درس طب استاد ضیایی

95/06/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ماء -طب المعصومين ص352

 

حرف ميم. اولين بحث درباره ماء است آب و نوشيدن آب.

الف) از منظر فقهي

جلد اول جواهر الکلام: اين ماء دو جور است:

الف) مطلق

ب) مضاف.

هر کدام گاهي طاهر است و گاهي نجس.

اين ماء مطلق گاهي باران است مطر است که اين خود اقسامي دارد. گاهي ماء البعر است يعني آب آشاميدني است. گاهي عين است يعني چشمه و چشمه سار. حالا چشمه در جاي(عين) يا عين الجاريه يعني چشمه سار باشد

آب مطلق هم گاهي کر است و گاهي قليل است و گاهي جاري.

کل آب مطلق ها گاهي سنگين است و گاهي نيمه سنگين است و گاهي نيمه سبک است و گاهي نيمه سبک است

 

ب) از نظر فيزيک و شيمي

اما گاهي آب هاي روي زمين است که سرد ميشود جامد ميشود و گاهي بخار ميشود و اين ها خودش اقسامي است. در جامدش تگرگ و يخ و...

گاهي آب مقطر است. گاهي آب واژل است که سمي است. گاهي آب سنگين است(در بحث هاي شکاف هسته اي) در عمق 7 متري يا 9 متري آب سنگين اورانيوم براي سوخت هاي ميله اي نيروهاي اتمي استفاده ميشود

اينجايي که ماء مطلق است با همه اقسام فقهي اش اينجا طاهر في نفسه و مطهر لغيره.

مثل معصوم در جوامع انساني مثل ماء است که طاهر في نفسه مطهر لغيره.

آب مضاف گاهي طاهر است اما مطهر نيست مثل تمام آب ميوه ها. اگر مضاف بود به نجاست تا وقتي اين آب مضاف اين نجاست را دارد نجس است. و به ديد ظاهري اگر مثل آب شد و تغيير درش حاصل شد آيا استحاله شرعي است يا استحاله نيست، مشهور علما قائلند استصحاب بقاء نجاست است مگر اينکه جاري يا کر بهش وصل شود.

سؤال: آب فاضلاب که تصفيه ميشود وبر گشت ميدهند چطور است؟

جواب: به مفت نمي ارزد اگر چه علي الظاهر حکم به طهارت ميکنيم با يک انشاء الله که انشاء الله حکم جاري يا کر بهش وصل کرده اند. از باب سوق المؤمنين چون نميخواهيم براي مردم توي عسر و حرج نيافتند. البته معناي اين مطلب اين نيست که راه به راه اصاله الصحه درست کني.

امام صادق فرمودند: لاادوا في الاسلام ما بيماري مسري توي اسلام نداريم.

اسلام به ذات خود فوق العاده است. دستورات بهداشت فردي و اجتماعي فراوان و به جاست اما افراد اهل مراعاتش نيستند. مثلا فرموده اند اگر رفتيد به عيادت يک مريض حداقل فاصله را که يک ذراع است رعايت کنيد. از مفصل تا جاي بازو را ميگويند يک ذراع. حالا ببينيد مردم توي اين بيمارستان ها و درمانگاه ها چکار ميکنند؟ بخشي بيماريها عفوني و مسري است حالا فرد ميچسبد و ميبوسد و....

 

آب مطلق ، آب آشاميدني بهداشتي سالم. اين آب در روايات دو مصداق دارد.

    1. ماء البارد(آب سرد عادي)

    2. ماء الفاطر(آبجوش ولرم)

آب سرد عادي يعني آب سرد تگري نباشد که مکروه است و ضررهاي متعددي دارد مثلا ايجاد سرطان مري، کبد چرب مي آورد، در برخي دردهاي شکمي در پي دارد و حتي برخي را کشته است، نيز ماء السلج که آب يخ است که علاوه بر مشکلات فوق سردردهاي مختلف، خشکي هاي ابتداي ناي، حنجره، نارسايي تارهاي صوتي، ترک هاي ناشي از سردي زياد، دندان درد.

آب جوشيده ولرم هم توصيه شده است. در شرايط عادي آب به نقطه جوش که رسيد 5 دقيقه بجوشد کافي است اما اگر شرايط اضطراري بود مثلا زلزله يا طوفان آمده يا بمباران شده است يا بيماري هاي مسري آمده است مثل وبا، طاعون، هاري، تب برفکي و... آمده باشد اينجا بايد آب در ظروف درب دار به مدت 20 دقيقه بجوشد بعد شعله خاموش شود ولرم که شد مصرف شود. به هر ميزان که برداشته شد سريع درب ظرف بسته شود.

