موضوع: شير-طب المعصومين ص340

 

روايت اول صفحه:

کان النبي لايجمع بين اللبن و السمک. حضرت بين شير و ماهي جمع نميکردند. و لا بين لبن و حامض... شير و ترشي را هم جمع نميکردند. حامض نکره است و نکره اسم جنس افرادي(يا مشترک معنوي يا عموم علي البدل يعني عام اطلاقي است) يعني بايد افرادي داشته باشد. ترشيجات بندري، گوجه سبز، ترشک، لواشک، تمر هندي، قرقروت و... همه را ميگيرد. شير را با انار ترش قاطي ميکند و ميخورد. اين تقليد کورکورانه غرب است.

شير با ماهي خيلي ضرر دارد برص و پيسي مي آورد.

 

علل ايجاد برص(در روايات):

از 31 هزار ژن انساني که شناسايي شده است ژن برص شناسايي کرده اما پزشکي جديد درمان ندارد. از روايات اسلامي مواردي را ذکر ميکنيم

اصل اين بمياري برص در همه سنين هست مخصوصا درکودکان زياد است چرا که قاطي زياد ميخورند. مثلا ترشي را با شکم خالي ميخورند لذا لکه هاي سفيد روي پوستشان ايجادمي شود.

اولين عامل سابقه خانوادگي است يعني وراثت. 20 % افرادي که مبتلا به برص ميشود وراثت است

دومين عامل برص و پيسي و بهق استرس شديد است

سومين علت اختلالات غده‌ي تيروئيد است. زير سيب آدم تيزي نوک 7 جاي دو غده تيروئيد است و پشتش جاي غده‌ي پاراتيروئيد است.

چهارمين علت

تا اينجا از علوم جديد مختصري گفتيم. در علوم جديد ميگويند برص يک بيماري خود ايمني است که تشخيصش آسان است اما درمان قطعي ندارد. آنجايي که اختلالات تيروئيد عامل برص بوده است بايد عملکرد تيروئيد بررسي شود. وقتي منشأ از بين رفت خود بيماري هم درمان ميشود. در استرس هم همين گونه است.

اما برخي مطالب را در روايات تذکر ميدهد.

در حال جنابت خوردن و آشاميدن عوارض سوء دارد يکيش مبتلا شدن به برص است

کسي که اول و آخر غذا يادش ميرود نمک طبيعي بخورد اين ها هم مبتلا به لکه هاي سفيد پوستي ميشود.

ششمين عامل شير با ماهي خوردن است. که مراد از لبن شير است.

براي سفيد پوستها از باب احتياط مطلق لبنيات را نبايد با ماهي بخورند. اما کسانيکه سبزه است دليل ندارد که لکه سفيد بيايد.

هفتيم عامل شير را با ترشي خوردن

هشتمين عامل سيري روي سيري خوردن. اکل علي الشبع يعني معده پر است اما باز هم غذا ميخورد که اين چند بيماري مي آورد مثل پيسي

نهممين عامل با شکم گرسنه ترشيجات زياد خوردن. در کودکان اين بيشتر است. مثلا چيزي نخورده اما همش تمر هندي و لواشک ميخورد و... در سن هاي بالاتر روزه بوده هنوز افطار نکرده سر سفره ترشي ميخورد

 

درمان برص و بهق و بياض

در روايات شيعه 4 درمان پيدا کرده ام

1.در اول و آخر غذا نمک طعام طبيعي خوردن. نمکي که باکتري و سموم نداشته باشد فلزات سنگين مثل جيوه نداشته بشد. يک گرم خوردن اول و آخر غذا.

2.خورشت ماش

3.خورشت صلق. مراد برگ چغندر با گوشت تازه گاو درست شود. اين را امام رضا ميفرمايند. اگر گوشت گاو مانده باشد فايده ندارد بلکه بيماري گال مي آورد.

حتي در بحث سبزيجات که ضد کوليت و اسهال است قبل از غذا نعنا با ماست چکيده يا کشک غليظ و بعد از غذا پونه صحرايي يا کوهي ، درمان سوء هاضمه، کوليت، سر سوزه معده و مسأله اسهال دائمي را از بين ميبرد. ضد جرب (گال) هم هست.

4. بو کردن گل نرگس. هر روز و هر شب. چند فايده دارد ضد جنون هست ضد پيسي هم هست.