درس طب استاد ضیایی

96/02/10

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث النسا الحوامل - طب المعصومين صفحه 376

 

درجلسه ي پيش مباحثي در مورد تغذيه زنان باردار و شيرده مطرح شد. براي مثال خوردن خربزه شيرين بعد از غذا و خوردن ميوه شيرين و بدون پرز به ،خوردن کندر خوراکي به تنهايي ويا با عسل.

البته بايد توجه داشت که زنيان خاصيت ضد تهوع دارد ولي براي مادر شيرده و زن باردار مضر است چراکه مصرف آن به دليل اينکه مدر خون است و قاعده آور در دوران بارداري موجب لکه بيني و سپس سقط جنين مي شود وهمچنين به دليل مجفف بودن آن در مادران شيرده موجب خشک شدن تدريجي شير مادر مي شود. زيرا فعاليت غدد شيري مادر را به تدريج از کار مي اندازد،هورمون لاکتوژن کم مي شود ،پرولاکتين خون نيز کم مي شود و در نهايت شير توليد نمي شود.در حالي که مادر بايد خوراکي هاي مدر بخورد تا شيرش افزايش يابدو درصد املاح و ويتامين هاي بدنش هم افزايش يابد.

در غير اين صورت کودک وزن نمي گيرد، دور سرش رشد نخواهد کرد و منحني رشد او تغييري نخواهد داشت.براي برطرف شدن تهوع در اين دو گروه بايد نعنا قبل از غذا،کاهو همراه غذا بدون سس و بعد ازغذا انار رسيده شيرين و يا رب انار رسيده شيرين و کمي بعد از آن نيز مي تواند دم کرده سوسنبر (يا نعناع فلفلي) ميل کند و يا مي تواند کمي قبل از غذا و پيش از مصرف نعناع از آن استفاده کند.پس مادر نبايدغذاهايي مصرف کند که خشک شدن شيرو ظلم به کوک را به دنبال دارد.

براي افزايش املاح و ويتامين هاي موجود در شيرمادرنيز بايد روزانه 14 عدد مغز خام بادام شيرين مصرف کند و براي اينکه در کنارش حجم شير هم افزايش يابدو ميزان لاکتوژن خون و هورمون پرولاکتين هم افزايش يابد ،بايد مادر مواد مجفف استفاده نکند بلکه مدر مصرف نمايد.از جمله اين خوراکي ها برگهاي سبز کاهو است که به دليل نفاخ بودن بايد بخار پز شود و چهل روزمصرف شود(مصرف کاهو به صورت ته ديگ صحيح نيست و در کل مصرف ته ديگ مکروه است چراکه فلزات سنگين مانند سرب وآلومنيوم وخاک و...در ته قابلمه بيشتر است که به طريق اولي براي زن حامله وشيرده کراهتش بيشتر است.زيرا به دو نفر ضربه وارد مي شود.اين فلزات همچنين سرطان زا و يکي از علل ناباروري مي باشند.

بهترين جاي قابلمه،غذاي مياني قابلمه است نه روي غذا و نه زير آن . درمورد غذا بايد به اين مساله توجه داشت که خوردن کف روي غذا مخصوصا اگر استخوان جوشانده شده باشد، موجب ريزش مي شود.البته اگر پوست پرچرب باشد ويا ساقه ي مو، در ريزش مو تاثير دارد چراکه مانند کاتاليزور مجاورتي عمل مي کند.همچنين گاهي علل ژنتيکي و يا هورموني مخصوصا در زنان هورمون زنانه استروژن در خون کم باشد زن دچار ريزش موي مردانه مي شود يعني تاسي جلوي سر)

سؤال: درمان بي اشتهايي کودکان چيست؟

 

جواب: يک ورقه آهن تميز را برروي شعله گرفته و بعد از گداخته شدن ،آن را در يک ليوان آب فروببريد و اين کار را چند بار تکرار کنيد.سپس اين آب را که الآن ولرم است را ميل نمايد. در اين صورت بي اشتهايي ناشي از فقر آهن بچه از بين مي رود.ميزان استفاده از اين روش متناسب با ميزان فقرآهن شخص مي باشد.

(در اخلاق,عرفان و حکمت احاديثي وجود دارد که نشان مي دهد آهن نجس است.مثلا اگر کليد آهني باشد در حين خواندن نماز بايد آن را از جيب درآورد و يا درصورت خيس بودن دست و تماس با آهن ،دست را بايد شست.اين کراهت بالاتر از جنبه فقهي است.البته در عرف مردم همان رعايت به حکم فقهي کافي است ولي حداقل براي رعايت اصول بهداشتي،به دليل آلودگي بايد بعد از تماس با آهن،دستان خود را بشويندکه از مستحبات پيش از نماز نيز مي باشد(درکتاب اصول سته العشر ضياءالدين محمودي 16 اصل فقهي از 400اصل فقهي من االاصول اولية اولياء موجود است،که احاديث مربوط به اين توضيحات نقل شده است که تمام منابع و احاديث مطرح شده در آن موثق هستند)

البته استفاده ازاين روش يعني فرو بردن آهن گداخته در آب،براي عرف مناسب است ولي با توجه به توضيحات راه حل هاي بهتري هم وجود داردکه آن مصرف گوشت قرمز گوسفندي سيب، عسل، خرما، قيسي،کشته هلو، برگه و کشته زردآلو مي باشد که هريک سرشار از آهن مي باشند.

سوال:برخي استخوان قلم را به اين منظور ميجوشانند و استفاده مي کنند.آيا اين کار صحيح است؟خير زيرا باعث افزايش چربي هاي مضرخون و همچنين افزايش رسوب در کليه ها ،صفرا و مثانه مي شود.

