موضوع: گوشت -طب المعصومين ص 342

 

اللحم. «ال» جنس است. لحم گاهي مذکي است و گاهي غير مذکي.

جايي که لحم مذکي نيست گاهي نجس العين است مثل گوشت سگ خشکي، گوشت خوک خشکي. اين موارد هم حرام است و هم نجس است.

اما اگر لحم مذکي باشد مثل موجودات دريايي که پولک ندراند. تذکيه اش به اين است که از آب بيرون بيايد و بميرد. نجس نيست اما چون پولک ندارد حرام است. حالا چه نص خاص داشته باشيم مثل خرچنگ، لاک پشت، مار ماهي و ...چه نص خاص نداشته باشيم.

در انعام که چهارپايان باشند دو جورند: گاهي علف خوارند و گاهي درنده‌گان اند. مثلا گربه خانگي، گربه وحشي، روباه، شير، پلنگ، يوزپلنگ. اگر مرد مسلمان رو به قبله باشد و بسم الله بگويد و اوداج اربعه اش را ببرد تذکيه ميشود و بدنش هم نجس نيست. پوست و گوشتش هم نجس نيست اما خوردنش حرام است چون از مسوخات است. مصلي هم اگر همراهش باشد نمازش باطل است.

اما علف خوارها مثل شتر، گاو، گوساله، بز، گوسفند و.... چه اهلي باشد و چه وحشي قابل تذکيه هست بعد از تذکيه هم طاهر است و هم خوردنش اشکال ندارد و نجس نيست. البته شروطي دارد مثلا مرد مسلمان رو به قبله بسم الله بگويد و ذبح کند. در مورد شتر شرط اين است که نحر بشود يعني دشنه زير گودي زير حنجره بزنند. اگر رو به قبله بخواني و ذبحش کني هم نجس است و هم گوشتش حرام است.

در مورد تذکيه پرندگان نيز شروطش اين است که چينه دان داشته باشد، چنگال شکاري نداشته باشد، گوشتخوار هم نباشد در اين صورت گوشتش حلال است و الا حرام است.

سؤال: اگر پرنده زياد بال نزند حرام ميشود؟

جواب: بله. بهش ميگويند سفير. اگر پرهايش را بگشايد و بال بال نزند حرام است مثل عقاب، کرکس، شاهين، باز، قرقي، جغد و... چون اوج که ميگيرد مدتها با همين بال چرخ ميزند.

پرنده هاي حلال گوشت در روايات: بلدرچين، کبک، حبارا، دجاجه و...

 

روايات

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ سَيِّدُ طَعَامِ‌ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ سَيِّدُ شَرَابِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ الْمَاء[1]

در برخي روايات داره سيد الآدام(خورشت هاي)

سرور نوشيدني هاي دنيا آب است و سرور خوراکي هاي دنيا گوشت سالم حلال طيب است.

 

درمان لاغري و رويش گوشت در بدن

1.خوردن شير. بهترينش شير تازه گاو سالم با پستان سالم و نبود زخم و بيماري همچون تب برفکي و جنون گاوي من اللبن ينبت اللحم.

2.خوردن گوشت حلال طاهر طيب از گوشت قرمز تا گوشت سفيد. طير مما يشتهون...

بهترينش گوشت ران گوسفند و از آن بهتر ذراع گوسفند است که سنت حضرت رسول است که کمترين اسيد اوريک خون را هم دارد.

در گوشتهاي سفيد بهترينش ماهي سفيد و ماهي قزل آلاست. ماهي قزل آلا تنها ماهي اي هست که در هر آبي که باشد نشان دهنده اين است که اين آب آشاميدني است زيرا با کمترين آلودگي از بين ميرود.

در پرندگان بهترينش بر اساس آيات و روايات بلدرچين(سلوي) است کبک است، حوبره(حبارا از حيوانات بياباني و کويري است). خانم گوشت حيوان ماده را بخورد مثلا مرغ را خانم بخورد خروس را آقا بخورد. مرد بلدرچين بخورد تا مشکلات حرکت و برکت پيدا نکند.

3. صويق الشعير(جو). اقسام جو: جو خوراکي با سبوس، جو دو لپه اي، جو دو سر(جو پيغمبري) کسي که کيست دارد، تومر دارد، غده سرطاني دارد و نيز کس که کلسترول بد خونش بالاست جو دو سر مصرف کند. هم بيماري اش خوب ميشود هم وزنش مناسب است و در اثر سرطان لاغر نميشود.

جو را با سبوسش بخور.

قوت غالب انبياء و مرسلين نان سبوس بوده است. نه خيلي چاق بوده اند و نه لاغر.

4. گوشت بوقلمون. سه مورد قبل را از روايات گفتيم اما اين مورد را طب سنتي ميگوييم. براي زنان حامله يک ماه قبل و يک ماه بعد از زايمان توصيه ميکنيم که سوپ بوقلمون بخورد تا وزن زن در اين مدت 40روز کاهش شديد پيدا نکند.

 

12 چيز در قسمت مأکول و مشروبات حلال در قسمت اکل و شرب بيان کرده ايم. خوردن خرما با انجير و مغز بادام اضافه وزن مي آورد. خوردن خربزه شيرين با پنير تازه شبها فربهي مي آورد.

 

خوراکي ضد هم و غم:

1.انگور سياه

2.کشمش انگور سياه (مويز)

3.انگشتر عقيق در دست کردن. براي عقيق سرخ در روايات 40 فايده بيان شده است.

4.سيب سرخ معطر

5.ميوه گلابي رسيده

6.سبوس مخصوصا سبوس گندم، سبوس جو، سبوس برنج

 

ضد انگل، ضد کرم، ضد کرمک:

1.سرکه طبيعي انگور مخصوصا سرکه طبيعي انگور عسگري. يک قاشق غذا خوري به همراه غذايت بخور

2.تمر هندي بي نمک. ضد لک و ترک پا نيز هست. روغن شترمرغ هم ضد لک و ضد ترک پا هست. در جوشانده ها، جوشانده آويشن ضد لک است. در خوراکي ها انار شيرين ضد لک است. يکي هم همين تمرهندي بي نمک است. اگر خورشت باميه با تمر هندي درست کند لک هاي پوستش هم خوب ميشود ضد انگل هم هست.

3.مغز خام تخمه هندوانه

 

توجه: کار طاقت فرسا و کار بي برنامه و کار مشقت بار هيچ کدام از اين سه بهره وري نيست بلکه کارهاي خسته کننده است.و ضريب فرسايش شخص و مايتعلق بشخص و ابزاري که استفاده کرده را بالا ميبرد. اصلا بهره وري نيست.بهره وري، کار هوشمندانه سيستميک است.

 


[1] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص56، ط دار إحياء التراث العربی.