موضوع: لحم / طب المعصومين ص343

 

در بحث گوشت گفتِيم بهترِين گوشت ذراع گوشت گوسفند است و در گوشت هاِي دِيگر گوشت شتر ِيکساله که بهش مِيگوِيند جزور.

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ إِنَّا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ قَوْمٌ‌ لَحِمُون[1]

ما اهل بِيت گوشت را از سبد غذاِيِيمان حذف نمِيکنِيم. اگر پول نداشتِي برو قرض کن و گوشت بخر و بخور تا مبتلا به بِيمارِيهاِي همچون بد اخلاقِي، ضعف عمومِي بدن، کم خونِي کشنده ِيا کمبود وِيتامِين B12 نشوِي.

حال اگر واقعا پِيدا نکردِي باِيد کسِي در گوش راستش اذان بگوِيد تا با ذکر درمانِي مبتلا به بداخلاقِي نشود

سؤال: اگر کسِي گوشت پِيدا نکرد آِيا توصِيه مِيشود که سوِيا مصرف کند؟

جواب: خِير. زِيرا سوِيا دو تا سم دارد. اگر بجوشانند که تفاله خورده است. زِيرا کارخانه که روغنش را گرفته است و اِين هم مِيجوشاند تا سم هاِيش حل شود؛ مِيماند مشتِي تفاله. ما توصِيه نمِيکنِيم.

مثلا کسِي گوشت نمِيخورد اما بجاِيش همبرگر مِيخورد. همبرگر گوشت و پوست صورت گاو است. بِين دو نِيم تا سه و نِيم کِيلو است.

در گاو بالاترِين درصد عفونت در صورت گاو است. ِيا قلم استخوان گاو مِيگِيرد مِيجوشاند. رواِيت مِيفرماِيد گوشت گاو داء است؛ خب استخوان گاو که بِيشتر داء است.

برخِي در طب سنتِي بوق گوشت گاو را بِيان کرده اند و الا سنت اهل بِيت اِين را به شدت رد مِيکند.

در مورد گاو فقط شِيرش و روغن پِيه گاو استثناء شده است که بهترِين روغن، روغن پِيه گاو بِيان شده است. آنهم چون نص خاص دارِيم. به اصطلاح علم جدِيد چون 90 کربنه هست هِيچوقت چربِي هاِي مضر خون جذبش نمِيشود و کبدت چرب نمِيشود

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ مَنْ‌ أَتَى‌ عَلَيْهِ‌ أَرْبَعُونَ‌ يَوْماً وَ لَمْ يَأْكُلِ اللَّحْمَ فَلْيَسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّهِ وَ لْيَأْكُلْهُ.[2]

سنت حضرت رسول ذراع بوده. چرا حضرت ران نمِيخورند؟ نه اِينکه کل ران را نخورند بلکه آن قسمتِي که نزدِيک به سموم ادرارِي و مدفوعِي است نمِيخوردند. بخاطر مجاورت سمومِي در اندام تحتانِي. سرکتف و ذراع (سردست)

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُحِبُ‌ الذِّرَاعَ‌ وَ الْكَتِفَ‌ وَ يَكْرَهُ الْوَرِكَ لِقُرْبِهَا مِنَ الْمَبَالِ.[3]

بعد مِيفرماِيد مثل عجم هاِي آخر اِيران نباشِيد که گوشت را با چاقو تکه مِيکنند و با چنگال مِيخورند. ِيا مثل چِينِي ها دو تا سِيخ دستشان مِيگِيرند. حتِي با دستهاِيت بصورت سِيخِي با دو انگشتت بخورِي نهِي شده است چرا که مثل ظالمِين و متکبرِين غذا مِيخورِي. بلکه باِيد با سه انگشت خورد. و بهتر اِين است که ِيک تکه نان هم دستت بگِيرِي.

رواِيت مِيفرماِيند که غذا را خوب بجوِيد. براِي کاهش وزن کاهو خوردن قبل از غذا، بِين غذا و بعد از غذا توصِيه شده است.

اِينکه مِيگوِيِيم چاقوو چنگال نباشد براِي اِين است که گوشت را با دندانت بکن نه با چاقو. بله اگر جاِيِي هستِي که آب نِيست دستهاِيت را بشورِي اشکال ندارد اما درخانه ات که هستِي با دندانت گوشت ها را جدا کن.

قَالَ النَّبِيُّ ص‌ لَا تَقْطَعُوا اللَّحْمَ‌ بِالسِّكِّينِ‌ عَلَى الْمَائِدَةِ فَإِنَّهُ مِنْ فِعْلِ الْأَعَاجِمِ وَ انْهَشْهُ فَإِنَّهُ أَهْنَأُ وَ أَمْرَأ [4]

سر سفره گوشت را با چاقو نبرِيد. افراد غِير عرب از غرب و شرق اِين کار را مِيکنند و الا گوشت را بردار و با دندانت گاز بکن. اِينجا غذا براِيت لذِيذتر است.

