درس طب استاد ضیایی

95/08/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: الماء و شربه- طب المعصومين ص354

 

عوامل مخرب ريه:

    1. حضور در جايي که رطوبت محيط خيلي کم است

    2. حضور در جايي که رطوبت محيط خيلي زياد و شرجي است

    3. جايي که ذرات معلق در هوا يا آدروسل يا هيدروکربن هاي محيط ناشي از سوخت هاي فسيلي(نفت و گاز و مازوت) باشد

جايي که فلزات مسموم معلق در هوا مثل سرب و آلومينيوم و... ناشي از بخارات مسموم مثل اَسِتُون، روغن هاي افزودني مثل روغن گريس و .... يا عطرهاي شيميايي مثل آبواژل، تيرک وايتکس و ....باشد

    4. استفاده از مواد افيوني و دخاني مثل سيگار و قليان و... که بيش از 35 نوع سرطان وارد بدن ميکند که يکيش تخريب ريه است که از کم شروع ميشود به شديد ختم ميشود.

اول تنفس صدا دار دارد با اينکه سرما خورده نيست اما نفسش در خواب و بيداري صدا دار است.به نوع ضعيف، متوسط و بعد شديد.

دوم سرفه هاي صدا دار.

سوم ايجاد تنگي نفس يا آسم که آنهم خفيف، متوسط و شديد دارد.

چهارم اگر علاوه بر مصرف دخاني يا حضور در محيط هاي آلوده، رفتار منفي هم با خودش دارد مثلا کسي که تخم مرغ آب پز يا کوکو زياد ميخورد طبق فرمايش امام رضا عليه السلام تخم مرغ هم ازدياد گازهاي معده و روده و قرقره هاي شکمي را باعث ميشود و هم مبتلا به توقف تنفسي ميشود.

اين توقف تنفسي بر 4 قسم است:

گاهي در نفس کشيدن است.

گاهي توقف تنفسي در بازدم است.

گاهي توقف تنفسي هنگام خواب است که شخص از خواب ميپرد اول خيال ميکند ناراحتي قلبي دارد در حاليکه شخص مبتلا به آپنيک يا همان توقف تنفسي است.

گاهي هم توقف تنفسي در بيداري است.

 

    5. گاهي حبابچه هاي دو ريه (ريه طرف چپ کوچکتر از ريه طرف راست است زيرا عضله سنوبري قلب حجمي را اشغال کرده است لذا ريه سمت چپ کوچکتر است) ملتهب شود. به اصطلاح علمي ايراني ها التهاب حبابچه هاي ريه. انگليسي ها به اين حبابچه هاي هوايي ميگويند برونش. به بيماري التهابي ميگويند ايت. روي هم رفته ميشود برونشيت.

اين التهابهاي حبابچه هاي هوايي يا همان برونشيت دو جور است: حاد و مزمن

 

    6. آب آوردگي ريه: اگر توي دود دم و محيط هاي آلوده باشد ريه هايش آب مي آورد. يکي از اثرات مواد شيميايي و بمبهاي شيميايي دچار شدن به آمفيزم ريه است. کم کم ريه هايشان تاول ميزند. کبد تاول ميزند. هر کدام از تاول ها که ميترکد باز هم تاول ميزند. روزي صد بار مجروح جنگي زنده ميشود و ميميرد. نفس هم که ميکشد به سختي است. بعد کم کم چروکيدگي ريه، خشکي ريه و.... و در نهايت سرطان ريه به سراغش مي آيد

 

در مورد انواع آبها از نظر فقهي مطالبي بيان شد. بعدش در مورد جغرافياي آبها توضيحاتي داديم. در مورد فوائد آب و آبجوش ولرم نيز 16 فايده بيان کرديم.

بحث ما الان در مورد ژئوپلوتيک آبهاست. آقاي دکتر قربان خسروي در اين زمينه کتاب نگاشته است.

چند تا دانشمند خارجي مانند پروفسور آواکيان عضو هيأت علمي دانشگاه ايران. و کسان ديگر در اين زمينه مطالبي دارند.

در بحث جغرافيا و تاريخ درياي خزر مطالبي بيان ميشود:

براي شناخت ماهيت و موقعيت حوزه درياي خزر نميتوان کشورهاي حاشيه آن و شرکاي آبي و خاکي درياي خزر را به تنهايي مورد بررسي قرار داد. لازم است متغيرهايي از جمله سرزمين هاي حوزه جغرافيايي آب اطراف درياي خزر را از جمله منطقه اوراسيا و حضور نظامي و سياسي بيگانگان در منطقه را نيز مورد بررسي داد اگر چه عمر استراتژيک نوين منطقه به پس از فروپاشي شورايي سابق مي انجامد.

نگاه تاريخي به منطقه نشان از آن است که منطقه خزر از ديرباز به عنوان يک منطقه استراتژيک شناخته ميشده است.

از زمان روي کار آمدن ايوان چهارم و پِتِر کبير در روسيه همزمان با پادشاهي صفويان و افشاريان در ايران بزرگ قديم و پس از آن، اين منطقه با رويدادهاي استراتژيک روبرو بوده است.