سوال: گاهي خانم هاي باردار و يا شيرده و يا حتي ساير اشخاص دچار سنگ صفرا مي شوندو سنگ صفراي آنها بزرگ است يعني حدودا بين 6 تا10ميلي متر.درمان آن چيست؟

در مواردي که سنگ هايي به اين ابعاد ويا از اين مقدار بيشتراست،معمولافرد قادر به دفع آن نخواهند بود.زيرا مجراي صفرا به اثني عشر باريک است.دربرخي از مريض هايي که مراجعه کرده اند،اين سنگ تا 36ميلي متر هم مي رسد.که در اين صورت تمام پزشکان عمل حراحي را تجويز مي کنند.چرا که سنگ بزرگ است و امکان دفع آن وجود ندارد و ازطرفي هم مايع صفرا که توسط کبد توليد مي شود در پشت آن جمع مي شود.

تاحدي که ممکن است کيسه صفرا بعد از حجيم شدن بترکد و چون اين مايع مانند اسيد است امکان دارد بعد از پخش شدن موجب سوراخ شدن پشت ديافراگم،معده و روده شود.در اين صورت يک عمل جراحي تبديل به چندين عمل مي گردد.پس نظر پزشکي جديد صحيح است که تجويز مي کنند کل صفرا همراه با سنگ آن يک جا درآورده شود وبعدانتهاي کبد را به اثني عشر جراحي مي شود.در زمان شاه يک لوله بين آن ها گذاشته مي شد که در حال حاضر اين کار را نمي کنند.نتيجه آن است که صفراي توليد شده توسط کبد 24ساعته مستقيماً به اثني عشر که ابتداي روده کوچک است، ريخته مي شود.به همين دليل شخص تا آخر عمر دچار اسهال صفراوي خواهد بود ،رنگ مدفوع اش مايل به زرد مي شودو تا آخر عمرش بايد قرص مصرف کند.همچنين چربي هاي با ترانس بالا نبايد مصرف کند.

اما در روشي ديگر مي توان اين سنگ هاي بزرگ را طي9 روز،18 روز و 28 روز حل کرد.براي متوجه شدن نتيجه کافي است هر9 روز سونوگرافي گرفت و آن را به پزشک نشان داد.

در اين روش مي توان سنگ ها را خرد کردو سپس دفع کرد به وسيله ي جوشانده سبوس،ترشي تره فرنگي، عناب با عسل که بدون هسته باهم جويده شوند.اما در صورتي که سنگ ها بزرگ باشد،خرد کردن آن خيلي جواب نمي دهد چراکه سنگ هاي بسياري ايجاد مي کند که در مجراي صفرا گير خواهد کرد،درد بسيار، عرق فراوان و تهوع در پي خواهد داشت و فرد به دليل درد فراوان و کمبود آب رنگ اش مي پرد.پس بايد اين سنگ ها را حل کرد که در نهايت به همراه مايع صفرا و از طريق عضلات صفرا به اثني عشر ريخته و دفع شود.مدت زمان رسيدن به اين نتيجه به نوع سنگ بستگي دارد.

سنگ هاي صفرا سه نوع هستند.کلسترولي 80% ،پيگمانته اي قهوه اي 15% ،پيگمانته اي سياه 5% از سنگ هاي صفرا تشکيل مي دهند.براي درمان بايد به طور پيوسته سه دوره 9 روز درمان را روزانه ادامه داد تا زماني که در سونوگرافي سنگي ديده نشود.براي اين درمان بايد هر روز نصف يا يک استکان سکنجبين طبيعي که با قندوشکر و سرکه تهيه شده يا با عسل که بهتر هم است و بعد از آن بايدکمي قدم بزند و يک قاشق چاي خوري داروي جامع امام رضا(ع)که تشکيل شده از 7 ،8 گياه است مصرف شود.

که آماده آن وجود دارد و 400 خاصيت براي آن نقل شده است.اگرچه در برخي بيماري ها تنها يک گرم يعني يک چهارم قاشق چاي خوري استفاده مي شود.(ازجمله بيماري هايي که اين دارو برايش مناسب است بيماري هاي فلجي مانند ام اس و پارکينسون مي باشد که بعد از مصرف داروي امام رضا(ع) بايد دراز بکشد و در هر بيني اش يک قطره آب و يا بهتر از آن روغن مرزنجوش چکانده شود) و بعد از آن هم بايد7 برگ سنا که يک قاشق چاي خوري است، استفاده شود البته به شرط اينکه کوليت زخمي يا اولسروز و يا التهاب روده نداشته باشد. چراکه براي او ضرر دارد و مي تواند از سلمونيا استفاده کند که از برگ سنا قوي تر هم مي باشد همچنين ميزان برگ سنا به سن اشخاص و بيماري هاي زمينه اي آنان بستگي دارد.

مثلا اگر شخصي علاوه بر اين مشکل يبوست هم داشته باشد،ميزان برگ سنا کمي افزايش ميابدو حدوداًبه يک قاشق مربا خوري مي رسد. و براي سنگ هاي صفراي بزرگ که تمامي متخصصان چاره اي جز جراحي ندارد با اين روش برطرف مي شود.در روز يک بار بايد تمام اين داروها را استفاده کنند و بايد بيشتر راه بروند و پياده روي کنند و بعد از گذشت نيم ساعت بايد مصرف مايعات آن هم به صورت مکيدني شروع کند و حجم زيادي از مايعات استفاده کند.