درس طب استاد ضیایی

96/06/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : طب المعصومين مبحث نوره (پاک تن ،واجبي ،موبر)

به فرموده امام رضا نوره پزنده ي سودا است و رافع هم و غم. بنابراين وقتي عامل غم و اندوه از بين رود،غدد شادي و نشاط دوباره به حالت طبيعي خود برمي گردد و انسان احساس شادکامي مي کند.در اين جا مي توان اين حاشيه را بر متن زد که در روايات شيعه براي ايجاد نشاط و شادکامي راه هايي بيان شده است. مثلا اگر کسي هم و غم دارد تجويز شده است که فرد انگور سياه بخورد .و در مورد استعمال خارجي به صورت ضماد ، نوره استفاده شود تا موهاي زائد بدن در ناحيه زيربغل (ابتعين)،زهاريعني کشاله هاي ران و زيرناف را از بين ببرد . البته نوره اي که يک جزءاش زرنيخ است و دو جزءاش آهک است و گاهي او قات هم براي رفع هم و غم لازم است فرد به برخي از اذکار مداومت بورزد مانند ذکرحوقله يعني لاحول و لا قوة الا بالله العلي العظيم ،که خواص زيادي براي آن معرفي شده است. و يا اينکه هم و غمي را از دل يک مومني بزدايد.

مثلا از طريق اينکه معين او در کاري باشد . مثلا شخصي نياز به هزينه درمان دارد و يا هزينه براي ازدواج که در اين صورت اگر غم او را برطرف نماييم،خداوند هم غم ما را از بين خواهد برد و همچنين دادن صدقه که 70 نوع بيماري و مشکل را دور مي کند که يکي از آن ها همان رفع هم و غم از صدقه دهنده است و همچنين حديث کسا که در کنار فوايد بسيارش از جمله اينکه بلاها و مشکلات بسياري را از انسان دور مي کند ،همين خاصيت را هم دارد و البته هم سندش صحيح است و هم دلالت آن .صله ارحام،نماز اول وقت و احسان به والدين نيز همين خاصيت را دارند.

همچنين وجود سموم در بدن موجب خمودگي در فرد مي شود که خداوند با قراردادن روزه اين مشکل را با زدودن سموم از بدن و روح انسان برطرف مي سازد.البته بايد روزه شرعي باشد .براي مثال شخصي به من مراجعه کرد که به علت بالا بودن سموم بدنش تمام پاهاي او به رنگ آبي نيلي درآمده بود.در واقع کساني که دخانياتي قهاري باشند و ازطرف ديگر مواد کافئين دار مانند چاي، قهوه،نسکافه وشکلات زياد مصرف کنند، مبتلا به چنين مشکلاتي مي شوند و درمان چنين فردي استفاده از دو ماده يعني برگ کاسني و برگ سبز کاهو بدون سس و هردو درهر وعده غذايي به تعداد 7عدد ،مي باشد در غير اين صورت باوجود اينکه شخص ديابتي نيست، در صورت لزوم بايد پاهاي او قطع شود.

براي اين افراد حجامت و انداختن زالو هم راه مناسبي نيست چراکه به دليل بالا بودن سم بدن،زخم ايجاد شده جوش نميخورد و از همان محل هم سياه شدن پا شروع مي شود.لذا فعلا نميشود اين ها را تجويز کرد.

در هرصورت براي برطرف شدن هم وغم بايد همين راه هاي به ظاهر پيش پا افتاده را رعايت کرد

همانطورکه اشاره شد نوره رافع هم و غم است زيرا سودا را به مرور زمان و با استعمال خارجي مداوم آن (يعني هر 15 روز يک بار) از بدن افراد سوداوي دفع مي کند و مانع از بي نشاطي در انسان مي شود. بعضي از بيماري ها را با نوره مي توان درمان کرد ولي بايد توجه داشت که بيماري ها ممکن است چند علل مختلف و در نتيجه درمان هاي متفاوت داشته باشد.مثلا ممکن است شخصي واريس ،برس و يا جرب (جرب عربي است ،ايراني ها پيسي و فرانسوي ها گري ميگويند و در کتابهاي تخصصي پزشکي ويتينيگو ناميده مي شود) داشته باشد.که واريس موجب گرفتگي وريدها و سياه رگها وبرجسته شدن رگ ها شده و به اصطلاح پنجه عنکبوتي مي شوند.

