درس طب استاد ضیایی

95/12/03

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : المرق(آبگوشت)-طب المعصومين ص366

 

خوراکي ها گاهي جامدند و گاهي مايع. مايع هم گاهي محلول است و گاهي مخلوط

جامد مثل کباب لقمه براي کسي که کم خوني کشنده دارد مفيد است. کساني که سنشان بالاست يا در سن رشد هستند ولي تحرک دارند و کار سخت دارند يبوست دارند يا سکته هاي ناقص کرده اند بايد برايشان غذاي زنده تجويز کرد. مثل آبگوشت، خورشت آش، سوپ و انواع شورباها و فرني ها.

گفتيم اين رويه انبياست که از خورشت و آبگوشت استفاده کنند که خودشان هم مصرف کنند و به ديگران هم خيررساني نمايند.

 

ظروف آلومينيمي، سربي، پلاستيکي، ملامين حتي ظروف تفلني وقتي ماده تفلنش جدا شود همه سرطان زاست. لذا بهترين ظرف، ظرف سنگي است. بعد از آن ظرف چدني است. بعد از آن ظرف مسي است به شرطيکه سالي دوبار قلع اندود شود(در ظرف مسي نبايد ترشي يا رب گوجه باشد چرا که مسموميت در پي دارد). بعد هم ظروف ديگر مثل ظرف چيني، ظروف شيشه اي(پرکس)

از غذاهاي صنعتي همچون انواع فست فودها، سوسيس کالباسها، يا انواع کنسرو و کمپوتها بايد اجتناب شود.

طبق بررسي هاي انجام شده در کشور افزون بر 100 هزار نفر مبتلا به سرطان ميشود.

مرگ هاي ناشي از سرطان 50 هزار نفر گزارش شده است. با اينکه برخي از اينها که مرحوم شده اند بيماري اش از قبل بوده است. بر اساس يافته هاي علمي در بحث مورکولوژي يا سرطان شناسي 40% سرطانها قابل پيشگيري است.

و حدود 60%سرطانها قابل درمان است اگر چه از بيماريهاي سخت است.

توجه: موفقيت درمان در سرطانهاي مختلف متفاوت است. به طوري که موفقيت ما در ايران در درمان سرطان سينه و پستان بيش از 90% است البته در صورتيکه تشخيص به موقع باشد. (براي پيشگيري از سرطان پروستات زنجفيل با غذا و انار رسيده بعد از غذا بخورد. )

علاوه بر بدخوري، بي عاري هم مؤثر است. يعني هم شکم را پر ميکند بعد هم خودش را رها ميکند.

برخي تصادفات نابهنگام است اما گاهي فرد به بد خوري يا حرام خوري مثل شراب خوري عادت کرده که موجب تصادف ميشود. در 9 ماه 1395 بيش از 12هزار نفر در حوادث ترافيکي مرحوم شدند. از اين تعداد 27% در حوادث ترافيکي داخل شهري و 73% در تصادفات جاده اي.

 

انسانها غذا و آشاميدني سالم ميخورند تا سلولهاي پوستيشان سالم باشد. مثلا ارده مايع مخلوط با عسل گون ميخورد. براي اينکه سلولهاي بنيادين پوست فعال شود و سلولهاي زنده جايگزين سلولهاي مرده شود. زيرا هر انساني در 24 ساعت 50 ميليون از پوست بدنش ريزش ميکند. حالا کسي با پودر و پمادهاي شيميايي پوست بدن و صورتش را آرايش هاي مختلف ميکند و مانع ريزش سلولهاي مرده ميشود. لذا پوستهاي اين افراد طراوت لازم را ندارد. لذا چهره خسته به اين فرد ميدهد.

روغن کنجد گياهي قويتر از پمادهاي اف ضد آفتاب است. اين کرم هاي ضد آفتاب طول عمر مفيدش دو ساعت است و ضخامت روي پوست بايد يک ميلي متر باشد تا اشعه ماوراي بنفش اثر نکند. اگر کمتر از اين ضخامت باشد يا بيش از دو ساعت روي بدن باشد آن اثر را ندارد.

