درس طب استاد ضیایی

95/07/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:ماء-طب المعصومين ص354

 

ضمن بحث آب ها بحث انواع سردرد ها را مطرح کرديم و عرض شد که گاهي سردرد ناشي از کمبود آب در بدن است و نياز شديد به آب است. گفتيم از اين 60 نوع سردرد 14 نوعش ميگرني است که ربطي به سردرد ميگرني ندارد. يک نوعش مربوط به ميگرن شکمي است.

 

درمان ميگرن شکمي در پزشکي جديد

4 نوع دارو توصيه ميکنند که يکيش بحث روان درماني و رفتار درماني است و 3 داروي شيميايي است.

    1. براي برخي بيماران داروي مسدود کننده توصيه ميشود مثل «سروتومين» و داروهاي ضد افسردگي تجويز ميشود. از نوع سه حلقه اي ها.

    2. گاهي در درمان ميگرن شکمي مخصوصا در کودکان (بچه تازه دنيا آمده تا پايان يک ماهگي ميگويند نوزاد تا پايان دو سالگي ميگويند طفل، آغاز سه سالگي تا پايان 11 سالگي ميگويند کودکي) در کودکان بزرگتر يعني 7 تا 11 ساله يا 9 تا 11 ساله، داروي شيميايي «سوماتريپ تان بيني» تجويز ميشود. گرچه اين دارو مخصوص بزرگسالان است اما در کودکان بزرگسال هم تجويز ميشود.

    3. داروي «وال پرو ايک اسيد» که اسم تجاري اش «وال پوريک» است و در درمان سردردهاي ميگرني و در درمان ميگرن شکمي تجويز ميشود.

    4. مديريت استرس (مديريت نگراني مستمر شخصي که ميگرن شکمي دارد)

در ضمنش شيوه زندگي صحيح را به او آموزش داده شود مثلا توکل به خدا، توسل به ائمه، حس اعتماد به نفسش را تقويت کني. يادآوري کني که دنيا فراز و نشيب دارد گاهي سالمي، گاهي مريضي و....

(آمپول آنفولانزا، طول عمر مفيدش از وقت توليدش 24 ساعت است يعني توي اين داروخانه ها همه شان تاريخ مصرفش گذشته است.)

 

درمان گياهي ميگرن شکمي

بيماريهاي رواني و بيماري هاي دستگاه گوارش تلازم با هم دارند. هر يک اثربخش در يکديگر هستند. بيماري هاي رواني حداقل اثري که دارند تعادل اسيد معده را بهم ميزنند. هميشه فرد دچار سرسوزه معده است. برعکسش هم هست که کسي که بيماري عضوي دارد استرس و اضطراب و وحشت فرد را ميگيرد.

    1. صبحانه نان سبوس دارد با عسل آويشن نعنا و با مرباي گل بهار نارنج

    2. دم کرده گل راعي با عسل آويشن(توجه: خانم هاي حامله و مادران شير ده و بچه هاي زير 2 سال نبايد دم کرده گل راعي را بخورند.)

    3. دم کرده گل بهار نارنج همراه عسل اويشن

    4. وسط روز انگور سياه

    5. عصرانه گلابي رسيده شيرين که مفرح قلب است

    6. بعد از هر غذا سيب سرخ معطر رسيده شيرين مثل سيب لبناني. در جلد 63 بحار از امام رضا نقل شده که ميفرمايد بس که فوائد دارد يعجبني. يکي از فوائدش اين است که ضد افسردگي است افسردگي يعني سرماخوردگي رواني.

    7. شربت گل بيدمشک يا دم کرده گل بيدمشک همراه با عسل آويشن نعنا.

    8. شبها قبل از خواب آب سيب سرخ رسيده شيرين همراه با مخلوط با عسل آويشن نعنا بخور

 

سيب غذاي مفيد براي باکتري هاي مفيد روده است چون آلرژنها(حساسيت زاها) 90 نوع است و گاهي بخاطر کمبود باکتري هاي مفيد روده است.

اين درمان را بايد ادامه دهد تا خوب شود.