درس طب استاد ضیایی

96/02/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: النفس -طب المعصومين،صفحه378

ادامه ي مبحث قبل و نقل روايت دوم خارج از کتاب:

رسول الله (ص) :

عَلَيْكُمْ‌ بِالزَّبِيبِ‌ فَإِنَّهُ يُطْفِئُ الْمِرَّةَ وَ يُسَكِّنُ الْبَلْغَمَ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يُذْهِبُ النَّصَبَ وَ يُحَسِّنُ الْقَلْب‌[1] [2]

برشماباد به مصرف کشمش انگورطبيعي(بدون تيزاب و گوگرد، بدون آبياري با آب فاضلاب،بدون آفات گياهي و سموم شيميايي)که حرارت هاي اضافي ناشي ازصفراي اضافي را از بين مي برد.زيرا صفرا بر است(سلول هاي بزرگ چربي که با اسيدکلريدريک معده هضم نمي شودوقتي از دريچه ي خروجي معده يعني پيلور، خارج و وارد اثني عشر مي شود،در اين حالت صفرا ترشح شده و سلول هاي چربي را خرد و سپس از طريق سلول هاي جداره ي روده ي کوچک جذب مي شود که در نتيجه آن سنگ صفرا از رسوب اين ماده تشکيل خواهد شد.

دليل اين اتفاق تعريق زياد و کم تحرکي است و برخي عوامل ديگر مانند عفونت ادراري ، عفونت دستگاه تناسلي ومصرف قرص هاي ضدبارداري نيز در ايجاد سنگ هاي کلسترولي و يا پيگمانته اي قهوه اي وياپيگمانته اي سياه صفرا نقش دارند. در صورتي که شخص کيسه صفرا نداشته باشد، دائما صفرااش در اثني عشر ترشح مي شود به همين دليل مدام دچار اسهال صفراوي مي باشد و رنگ مدفوع اش مايل به زرد است.کيسه صفرا و مايع آن در انسان سه رنگ است.گاهي زرد و گاهي مواقع هم قهوه اي و سبز مي باشد.به همين دليل سنگ هاي آن نيز متفاوت است.

80 درصد آن کلسترولي ،15 درصد پيگمانته اي قهوه اي و 5 درصد آن نيز پيگمانته اي سياه مي باشد.اين مايع بايد به اثني عشر بريزد و اگر به دليل مانعي مثلا سنگ صفرا مايع نتواند از کيسه خارج شود، در اين صورت کيسه مي ترکد و پشت معده و روده ايجاد زخم و سوراخ مي کند و براي درمان بيمار بايد چندين عمل جراحي انجام شود،در چنين شرايطي پزشکي جديد به برداشتن کيسه توصيه مي کند و با بخيه زدن ابتداي روده به کبد، مايع صفرا دائما به روده مي ريزدو شخص تا آخر عمر دچار اسهال خواهد بود که اين کار غلطي است( ويا شخص ممکن است که دچار استفراغ صفراوي شود )

( ادامه حديث: ) و تسکين مي بخشد بلغم و موکوس اضافي، يعني بلغم سفيد را(البته بلغم سياه يعني اسيد اوريک خون را هم از بين مي برد به همين دليل "ال" در "البلغم" از نوع جنس مي باشد)بنابراين انگور وکشمش هردو نوع بلغم راپايين مي آورد لذا کسي که اوره ي خونش بالا است يعني بلغم سياه دارد،بايد مدام کشمش مصرف کند البته به شرطي که قندخونشون بالا نباشد و کساني که موکوس خونشان بالا است نيز مي توانند کشمش مصرف کنند به شرطي که حساسيت فصلي نداشته باشند.

همچنين کشمش رنج بيماري و خستگي و ناتواني ناشي از بيماري در دوران به اصطلاح قرنطينه را برطرف مي کند و از بين برنده گردو غبار غم است يعني پکري فرد برطرف مي شود. وبرطرف کننده ناراحتي خسته کننده است که بدن و روان شخص با مصرف زبيب طبيعي به روال و مجراي طبيعي خود برمي گردد.

و کارکرد قلب هم به نيکويي انجام مي شود يعني قلب دوکار کرد دارد و شخص از حيث انقباض و انبساط وماکسيمم و مينومم فشارخون در بطنها و دهليز هاي راست وچپ،دريچه هاي قلبي و سرخرگ اصلي آئورت دچار ريتم يا آريتمي قلب ، نمي شود و فشار خونش متناسب خواهد بود

و از حيث زمان و دقيقه شخص افزايش تپش ويا نامرتبي ضربان قلب ندارد و متناسب باسن ضربان قلب متعارف است . اين تپش در بيداري در دقيقه70 ودرخواب عميق60مي باشد که در گروه هاي سني از جمله افرادمسن در حالات مختلف، متفاوت خواهد بود.گاهي افزايش فشار خون موجب افزايش تپش قلب مي شود و گاهي نيز فرد بي هيچ دليلي دچار فشار قلب مي شود که اين حالت در افراد شديدا کم خون ديده مي شود چراکه بايد تپش بالا باشد تا باوجود کم بود خون ، موادمورد نياز به سلول ها برسد

درکل اگر ضربان قلب به 40 و يا به 140برسد وضعيت بيمار اورژانسي خواهد بود و اگر ضربان از 70 به 90 برسد،خودشخص که هنوز تشخيص مي دهد و به اغما نرفته است،متوجه مي شود که سمت چپ پيراهنش تکان مي خورد.در تمام اين موارد مصرف کشمش براي ريتم قلب مفيد است،آن را در حالت خوب حفظ مي کند و ضربانش را به حالت طبيعي برمي گرداند.

