درس طب استاد ضیایی

96/02/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پاسخ به سوالات - طب المعصومين

جواب: ضد استفراغ هاي صفراوي (پمپاژ مايع صفرايي اضافي به اثني عشر ضعيف )و يرقاني (استفراغ هاي مربوط به زردي ازنوع هاي 1،2،3)چيست؟

جواب: ضد اين دو نوع استفراغ يک دارويي ترکيبي خوش مزه از دو چيز است.جوشانده ي 15 گرم سبزي شاه تره در يک ليوان آب که 1 الي2 دقيقه بايد بجوشد.که بعد آن را چلانده و صاف مي کنيم و سپس اين جوشانده را با حويله ي زرد که در روايات شيعه داريم ويا با تمبرهندي بي نمک استفاده مي کنيم. که بسيار داروي خوبي است.

سوال: شخصي دچار بيماري ها و نارسايي هاي مختفلف کبدي،قلنج کبدي، اختلال در ترشح صفرا و همچنين يرقان بالفعل مي باشد.درمان آن چگونه است؟

جواب: در اين صورت چند داروي مفرده ميتوان تجويد کرد.ازجمله شاه تره ،سبزي کاسني و تخم آن ،گل هميشه بهار که ضدسرطان خون وپوست هم مي باشد وديگري اينکه عناب را باعسل بخورد که ملين مزاج است و توليد خون سالم نيز مي کند. اين ترکيب موجب بهبود کار کبد،رفع يبوست کبدي(چرا که در اين نوع از يبوست داروهاي رفع يبوست مربوط به دستگاه گوارش بي فايده است) و رفع نارسايي کبد،مي شود.

در نوعي ديگر از بيماري که با اسامي مختلف ذکرشده است،که2 اسامي آن در روايات آمده است و يکي از ديگراسامي آن در طب ايراني آمده و يک نام ديگرنيز در طب جديد موجود است.مثلا در علم جديدبيماري "آسيت " و در طب ايراني "آب آوردگي شکم" و در روايات شيعه 37بار "ماء الاصفر" و1 بار نيز" الهبن" ذکر شده است که تمامي اين ها يک نوع هستند.

يعني کسي که کبدش پرچرب است و بين پرده ديافراگم (پرده اي که ازآخرين دنده هاي زير سينه احشاء بالايي مانند قلب ،ريه ها و کليه هارا پوشانده است)و پرده صفاق (پرده اي که از آخرين دنده به پايين احشاء داخلي بدن مانند معده، روده ها و اثني عشر را پوشانده است. که اگر اين پرده پاره بشود ،شخص دچار شقاق شکمي يا کشاله ي ران و... مي شود.در اين صورت روده بيرون مي زند که موجب برجستگي ودرد مي شود)مايعي جمع مي شود که به آن مايع شبه سرزين مي گويند.البته بين اين دو پرده به صورت عادي مايع هست ولي ممکن است شخص به دليل کبدچرب و نارسايي هاي کبدي، باوجود چاق نبودن،شکمش بزرگ مي شود و درد داشته باشد.

در طب جديد (هارولد فيريد من در قسمت آسيت) شخص را به بيمارستان برده و به شکمش يعني محلي که مايع قرار دارد،سوند وصل کرده و مايع را تخليه مي کنند.اين در واقع همان کاري است که رازي انجام مي داد که در کتاب الحاوي او موجود است.اين کار مشکل را درمان نميکند بلکه هرچند وقت يکبار، لازم است که براي تخليه ي اين مايع به بيمارستان رجوع کنند.

اما در روايات شيعه چند دليل براي ايجاد چنين مشکلي نقل شده است.ازجمله خوردن خون ،در شب ايستاده آب خوردن ، بلافاصله بعد از حمام آب خوردن و در طول شبانه روز ايستاده شلوار پوشيدن که اين کار علاوه برآسيت،بيماريهاي مختلف ديگري از جمله التهاب مفاصل و قوس کمر را هم ايجاد ميکند.

درمان آب آوردگي شکم:

1.جوشانده ي برگ بارهنگ که ضد آسيت ، ضدآسم شديد وضد تراکم و عفونت شديدچشم است .اين برگ در کنار چشمه ها و چاه هاي عميق مي رويد.يک استکان از جوشانده ي آن را هر8ساعت بايد بخورد درکنارش 6ويا7 قطره از آن را دربيماري تراکم چشم ،در پشت پلک خود بريزد و چشم خود را ببندد.دراين صورت عفونتهاي چشم را بيرون مي کشد.

2. يکي ديگر از داروهاي مفيد کاسني و يا جوشانده ي ريشه ي کاسني است که ضد آسيت است و علاوه بر اين ضد التهابات کبدي ،ضدکهير،فعال ساز تخمدان و تنظيم کننده ساعت زماني بدن مي باشد.

3.داروي ديگر جوشانده ي برگ خشک آرتيشو(برگ خشک کنگر فرنگي)مي باشد که داروي قويي است براي درمان اين بيماري.که مي توان اين برگ ها را با هيتر برقي ،جريان سرد هوا و يا باد پنکه خشک نمود. اين برگ معمولا دور ريخته مي شود در حالي که دارو است

افراد سالم نيز مي توانندبراي پيشگيري اين مورد آخر را به شکل سبزي خوردن و يايک قاشق چاي خوري پودر خشک شده ي آن را همراه غذا استفاده کنند.

البته 4موردبيان شده را دوباره بايد تاکيد کرد که شخص نبايد خون بخورد.مثلا ممکن است لثه اش خونريزي کند.خوردن خون آن علاوه بر اينکه نجس است و حرام موجب بيماري هايي ازجمله زخم هاي عفوني در روده وآب آوردگي شکم مي شود.علاده بر اين قساوت قلب نيز ايجاد ميکند.

پوشيدن ايستاده ي شلوار را هم بايد ترک کند.چراکه تراز مفصل ها را بهم ميزند و مفاصل لگن، زانو و... را دچارمشکل ميکند و قوس کمر ايجاد ميکند.بايد ازصندلي استفاده کرد.

بعد ازحمام هم بلافاصله نبايد آب خورد.در روايات خوردن آب قبل از حمام براي اينکه شخص به دليل تعرق زياد، سردرد ناشي از کمبود آب بدن نگيرد؛توصيه شده است.اما بعد از حمام موجب آسيت ميشود.برخي روايات هستند که توصيه ميکنند، در حمام از آب ولرم آشاميده شود اين درصورتي است که اين روايات داراي متعارض هستند و صحيح نمي باشد

همچنين بايد در نظر داشت که شب ها نيز بايد نشسته آب خورد و روزها ايستاده

در کتاب روش تشخيص بيماري ها،نوشته ي هارولد فريد(انتشارات چهر) درباره ي اين بيماري توضيحاتي داده شده ولي کافي نيست. روش آن درمان قطعي درپي ندارد.