موضوع: لبن و حليب-طب المعصومين ص 339

 

لبن: شير دوشيده شده يا ماست يا دوغ.

حليب: شير تازه جوشيده شده که هنوز گرم است بدون بيماري و بدون پستان زخمي و ساير بيماري ها.

 

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع‌):....رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) رَجُلًا سَمِيناً فَقَالَ مَا تَأْكُلُ فَقَالَ لَيْسَ بِأَرْضِي حَبٌّ وَ إِنَّمَا آكُلُ اللَّحْمَ وَ اللَّبَنَ فَقَالَ ص جَمَعْتَ‌ بَيْنَ‌ اللَّحْمَيْنِ.[1]

حضرت فرمودند بدنت فربه شده است. گفت در منطقه ما خوراکي اش همه اش لبني و گوشتي است و زمين زراعي ندارد لذا غلات و حبوبات نيست. لذا ما ماست و دوغ ميخوريم و گوشت ميخوريم. حب يعني غلات و حبوبات يافت نميشود. سرزمين کاملا دامداري است و فقط گوشت حيوانات حلال گوشت و شير يافت ميشود.

حضرت فرمودند شما بين دو تا گوشت را جمع کرده ايد. يعني بدنتان روي فرم است.

 

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص):‌ عَلَيْكُمْ‌ بِأَلْبَانِ‌ الْبَقَرِ فَإِنَّهَا تُخْلَطُ مِنَ الشَّجَرِ.[2]

بر شما باد که شير گاو سالم بخوري. وقتي سنت بالاي 2سال است زيرا 97% کلسيم بدنت در استخوانت است و 3% در دستگاه گردش خونت. و قتي کلسيم بدنت کم شود خون از سطح استخوانهايت کلسيم برميدارد و اين موجب ميشود که پوکي استخوان بگيري و استخوانهايت شکننده باشند. مخصوصا استخوانها ترقوه و لگن.

اين شير مخلوط از هر گياهي است و آب و هواي مختلف و گياهان مختلف را استفاده کرده است... يا اينکه خود گاو سالم در مراتع مختلف بوده است و علوفه هاي مختلف خورده است. مرتع سالم، علوفه سالم، کاناليزور مجاورتي سالم مثلا قاطي علوفه اش تخم پنبه شده است که بيماري سياهک و سفيدک ندارد اين کار موجب ميشود شيرش بيشتر شود. در علوفه معمولي هر گاو شير ده حدود 29تا 30 کيلو شير ميدهد اما مرتع مفيد که نزديک دريا يا برکه است که همين نزديکي موجب ميشود علوفه سرسبز است و خاصيت هاي متعددي دارد يا اينکه گاو در گاوداريهايي باشد که علوفه خوبي دارد و شرايط ويژه است مثلا تخم پنبه استفاده ميکند در اين زمينه مساعد در هر 24 ساعت بين 80 تا 90 کيلو شير ميدهد.

سؤال: مادر شير ده هم ميتواند اين تخم پنبه را بخورد؟

جواب: اشکال ندارد. ميتواند پودرش کند همراه با غذا بخورد يا اينکه با کاهو بخورد يا با سبزي کاسني البته حتما با غذا باشد. براي ساير حيوانات هم اين را ميتواند مصرف کند.

اين «من کل شجره» فقط در بحارالانوار طبع بيروتي جديد 63 ص102 آمده است اما «من کل شجر» 15 سند دارد.

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‌ لَيْسَ‌ أَحَدٌ يَغَصُ‌ بِشُرْبِ‌ اللَّبَنِ‌ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ- لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبِين[3]

صائقا يعني سهل المدخل في الحلق. يعني اين مايعي که ميخوري آسان است ورودش به حلق آدمي.

حلق چي بود؟ گلو از دو قسم تشکيل ميشود که يک قسمتش منتهي ميشود به ناي که نفس ميکشي و يک قسمتش حلق است که منتهي ميشود به مري.

ميفرمايد خدا ميفرمايد شير و فراورده هاي لبني را بين دو کثافت(مخرج بول و غائط که پستان گاو قرار دارد) قرار داده ام مايعي راحت الحلقوم است که بهت ميدهد. تو اين را به خبث آلوده نکن مثلا دست نشسته را به پستان بزني. يا پستان زخمي است.

لبنا خاصا صائقا ...همه را نکره آورد پس شير و فراورده هاي لبني همه را ميگيرد اما از باب قدر متيقن شير را ميگوييم.

 

قَالَ (ص):‌ اسْقُوا نِسَاءَكُمُ‌ الْحَوَامِلَ‌ الْأَلْبَانَ فَإِنَّهَا تَزِيدُ فِي عَقْلِ الصَّبِيِّ.[4]

سيراب کنيد، بنوشانيد زنهاي حامله‌ي خودتان را به شير تازه گاو. نه تنها ناموسه خودتان به بيماري هايي همچون پيري زودرس، نرمي استخوان و کمبود کلسيم خون و .... مبتلا نميشود بلکه عقل بچه هم زياد ميشود. زيرا مغز هم کلسيم ميخواهد. منگنز ميخواهد.

گفتيم4 چيز در زن هست که در مرد نيست: عادت ماهيانه، حاملگيف دوران شيردهي و دوران يائسگي. لذا هر مرد عاقل وقتي براي زن شيرده، مادر حامله، زني که يائسه است و زني که عادت ماهيانه است حق مرد يک ليوان شير است اما حق زن 3 ليوان است. اگر اين موارد در نظر گرفته نشود زن دچار پيري زود رس ميشود. لذا در روايات است که مردي که دوست ندارد زنش زود پير نشود کارهاي سنگين به او ندهد. خب دوران حاملگي خودش کار سنگين است که 9 ماه بچه را حمل ميکند. دوران شير دهي خودش کار سنگيني است که بر عهده مادر است.

در دوران حاملگي چقدر کار اشتباهي است که نوشابه ميگيرد براي زنش. پفک ميخرد. نوشمک ميخرد و ...

 


[1] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص75، ط دار إحياء التراث العربی.
[2] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص282، ط دار إحياء التراث العربی.
[3] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص101، ط دار إحياء التراث العربی.
[4] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص294، ط دار إحياء التراث العربی.