موضوع: کندر- درمان خستگی

 

کتابهايي که در زمينه کندر مطالب را نگاشته اند:

مرحوم حسين مير حيدر«معارف گياهي»، ج6، ص251-254»

محسن عقيل، «العلاج بالاعشاب»، ص641

فاطمه اکبري، «دايره المعارف گياه درماني»، ص253 و 254

«طب المعصومين»، ص333-338

کتابهاي روايي مختلفي هم در اين زمينه وجود دارد.

 

معجم الاعشاب المصور، محسن عقيل ص472:

کندر ضد زخم است. از آن قويتر آبنوس است البته آبنوس انواعي دارد که برخي اش سمي است.

آبنوس به زبان عربي معرب «آبنوس الهندي»، به زبان عربي اهل لغت «ساسد، ساسن، سأسم»، به زبان فارسي معرب «آبنوس»، به زبان فارسي قديم «حبقين»، به زبان يوناني جديد «آبناس»،يوناني قديم «سيافيتوس»

 

جهت مطالعه بيشتر:

دايره المعارف طب اسلامي آيت الله مصطفي نوراني ج1 ص 41

گياهان دارويي، دکتر علي زرگري، ج2 ص269

العلاج بالاعشاب ص13

معجم الاعشاب المصور ص7 تا 10

 

پودر چوب آبنوس که طبيعتي گرم و خشک دارد اگر به مقدار 12 گرم خورده شود شن ها و سنگ هاي کليه ها را خرد ميکند و حل مينمايد و اگر 5 گرم پودر آبنوس را زن حامله بخورد ضد سقط جنين است(مرباي به، برگ درخت انگور هم ضد سقط جنين است) و اگر گرد پورد چوب آبنوس مخلوط در آب بارهنگ يا جوشانده بارهنگ شود و بر پيشاني بمالند و چند قطره در بيني بچکاند خون ريزي بيني بلافاصله قطع ميشود.

و اگر پودر چوب آبنوس مخلوط محلول در آب شود و به آرامي به پلک ها و مژه ها ماليده شود و يا اينکه اين مخلوط محلول در آب شود و اين پورد آبنوس محلول در آب چند قطره در ساک چشم ريخته شود(پلک پايين را بدي پايين قمستي که خالي ميشود را ميگويند ساک چشم) براي درمان قي چشم، شوره چشم و درمان ورم خشک ملتهمه چشم (رمد يابس بهه اصطلاح قديمي ها) و نير کساني که اشک ريزي بي مورد دارند مفيد است.

(علل اشک ريزي: مشکلات گيرنده H1 در جداره معده دارد. بحث آنتي هسيتامين. تجويز ميشود يا سيب رسيده‌ي شيرين يا آب سيب رسيده‌ي تازه شيرين بخورد.

يکبار مشکل در سنگ مجراي اشک چشم است که در اينجا بايد برود پيش متخصص و سنگ اشک چشم را خارج کند. گاهي بخاطر چسبندگي هايي که ايجاد شده است ميل ميزند و مجرا را باز ميکند. گاهي هم هيچ کدام از اين موارد را ندارد بلکه حساسيت دارد. )

اين محلول مخلوط براي زخم هاي مزمن چشم و پرده چشم و سفيدي چشم و شب کوري چشم و رويش مژه هاي چشم (علاج گري چشم) و نيز براي حفظ سلامت چشم مفيد است.

در راستاي بحث کندر مبحث خستگي را مطرح ميکند.

 

انواع خستگي:

1.خستگي عضلاني

2.خستگي ذهني

3.خستگي جنسي

 

درمان خستگي عضلاني: خرماي رسيده شيرين 7عدد بعد از غذا بخورد+ مغز ميوه‌ي شابلوط روزي 2 عدد+ هر سه روز يکبار گوشت قرمز گوسفندي(ران گوسفند يا ذراع گوسفند) بخورد با چند برگ کاهو و نان سبوس دارد.

درمان خستگي ذهني:

1.صبحانه: شير تازه‌ي گاو مخلوط با عسل طبيعي (عسل گون و آويش«)

2.کندر خوراکي مرغوب مخلوط با عسل گون بعد از ناهار يا بعد از افطار بخورد

3.اول مغرب يک عدد ميوه‌ي موز رسيده زرد پر رنگ گاهي روش نقطه سياه است و مغزش شيرين است بخورد+ شب قبل از خواب مخلوط آب سيب رسيده‌ي شيرين با عسل طبيعي آويشن

 

درمان خستگي جنسي:

کارهايي که مرد بايد انجام دهد:

1. صبح ناشتا هويج زرد يعني زردک را ميجود و ميخورد. همراه ش يا بعد از آن يک قاشق غذا خوري مغز تخمه‌ي خام آفتابگردان بخورد

2.صبحانه يک ليوان شير تازه‌ي گاو کم چرب مخلوط با عسل آويشن سپس يک بشقاب حليم گندم گوشت

3.اول مغرب قرص گياهي يا کپسول گياهي «جين سينگ» بخورد. فوائد مختلفي دارد جواني و طراوت فرد را حفظ ميکند. سير پيري را کند ميکند

4. قبل از جماع هم روغن مستکي که روغن پسته‌ي جنگلي است به آلتش بکشد و گل سنجد يا عطر سنجد بو کند.