مثلا مردهايي که زياد يک جا بايستند، وزن سنگين بلندکنند و يا وزنه برداري کنند،دچار واريس ساق پا مي شوند. وخانم هايي که زياد مي ايستند و يا کارهاي خود را ايستاده انجام مي دهند،در اين صورت دچار واريس دريچه هاي لانه کبوتري پا مي شوند که زير مفصل مچ پا است.چاره اش اين است که فرد مخصوصا در بين خانم ها که اکثرکارهاي منزل را ايستاده انجام مي دهند بايد بين انجام کارها يک ربع ساعت بنشينند.مخصوصا در دوران بارداري از ماه هاي 4 به بعدبايد حتما اين مساله رعايت شود و در بين زنان باردار، آن دسته که فاصله بين لگن هايشان کم است و آب و آب جوش هم به ميزان کافي مصرف ندارند،رگ هاي واريسي از ماه پنجم به بعد در ران هاي آن ها به وضوح قابل مشاهده است.

زيرا غلضت خونشان بالا است و گردش خونشان ضعيف است و از طرف ديگر يبوست حاد نيز دارند، به همين دليل در سرويس بهداشتي طولاني مدت به صورت چمباتمه اي مي نشينند و همچنين چون اکثر کارهاي خود را ايستاده انجام مي دهند، به همين دليل اين خانم ها دردهاي زياد زيرنافي دارند.هرچندکه لکه بيني و سقط جنين ندارند و غالبا وقتي دراز مي کشند وبعد ميخواهند بلند شوند دردبسياري احساس مي کنند.اينان حتما بايدربع ساعت در بين انجام کارها استراحت کنند.

براي درمان واريس، نوره طبيعي با دستور ولايي که تشکيل شده از يک جزء زرنيخ و دو جزءآهک (که البته برخي ها کمي هم گوگرد به آن اضافي مي کنند که اشکالي ندارد و مربوط به طب سنتي است و ما با آن کاري نداريم)تشکيل شده است را با حنا مخلوط کرده و روي رگ هاي واريسي 5 الي6دقيقه گذاشته و سپس با آب شسته شود که اين مواد ضد واريس هستند.گرچه درمان هاي ديگري نيز براي واريس وجود دارد:

گذاشتن زالو طبي روي رگ هاي واريسي

يکي ازداروهاي بسيار مهم جويدن سياه دانه با عسل طبيعي مثلا گون است که ضد التهابات مفصل و آرتريت و ضد درد هاي آرتروز نيز مي باشد.

احتمال دارد واريس در هر نقطه از بدن وجود داشته باشد.مثلا گاهي اوقات ممکن است افراد واريس تحتاني وريد کبدي بگيرند که پايين کبد است و بالاي کيسه ي صفرا يعني بالاي پرده ي ديافراگم ،در سمت راست که کبد قرار دارد و زير آن وريد است. که فرد دچار واريس اين وريد مي شود.در اين صورت فرد نبايد چربي با ترانس بالا بخورد،نبايد پرخوري کند و ياکم تحرکي داشته باشد و بايد صفرا برهاي قوي استفاده کند.

براي مثال قبل از شروع کردن غذا آب دوغ خيار که با دوغ ماست طبيعي شيرين بدون روغن کلزا و پالم همرا با خيار بوته اي،بخورد. و آبغوره طبيعي يا رب غوره طبيعي در حين غذا استفاده کند. آب سيب رسيده شيرين و يا از آن بهتر انار رسيده و يا رب انار طبيعي بخورد. همچنين سرکه نيز يک صفرا بر بسيار قوي است مخصوصا لايه هايي که در ته سرکه جمع مي شود. و اگر اين لايه ها براي سير و يا پياز باشد،خاصيتش بيشتر خواهد بود و البته کمي جلوتر خواهيم گفت که بهترين سرکه طبق روايات سرکه انگور عسگري است

البته براي درمان واريس دو راه ديگر نيز قبلا بيان شد که يکي از آن استفاده از جوراب واريس(طب جديد) درصورتي که شخص بيماري قلبي نداشته باشد و آب ليمو ترش تازه (طب سنتي و مکمل)که فقط يکبار روي رگ کشيده شود

 

ادامه بحث نوره

براي درمان برص نيز در روايات شيعه ضماد نوره با حنا[1] و همچنين در طب سنتي راه هاي ديگري هم توصيه شده است از جمله اين که برگ هاي قازياغي را پخته و همراه برنج سبوس دار يا با شلتوک(البته شلتوک ها نبايد باکتريايي و قارچي باشد) ميل شود