اين عادت غلط است که از صبح کتري را روشن ميکنند تا وقت خوابِ شب اين کتري مي جوشد. اين ماء الفاطري که دين ميگويد اين نيست که 5 الي 6 ساعت جوشيده که غلظت مايع رفته بالا و شده نيمه سنگين لذا رسوبش زياد است. توي کليه و مثانه رسوب ميکند. اين آب بايد 5 الي 6 دقيقه بجوشد.

خوردن آب و غذاي داغ مکروه است. سرطان معده و روده ميگيرد.

 

براي رفع عطش:

9 چيز براي رفع عطش لازم است:

    1. غذاهاي ترش نخوريد

    2. غذاهاي تند و تيز نخوريد

    3. غذاهاي پر چرب نخوريد. مخصوصا سحرها. هم تشنگي زياد ميشود و هم عطش کاذب بين سحر و افطار زياد ميشود

    4. با افطار و سحر کاهو بدون سس مصرف شود. اگر کسي صفرايش غليظ است يا کبدش گرم است کاهو را با سکنجبين بخورد. مخصوصا بين افطار و سحر. با هر وعده غذايي يک چهارم کاهو متوسط مصرف شود. امام صادق ميفرمايند هم خونت تصفيه ميشود وهم حرارتهاي دستگاه اضافه بدن و دستگاه گوارشت خوب ميشود لذا بيخودي از کوره در نميروي.

در هنگام افطار نان سبوس دار را با پنير تازه و مغز گردو يا با سبزي جات تازه و پنير تازه ميخوري. اين ميشود غذاي سبک يا با سوپ ساده بخور تا بشود نيمه سبک. حالا اگر بعدش جوجه کباب خوردي مشکلي نيست. بايد بدن تقويت شود.

اگر فرد هم عطشش زياد است در همه حال، در خانه و بيرون. گاز معده و روده اش هم زياد است. احساس تلخي و بد مزگي هم ميکند. اين فرد هم عطش دارد. هم حالت صفرا زياد دارد به نوع غلظت صفرا. هم کبش چرب است. لذا بايد يک دارو مرکبه ضد عطش داد که همه اينها را با هم خوب کند. نصف ليوان آب سبزي کاسني يا عرق طبيعي کاسني و آب شاه تره يا عرق طبيعي شاه تره با هم مخلوط ميکني.

در تخصصي سنجش مواد در پزشکي جديد و نيز طب مکمل ميگويند عرق طبيعي شاه تره اصلا خاصيت ندارد. لذا ما ميگوييم اگر تازه سبزي کاسني نبود، خشک شده سبزي کاسني يعني دم کرده پودر کاسني به همراه دم کرده سبزي شاه تره.

اين اشکال وارد است و اگر افرادي از عرق کاسني مردن بخاطر اين است که با ساقه کاسني زيا د ميجوشانند الکل چوب مي آيد توي مايع. الکل سمي است. مشکل در عرق کاسني نيست بلکه مشکل در زياده خواهي برخي کارخانه هاست که چوب کاسني را قاطي برگ کاسني ميکنند و زياد ميجوشانند و آن الکل سمي و کشنده است.

    5. براي کساني که چاق هستند يا عرق زياد ميکنند: يکي مخلوطي که در بالا ذکر شد مصرف کنند. داروي ديگر عناب است که يک مشت مثلا 14 عدد با عسل بخورد. ضد عرق ريزش شبانه است. يا کساني که کار سخت دارند مانند نانوا يا کساني که توي کوره ها هستند اين مخلوط مفيد است.

    6. بين افطار و سحري يعني دو ساعت بعد افطار يا دو ساعت مانده به سحر هندوانه سرد رسيده غير يخچالي

    7. سيب رسيده شيرين بعد از غذا

    8. آبدوغ خيار يا ماست و خيار قبل از وعده غذايي

    9. مکيدن برگه آلو مخصوصا آلو بخارا بدون هسته، بدون گوگرد قبل از شام 7 عدد بمکد. خيلي فوائد دارد مثل ضد غلظت صفرا است . رقيق کننده خون است. ملين مزاج است.

    10. در 24 ساعت نياز به 8 ليوان آب دارد. 4 ليوان آب و 4 ليوان آب جوش ولرم دارد. در موارد خاص و تشنگي زياد به 12 ليوان هم ميرسد