کارهايي که زن بايد انجام دهد:

گل سرخ آتشي که خارجي ها ميگويند «تيروز» يا عطرش را بو ميکند و روغن کنجد به پايين تنه ميزند

 

علائم بيماري خستگي:

    1. بي حالي

    2. کسالت

    3. زود خسته شدن

    4. نبود انگيزه و نيت براي انجام کار

    5. نبود نيرو و توان لازم براي انجام کار

    6. از دست دادن ميل و علاقه به کارهاي روزمره شخصي

    7. شادابي کم

    8. احساس يأس و نااميدي

    9. احساس ضعف

    10. ميل شديد به استراحت

    11. گاهي ميل شديد به خوابيدن

 

علل شايع در ايحاد خستگي مفرط:

    1. کساني که اختلالات در خواب دارند يا خوابشان ناکافي است

    2. کساني که کم خوني متوسط يا شديد دارند مخصوصا کم خوني فقر آهن

    3. کساني که قطع نفس دارند يا بيماري آپنيک دارند چه در دم و چه در بازدم و چه در خواب و چه در بيماري مخصوصا توقف تنفسي در خواب

    4. کساني که سوء تغذيه شديد دارند

    5. کساني که افسردگي دارند

    6. کساني که دچار گواتر ساده يا غم باد بخاطر کم کاري تيروئيد دارند. اگر کم کاري تيروئيد شديد شد و نرفت دنبال درمانش (ذرت و بلال و سبزي تره فرنگي و...) خستگي مفرط در پي دارد

    7. خوردن کافئين زياد. چاي، قهوه، شکلات، کاکائو، نسکافه. علاوه بر اين که کم خوني فقر آهن در پي دارد زرد شدن پوست در پي دارد، لجن صفراوي در پي دارد، گويچه هاي قرمز خون کم ميشود بخاطر مردگي سلولهاي گلبولهاي قرمز خون. ابتدايش شادابي و سرحالي دارد اما در ادامه بيدار خوابي مکرر دارد.

    8. عفونت مجراي ادراي. مثلا چسبندگي مجرا داشته، عفونت کليه داشته، عفونت مثانه يا حالب لگنچه و...داشت و نميرود درمان کند. گاهي عفونت مسري است مثل بيماري سوزاک که يکي از عوارض اين بيماري عفوني ادراري علاوه بر ضررهايي که براي کليه دارد، دچار تب هاي مزمن ميشود چون عفونت سوزاکي اش مسري است ديگري را هم مبتلا ميکند. يکي ديگر از آثار سوء اش هم مبتلا شدن به بيماري خستگي است.

    9. ديابت. يعني کارکرد پانکراس در توليد انسلين کم شده است. اين کم کار شدن پانکراس عللي دارد مثل مصرف قندهاي شيميايي، نوشابه هاي گاز دارد، آبميوه هاي شيميايي.

    10. بيماري هاي قلبي. اختلال دريچه قلبت را درمان کني. بحث بطن چپ و راست را درمان کني. مشکلات گرفتگي عروق کرونل قلب را درمان کني.

    11. کساني که انواع حساسيت دارند. حدود90نوع آلرژي داريم که يک نوعش حساسيت غذايي است. برخي حساسيت به پياز يا تخم مرغ دارند يا به ماست و دوغ حساسيت دارند خب نبايد بخورند.

 

تذکر: کسي که خواب و خوراکش متعارف است، خواب نيم روز دارد، نيم ساعتي قبل از اذان ظهر ميخوابد. يا خواب بعد از ناهار و استراحت دارد که باعث آرامش بدن است. سومين خواب خوب طبيعي، خواب اول شب است که بعد از نماز مغرب و عشاء و تعقيبات و ميل کردن مايعات مفيد و بعد از ميل کردن شام سبک يا متوسط و کمي راه رفتن خوابيده است. سؤال اين است که از نظر علم جديد چطور من به اين خواب صحيح فرو ميروم؟

جواب: بخاطر افت دماي مرکزي بدن. و فرستادن پيام به مغز براي ترشح ملاتونين.