البته بايد توجه داشت که مصرف زياد برگ هاي قازياغي موجب عقيمي مي شود

درمورد بيماري برص علل متفاوتي وجود دارد .مثلا خوردن ترشي در حالت ناشتا و يا خوردن و آشاميدن در حالت جنابت مشکلات بسياري ايجاد مي کند از جمله موجب بيماري برس در فرد مي شود

سؤال: آيا مي شود از طريق ميوه هاي جاليزي مانند کدو، بادمجان و...درمان برص کرد؟

جواب:بله ولي طول درمان آن يک سال خواهد بود.که مي توان به کتاب نسخه هاي گياهي برتر و برجسته نوشته دکترمحمد صادق رجحان رجوع کرد.براي مثال ايشان تجويز مي کنند که بادمجان رسيده را با همان پوست سياهش آبپز شود و با همان آب هاي خودش له کرده و سپس با دستمالي چلانده و آب هاي آن را جدا کرده.سپس روغن زيتون را به صورتي که اگر مثلا 1کيلو آب بادمجان داريم ،نيم کيلو روغن زيتون طبيعي داشته باشيم، همراه با آب بادمجان روي حرارت گاز گذاشته و مي گذاريم آنقدربجوشد که فقط روغن زيتون آن بماند.که به اين ماده بدست آمده روغن بادمجان مي گويند.که در اين صورت هر 8ساعت يعني صبح،ظهر و عصر هر روز به مدت يک سال استفاده شود و بر روي پوست کشيده شود.وهمچنين روغن به نيز همينگونه است

برص هر چهار لايه پوست را سفيد مي کند.بشره ،مالپيگي،درم و آندودرم ولي در بيماري ديگر به نام بهق(در روايات به اين نام است و در زباني فارسي بهک ناميده مي شود و نام ديگر يعني بياز که اسم جنس است و هردونوع بيماري و نيز ساير بيماري ها را در بر مي گيرد) سطحي ترين لايه هاي پوست يعني بشره و مالپيگي درگير مي شود.که متخصص پوست و مو بعد از معاينه اين بيماري را تشخيص مي دهد و براي درمان آن ماش تازه و گياه ماش را له کرده و روزي چند بار روي پوست ماليده که بعد از مدتي فرد خوب مي شود.

در ادامه بحث نوره بايد يادآوري کرد که نوره نه تنهابراي واريس و برص مفيد است بلکه طبق طب اسلامي و سنتي ضد عامل بزرگي پروستات نيز مي باشد و موجب کاهش تورم پروستات مي شود و همچنين غدد لنفاوي (در بدن سه نوع رگ وجود دارد:1.سرخ رگ،2.سياه رگ،3.لنف ها،که در صورت عفونت گرفتن بدن برجسته مي شود، در سرتاسر بدن وجود دارند.مثلا وقتي خانم ها دچار سرطان سينه مي شوند، غده هاي زير بغلشان ورم مي کند با وجود اينکه شخص عمل و يا شيمي درماني کرده است به همين دليل متاستاز مي کند و به او مي گويند بايد دوباره جراحي کند.غده هاي لنفاوي در گردن و کشاله ران نيز هستند.

و حالا در صورتي که فرد دچار برجستگي غدد لنفاوي و يا حتي دچارسرطان لنفما شود، يکي از داروهايي که به صورت ضماد پيش گيري مي کند ،همين نوره و پاک تن است و بهترين داروي خوراکي ضد سرطان لنفم، زنجفيل شامي است.در حال حاضر سه نوع زنجفيل در بازار وجود دارد.زنجفيل عادي،شامي و افريقايي.ولي درمان اين بيماري تنها زنجفيل شامي است که خيلي هم کم ياب مي باشد(از بين آفريقايي و ايراني، ايراني قابل اعتمادتراست براي مصرف ولي در هرصورت بايد توجه کنيم که ناخالصي در زنجفيل نباشد). و بايد هر 8ساعت يک قاشق مرباخوري،هم راه عسل استقدوس و يا همراه غذا ميل شود.به شرطي که غذا سرخ کرده وترانس بالا نباشد و به صورت آبپزو يا کبابي بدون اينکه در برابر حرارت مستقيم شعله قرار گرفته باشد.