 

گفتِيم حِيوان باِيد ذبح شود توسط مسلمانِيکه با ذکر بسم الله اوداج اربعه(مرِي، ناِي، سرخرگ اصلِي ِيا شرِيان ، سِياه رگ اصلِي ِيا ورِيد) او را قطع کند. اگر کسِي اِين کار را با شتر کند آن شتر مِيشود حرام. ِيا اگر حِيوان دِيگرِي غِير شتر را نحر کند باز هم گوشت حِيوان حرام مِيشود.

 

مومنِين همانطور که گوشت گوسفند مِيخورند گوشت شتر هم مِيخورند اما نه هر شترِي بلکه شترِي که جزور است ِيعنِي شتر پروارِي ِيکساله نه شتر سوارکارِي. جلاله هم نِيست ِيعنِي نجاست خوار نِيست. زکاتش هم داده شده است. از علوفه غصبِي مصرف نکرده است. علوفه اش هم پاک باشد ِيعنِي گربه سانان بول و غائط نکرده باشند. که اگر بول و غائط گربه سانان باشد و شتر از آن علوفه بخور مِيشود جلاله و نجاست خوار که گوشتش سه نوع انگل مِي آورد هم فلجِي اطفال هم مِي آورد و هم کِيست هاِي هِيداتِيد روِي کبد مِي آورد. که سخت ترِين عمل جراحِي عمل کِيست هِيداتِيد کبد است که حِين عمل جراحِي مِيترکد و آبش هر جاِي کبد برِيزد آنجا هم تاول مِيزند.

گاهِي اِين انگل ها بصورت مستقِيم وارد بدن مِيشود. مِيوه هاِي جالِيزِي خِيار، کدو مسمِي، سبزِيجات، بادمجان کاهو کلم و.. و گاهِي بصورت غِير مستقِيم مثلا گوسفند و بز و شترِي داشتم از علوفه اِي خورده است که گربه سانان روِيش بول و مدفوع کرده است.

اگر شترِي نجس خوارِي کرد باِيد 40 روز جاِيِي باشد که علوفه پاک بخورد.

حتِي اِينکه مرغ و خروس را جاِيِي رها مِيکنند و هر آشغالِي را مِيخورد. اِين دِيگر گوشتش خوب نِيست. بلکه باِيد آب و دانه پاک و سالم باشد تا براِي بدن هم مفِيد باشد.

 

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص):‌ عَلَيْكُمْ بِأَكْلِ لُحُومِ الْإِبِلِ فَإِنَّهُ لَا يَأْكُلُ لُحُومَهَا إِلَّا كُلُ‌ مُؤْمِنٍ‌ مُخَالِفٍ‌ لِلْيَهُودِ أَعْدَاءِ اللَّه‌[5]

 

عَنْ إِبْرَاهِيمَ السَّمَّانِ قَالَ: مِنْ‌ تَمَامِ‌ الْإِسْلَامِ‌ حُبُّ لَحْمِ الْجَزُورِ.[6]

مراد شتر جوان ِيعنِي شتر ِيکساله پروارِي به علوفه غِير غصبِي و طاهر پاک پاک ظاهرِي و باطنِي ِيعنِي زکاتش را هم داده باشند.

 

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: أَمَرَ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ ص الْأَغْنِيَاءَ بِاتِّخَاذِ الْغَنَمِ وَ الْفُقَرَاءَ بِاتِّخَاذِ الدَّجَاجِ.[7]

پِيامبر امر فرمودند ثروتمندانها ران گوسفند بخورند و فقرا مرغ و خروس بخورند. مرغ و خروس دهاتِي نه ماشِينِي.

 

قَالَ عَلِيٌّ ع‌ عَلَيْكُمْ‌ بِاللَّحْمِ‌ فَإِنَّ اللَّحْمَ مِنَ اللَّحْمِ وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ قَالَ مَنْ تَرَكَ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ وَ إِيَّاكُمْ وَ أَكْلَ السَّمَكِ فَإِنَّ السَّمَكَ يَسُلُّ الْجِسْمَ.[8]

 

 


[1] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص62، ط دار احیاء التراث العربی.
[2] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص65، ط دار احیاء التراث العربی.
[3] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص38، ط دار احیاء التراث العربی.
[4] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص427، ط دار احیاء التراث العربی.
[5] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص74، ط دار احیاء التراث العربی.
[6] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص74، ط دار احیاء التراث العربی.
[7] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص74، ط دار احیاء التراث العربی.
[8] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص56، ط دار احیاء التراث العربی.