 

نکاتي مهم جهت سرحالي و نشاط در روز

    1. توکل بر خدا و توسل به ائمه و خواندن نمازهاي يوميه و گرفتن روزه‌ي شرعي

    2. صبح ناشتا 21مويز بخورد. اگر پسر يا مرد است بدون هسته ولي اگر خانم است با هسته هم اشکال ندارد. و نيز خوردن کندر با عسل طبيعي بجود و بخورد. صبحانه شير تازه‌ي گاو کم چرب مخلوط با عسل طبيعي آويشن. صبح قبل از کار زنجفيل پروده شده در عسل يک قاشق مربا خوري.

    3. هر 6 ساعت يک ليوان آب آشاميدني سالم و يک ليوان آبجوش ولرم. 16 فايده دارد يکي اش کاهش سموم بدن و فعال سازي غدد عرق بدن و فعال سازي کليه هاست. دچار خمودگي و کوفتگي دائم هم نميشويد.

    4. سرکه طبيعي سيب يک قاشق غذا خوري با يک ليوان آب مخلوط کني هر 24 ساعت يکبار بخوري يا با سوپ يا آبگوشت يا سالاد کاهو بدون سس و خيار بوته اي مخلوط ميکني و ميخوري. هم خون را تصفيه ميکند هم مايع اضافي صفراوي را از بين ميبرد. کوفتگي و بدحالي و خواب آلودگي را هم از بين ميبرد

    5. يک چهارم کاهو(بدون سس با ناهار يک چهارم با شام هم يک چهارم) به همراه غذا. بعد از غذا هم 7 عدد خرما يا يک قاشق غذا خوري عسل طبيعي يا يک عدد سيب درختي رسيده شيرين.

    6. وقتي که غذا ميخوري مخلوط با غذا سبوس گندم و سبوس جو، سبوس برنج از هر کدام يک قاشق چاي خوري قاطي برنج يا کوکو يا... کن. ضد افسردگي و خستگي است. فوائد زياد ديگري هم دارد. سرشار از فسفر و کلسيم است. هم پيشگيري و درمان خستگي است و هم درمان و پيشگيري پوکي استخوان و نرمي استخوان زيرا فسفر ماده‌ي مهمي است که باعث تبديل کربو هيدراتها به انرژي و کالري ميشود. لذا در انجام کارهاي روزمره کم نمي آوري.

    7. ترکيب پروئين گياهي و حيواني با کربوهيدراتها باشد. مثلا وقتي گوشت ميخوري حتما باهاش کاهو بخور. لبنيات را قبل از غذا بخور ولي با نعنا و آويشن. اگر کسي معده سرد و رطوبتي دارد يا سوء هاضمه دارد ماست و دوغش را مخلوط با آويشن يا نعنا و سياه دانه بخورد.اگر کساني حساسيت نسبت به ماست و دوغ دارند و موجب يبوست ميشود ماست را با زنيان بخورند. پس اول و آخر جايگاه ماست و دوغ قبل از غذاست.

ترکيب پروتيئن با کربوهيدراتها: گردو با کشمش سبز، گردو با عسل، گردو با خرما، مغز خام بادام درختي با عسل يا با خرما.

    8. ترفندهاي عملي براي رفع کسالت و بي رمقي: بايد ماهيچه ها را فعال نگه داري حالت الاستيکش را نگه داري تا زمين گير نشوي. بهترين دارو پياده روي آرام در سطح مستوي در هواي آزاد تميز است به مدت نيم ساعت. 5 دقيقه اول و 5 دقيقه آخر آهسته، 20 دقيقه وسط حالت هروله که يک مقدار عرق کنيد. بعد يک دوش آب ولرم بگيريد. خودت را هم با پارچه نخي خشک ميکنيد.

    9. ورزش سبک مثل پياده روي، دوچرخه سواري آرام، شنا در عمق کم. ضد آسم است و خيل فوائد ديگر از جمله ضد خستگي

    10. نرمش هاي مناسب سنجيده شده به طور منظم هر روز. چنين نرمش هاي سبکي با تنفس عميق باشد که هواي پيرامونت سالم باشد.

    11. در محيط هاي سالم باش. همنشين هاي سالم داشته باشد. هواي پيرامونت هم سالم باشد.

    12. عدم بيکاري. انسان شريف بايد مثل رسول الله باشد. در عالم هيچ کره و سياره و موجود بيکاري نميبينيد. کار صحيح دنيوي و اخروي داشته باشيد و دنبال کار جديد دنيوي و اخروي هم باشيد.