هم در بحث درمان و هم در بحث پيشگيري مصرف کشمش اثرش بر حفظ ريتم مناسب قلب و برطرف کردن آريتمي بسيار است و باعث مي شودعملکرد قلب و پمپاژخون به تمامي اندام ها و رساندن غذا واکسيژن به سلول ها به طور مناسب صورت بگيرد.بايد توجه داشت که بدن سالم قلب سالم ميخواهد و قلب سالم بايد عملکرد خوبي داشته باشد

در اشخاص ديابتي يکي از علائم بيماري آريتمي قلب است.وچون نمي تواند قندمصرف کند،در هر وعده مصرف آب و يا آب جوش مي تواند از 1تا3کشمش سبز ميل کند(افراد سالم حداکثر21عدد کشمش در طول شبانه روز)

اگر شخص هم و غم دارد،کشمش قرمز و اگر کم حافظه است کشمش انگور سياه بخورد

البته در سند مستدرک جلد16صفحه 394 به جاي "يحسن قلبه" "يحمت قلبه" وجود دارد يعني حمايت کامل مي کند از قلب سالم به گونه اي که قلب در طول زمان عملکرد خودش را حفظ مي کند.(البته بايد در نظر داشت که ريشه آن از "يحمي" نيست. چرا که آن به معني تب است و تب حاصل ويروس و يا عفونت در بدن است)و مانع ابتلا به ضعف قلب و بدن مي شود.

 

در حديثي ديگر از امام علي (ع) آمده است:

كَثْرَةُ الْأَكْلِ وَ النَّوْمِ يُفْسِدَانِ النَّفْسَ وَ يَجْلِبَانِ الْمَضَرَّةَ[3] [4] [5] [6] [7]

پرخوري و پرخوابي نفس آدمي يعني جان آدمي را فاسد مي کند و جلب مي کند مضرات رابه طرف انسان يعني آدم زجر مي کشد از بيمارهاي مختلف مخصوصا از بيماري هاي دردآور

همچنين امام علي (ع) فرموده اند:

عليکم بالزيت فانه يکشف المرة و يحسن الخلق و يطيب النفس و يذهب بالغم[8]

برشما باد به مصرف روغن زيتون خوراکي(روغن زيتون طبيعي وفوق بکر) که صفراي اضافي را تخليه مي کند و اخلاق را نيکو مي کند (زيرا روغن زيتون صفرا ، يبوست و حرارت اضافي بدن ،که خود موجب بداخلاقي در شخص است را از بين مي برد.مصداق تاثير حرارت بر اخلاق کاملا بارز است.براي مثال خشونت هاي رانندگي در ظهر هاي تابستان نسبت به ظهر هاي زمستان بيشتر است چراکه حرارت و دماي بالا موجب بي حوصله شدن افراد مي گردد و صفراي اضافي اين حرارت را چندين برابر در داخل بدن بالا مي برد ) و تنفس را خوب مي کند و رفع هم و غم مي نمايد.

براي دستيابي به منابع اين روايت مي توان با مراجعه به نرم افزار جامعه الاحاديث از 14منبع نام برده ي آن استفاده کرد

روغن زيتون فوايد بسياري دارد ازجمله اينکه ضد سرطان سينه مخصوصا در زن ها مي باشد و براي زنان و مردان ضدسنگ صفرا مي باشد

 

در حديثي از امام صادق(ع) نقل شده است:

بُنِيَ‌ الْجَسَدُ عَلَى‌ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الرُّوحِ وَ الْعَقْلِ وَ الدَّمِ وَ النَّفَسِ فَإِذَا خَرَجَ الرُّوحُ تَبِعَهُ الْعَقْلُ وَ إِذَا رَأَى الرُّوحُ شَيْئاً حَفِظَهُ عَلَيْهِ الْعَقْلُ وَ بَقِيَ الدَّمُ وَ النَّفَسُ.[9]

جسم آدمي يعني جسمي که داراي روان و روح است و سالم و زنده داراي چهار اندام رئيسه مي باشد . روح انساني ، عقل معاش وحسابگر ، خون سالم با قلب و پمپاژ سالم و تنفس که لازمه اش داشتن ريه هاي سالم است پس زماني که روح از بدن خارج شود عقل هم از بين خواهد رفت و زماني که روح چيزي را ببيند عقل آن را حفظ مي کند.يعني هم عقل حسابگر از بين مي رود و هم عقل عاشق

توضيح و تفسير حديث در جلسه ي بعد ارائه خواهد شد


[1] طب النبي، جعفربن محمد مستغفري، ص28، ط مکتبه الحيدريه.
[2] بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، ج59، ص298، ط دار إحياء التراث العربي.
[3] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، حسین بن محمدنوری، ج3، ص81، (چاپ قدیمی).
[4] جامع الاحاديث شيعه، حسین بروجردی، ج22صفخه172، ط فرهنگ سبز.
[5] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، حسین بن محمدنوری، ج16، ص214، ط آل البیت.
[6] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، حسین بن محمدنوری، ج5، ص119، حدیث 5478، ط آل البیت.
[7] جامع الاحاديث شيعه، حسین بروجردی، ج22صفخه172، ط فرهنگ سبز.
[8] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص179، ط دار إحياء التراث العربی.
[9] الخصال، ابن بابویه، ج1، ص226، ط جامعه مدرسین.