 

امام صادق عليه السلام فرمود: اگر دوست داري اين درختي که ميخواهي در زمين بکاري کرم ساقه خوار آنرا نگيرد کاري که حضرت عيسي ميکرد را انجام بده و آن اين است که قبل از اينکه گياه را در زمين قرار بدهي، ريشه اين گياه را خيس کن و رويش آب بريز بعد بکار.

 

برخي خصوصيات اخلاقي به نظر ابتدايي و سطحي نگري شايد ناراحت کننده به نظر آيد اما به نگاه ثانوي و دقيق کرامت انساني است ، مثلا ميگوييم با حجاب اسلامي باش اما طرف در نظر ابتدايي ناراحت ميشود و فکر ميکند حجاب محدوديت مي آورد بايد اين فرد را روشن کرد که حجاب مصونيت مي آورد نه محدوديت.

اينکه در هواي سرد کلاه سرش ميگذارد محدوديت نيست بلکه مصونيت است

اينکه مردها با غيرت باشند و زنها با عفت باشند به نظر سطحي نگري ناراحت کننده است براي افراد در حاليکه غيرت و عفت حفاظت است. يعني مرد با غيرت ميفهمد که ناموس خودش و ناموس ديگران ارزشمندند فلذا آنرا حفظ ميکند.

مثلا خمس واجب پرداختن ،حج واجب رفتن. کسي که خمس مالش را پرداخت ميکند يا حج واجب مي رود، اين کارها به ديد ابتدائي پولش کم ميشود در حاليکه خدا وسعت رزق ميدهد. اين در روايت است. يعني افزايش سرمايه در پي دارد.

زکات مال پرداختن يا زکات مستحبي به نظر ابتدائي کم شدن مال است در حاليکه به روايات اهل بيت که رجوع ميکني زکات به معني رشد و نمو است. هر چيزي زکاتي دارد. مثلا زکات علم نشرش است. زکات عقل تحمل جهال است. زکات بدن روزه شرعي است. زکات وضو همان دعاي هنگام وضوست. زکات مال هم پرداخت برخي اموال است که به تحقيق علمي رشد آن مال است.

برخي فکر ميکنند کلي زحمت کشيدم حالا بخواهم مالم را به فقير و مسکين و... بدهم. جوابش اين است که اينها خسارت و زيان نيست بلکه رشد و نمو است رشد سطح مالي و رشد تغذيه صحيح و برطرف شدن فاصله طبقاتي و از بين رفتن سوء تغذيه در افراد آسيب پذير اجتماع و ايجاد روحيه سخاوت. سخاوت فرح و شادابي مي آورد.

گريه کردن به نظر سطحي و ابتدائي ناراحت کننده است در حاليکه گريه کردن اقسامي دارد گاهي گريه کردن از رنج است گاهي گريه کردن از غذاب است و گاهي گريه کردن بخاطر مبتلا شدن به بيماري دل نازکي است و گاهي گريه کردن بر مظلوميت اهل بيت است و گاهي گريه کردن بخاطر توبه است و گاهي گريه کردن بخاطر خوف و خشيت از خداست. گريه هاي اول گريه هاي ناراحت کننده است اما گريه هاي آخري مفرح ذات است چون شخص را از نفوس بد نفس اماره و حديث نفس بيرون مي آورد و در نفوس خوب قرار ميدهد که فرح بخش است. اينکه بر مظلوميت مظلومين عالم گريه ميکنم منو با دشمنان واقعي ام آشنا ميکند و به من بصيرت درست را عنايت ميکند و اين مفرح است چون راه انساني را طي ميکنم نه راه حيواني.

اشک چشم در گريه کردن يک پاک کننده قوي سطح کره چشم است از انواع باکتري هاي مضر. گريه هاي طبيعي مخصوصا در قسم خوبش مثل توبه و... علاوه بر فوائد رواني و اخروي و معنوي فائده جسماني دارد. يک پيشگيري طبيعي از عفونت هاي باکتريايي چشم است. يک وقايه است از تراخم چشم. لذا در روايت است وقتي اين گريه هاي خوب را انجام دادي مستحب است اين اشک را خشک نکني بلکه بر روي گونه ها باشد.

چيزهاي ديگر هم هست مثلا سطح چشم براق و شفاف ميشود اثر مجراي چشم باقي ميماند به نوع سلامتي سنگ مجراي اشک چشم نميگيري و...