دکتر محمد دريايي متخصص علوم زيستي و گياهي در مورد نوره اين توضيح را مي دهند: دو عنصرموجود در ترکيب زرنيخ در نوره موجب ضدعفوني امراض پوستي و قارچ و آنتي باکتريال بودن اين ماده ي بهداشتي است وبه دليل نفوذ و جذب مقداري از آرسنيک در پوست (زَرنيخ در روايات و به زبان ايراني زِرنيخ گفته مي شود و سولفيد آرسنيک نام شيميايي آن است و آرايش الکترونيکي آن به صورتas2s3 مي باشد)يک داروي بسيار مهمي است و درمان بخشي ازبيماري هاي پوستي از جمله جرب(در روايات شيعه ويا گال در زبان فرانسوي وگري در زبان ايراني )مي باشد. دکترصفدرثانعي در درمان بيماري انگلي جرب نوره را به عنوان دارو پيشنهاد داده و در کتاب مخزن العديه ص470 هم همين بحث توضيح داده شده است.به اين صورت که ضماد نوره را در محلي از پوست که دچار جرب است ماليده و پس از5الي6دقيقه مي شوريم.اين روش برطرف کننده اي کم هزينه و بي عارضه است و شخص بايد در24ساعت يکبار اين کار را انجام دهد.

همچنين از ديگرخواص نوره که در احاديث نيز آمده است،افزايش توان قوه ي باح و ميل جنسي است.يعني بااستفاده نوره قوه باح در زن و شوهر افزايش ميابد.البته براساس احاديث موارد ديگري نيز وجود دارد که در قوه باح تاثير دارد.مثلا مصرف آويشن همراه با نمک در اول و آخرغذا موجب افزايش اين قوه مي شود.همچنين هويج زرد نيز چنين خاصيتي دارد

از ديگر خواص نوره،تقويت شانه ها است.بلعکس کسي که موهاي زائد ابتين يعني زيربغل خود رابا موچين يا بند(مثل برخي از قبايل افغانستان)بکند،در اين صورت سستي شانه ها را مي آورد .

همچنين اگر موهاي پايين تنه ي خود را با نوره از بين ببرد،موجب تقويت کليه ها مي شود. زيرا اين کار نمي گذارد پيه کليه از بين برد ،بلکه کمبود پيه کليه را جبران مي کند .البته اين کار براي آقايون خوب است،براي خانم ها هم همينطور به شرطي که مراقب باشند که نوره وارد واژن و مهبل نشود . اين کار هر15 روز توصيه شده است و اگر از 40روز بگذرد ميمنت ندارد.البته احتياط مي کنيم و اين روش را به جوانان مجرد چه دختر و چه پسر توصيه نمي کنيم بلکه مي گوييم موهاي زائد را کوتاه کنند.چراکه جوان به خودي خودي قوه باح اش زياد است.برخي از پزشکان بدون اينکه به اين موضوع توجه کنند مصرف نوره را فقط درصورتي که وارد مهبل نشود،ايراد نمي دانند.در صورتي که با اين کار ممکن است هم فرد به گناه بيافتد و هم ديگران را به گناه بياندازد.

درمورد افراد مجرد بايد يک سري کارها رعايت شود تا ميزان شهوت کم تر شود. مانند بلند نگه داشتن موها،پوشيدن کفش مشکي(هرچند که نور چشم را کم مي کند) و روزه گرفتن.به جاي استفاده از نوره که شهوت را زياد مي کند،فرد بايد موها را بتراشد و يا کوتاه کند.در حديثي ازامام صادق (ع) در پنج سند از کتب شيعي نقل شده است که فرمودند : الاِصطِباغُ بِالخَلِّ يَقطَعُ شَهوَةَ الزِّنى[2] . ، يعني فرد بايد زيرناف و دو طرف کشاله ران خود را سرکه طبيعي بزنند و بعد از اين که در مجاورت هوا خشک شد،با آب شستشو دهد.با انجام اين کار شهوت زنا در او از بين مي رود.

ادله روايي مبني بر اين است که ما نبايد براي فرد مجرد شرايطي ايجاد کنيم که او را به گناه بياندازيم.ادله عام قرآني نيز بر همين اشاره دارد. تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ [3]

به همين دليل نوره را به مجرد ها توصيه نمي کنيم


[1] 1.بحارالانوار، علامه مجلسي، ج62، ص211، ط مؤسسه الوفاء.
[2] 2 کافی، شیخ کلینی، ج6، ص330، ط الاسلامیة.
[3] مائده/سوره5، آیه2.