موضوع: کندر- طب المعصومين، ص337

 

روايات کندر:

ص125 اين کتاب اين روايت را قبلا ذکر کرديم که:

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ ع كَيْفَ‌ نَقْدِرُ عَلَى‌ هَذَا الْعِلْمِ الَّذِي فَرَّعْتُمُوهُ لَنَا قَالَ خُذْ وَزْنَ عَشَرَةِ دَرَاهِمَ قَرَنْفُلَ وَ مِثْلَهَا كُنْدُرَ ذَكَرٍ دُقَّهَا نَاعِماً ثُمَّ اسْتَفَّ عَلَى الرِّيقِ كُلَّ يَوْمٍ قَلِيلًا وَ مِنْهَا لِمَنْ يَكُونُ بَعِيدَ الذِّهْنِ قَلِيلَ الْحِفْظِ يُؤْخَذُ سَنَا مَكِّيٍّ وَ سُعْدُ هِنْدِيٍّ وَ فُلْفُلٌ أَبْيَضُ وَ كُنْدُرٌ ذَكَرٌ وَ زَعْفَرَانٌ خَالِصٌ أَجْزَاءً سَوَاءً يُدَقُّ وَ يُخْلَطُ بِعَسَلٍ وَ يُشْرَبُ مِنْهُ زِنَةَ مِثْقَالٍ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَةَ أَيَّامٍ مُتَوَالِيَةٍ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ أَرْبَعَةَ عَشَرَ يَوْماً خِيفَ عَلَيْهِ مِنْ شِدَّةِ الْحِفْظِ أَنْ يَكُونَ سَاحِراً.[1]

اين علم فقه خيلي فرعيات دارد چطور توي ذهنم نگه دارم. حضرت فرمودند: ميخک دارويي و اللبان الذکر که به رنگ ياقوتي است اينها را خوب پودر کن و صبح ناشتا هر روز کمي از اين مخلوط را بخور.

اما نبايد زياده روي کني.

حالا يک داروي ديگري ترکيبي ديگر هست که خيلي قوي بود که حضرت اشاره ميکند براي کسي که مطلب را دير ميگيرد و وقتي هم چيزي ميخواهد بگويد دير به ذهنش مي آيد سناي مکي و سُعد هندي(در بازار خيلي کم است) و فلفل سفيد و کندر و زعفران را از هر کدام يک واحد با عسل طبيعي مخلوط ميکني و هر روز صبح ناشتا بعد از طلوع آفتاب يک قاشق چاي خوري از اين مخلوط بخور. حداقل 7 روز حداکثر 14 روز. تا نيم ساعت روش چيزي نخوريد.

اين اجزاء مساوي را پودر ميکني و با عسل آويشن مخلوط ميکني تقريبا 5 گرم(يک قاشق چاي خوري) در 7 روز صبح ناشتا پشت سرهم.

 

عَنْ عَلِيٍّ (ع):‌ مَنْ‌ أَخَذَ مِنَ‌ الزَّعْفَرَانِ‌ الْخَالِصِ(سرگل زعفران) جُزْءاً وَ مِنَ السُّعْدِ جُزْءاً وَ يُضَافُ‌ إِلَيْهِمَا عَسَلًا وَ يُشْرَبُ مِنْهُ مِثْقَالَيْنِ(تقريبا ده گرم) فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَيْه‌ مِنْ شِدَّةِ الْحِفْظِ أَنْ يَكُونَ سَاحِراً[2]

 

خواص کاربردي

دکتر حسين ميرحيدر در کتاب «معارف گياهي» ج6 ص 243 آخر صفحه:

در هند از کندر به عنوان مُعَرِق، مُدِر، قابض و قاعده آور استفاده ميشود و در موارد روماتيسم و ناراحتي هاي پوستي و بيماري هاي عصبي تجويز ميشود. از نظر حکماي طب سنتي کندر گرم و خشک است (با گرم و خشک زمين تا آسمان فرق ميکند. مثلا عسل ضد عفونت و باکتري است که اين خاصيت در مايع دو برابر ميشود اما آيا عسل گرم و خشک است؟ عسل معتدل است.) و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بند آورندهي خون است. گازها را تحليل ميبرد و براي تقويت حافظه نافع است. از خون ريزي هاي خارجي و خون روي از سينه جلوگيري ميکند. اگر با مستکي خورده شود(اگر سمق درختچه‌ي کندر يعني کندر لبان با سمق درخت پسته‌ي جنگلي يعني مستکي با هم جويده شود و خورده شود صداي انسان را صاف ميکند. نظير خوردن کندر خوراکي مرغوب با سمق عربي، رمان الحلو است يعني انار شيرين است.) ضد بلغم سفيد است.

همچنين کندر مرغوب خفقان را برطرف ميکند و اگر با سمق عربي خورده شود براي رفع بدبويي داخل بيني و آسم و سرفه هاي مزمن رطوبي مفيد است

 

اقسام سرفه ها:

1.سرفه هاي خلطي

2.سرفه هاي خشک

3.سرفه هاي رطوبي

هر کدام حالت حاد يا مزمن دارند

در بحث سرفه هاي خشک مزمن و سرفه هاي رطوبي مزمن پزشکي جديد داروي واقعي ندارد. مثلا پزشکي جديد در سرفه هاي رطوبي مزمن چرک خشک کن ميدهد. آنتي بيوتيک ميدهد. نه تنها سرفه خوب نميشود، بلکه کبد و کليه هم درگير ميشود.

براي درمان سرفه هاي رطوبي مزمن داروش کندر خوراکي مرغوب با سمق عربي به نسبت مساوي به همراه عسل طبيعي بجو و بخور.

در سرفه هاي خشک مزمن پزشکي جديد اصلا دارو ندارد. جلو پيشرفت را ميگيرند اما درمان نميشود. براي درمان بايد شکر تيغال +گل زوفا+عناب رسيده شيرين. به نسبت يک قاشق مربا خوردي شکر تيغال، دو قاشق مربا خوري گل زوفا و 3 قاشق مربا خوري عناب(عناب بدون هسته باشد چرا که هسته عناب سمي است با هسته سنجد اشتباه نگيريد) قاطي کن بجوشان و بخور براي درمان سرفه هاي خشک مزمن.

برخي انگور را با هسته ميجوند اما براي کساني ميخواهد بچه دار شود ميگوييم بدون هسته و حتي براي تقويت حافظه که 21 عدد مويز مستحب است صبح ناشتا بخوريد بدون هسته بايد باشد. لذا اينکه شايع شده روغن هسته انگور بخوريد درست نيست.

درمان سرفه هاي خلطي: اگر به صورت حاد باشد و عادي باشد صبح شيرعسل بخور و شب آب سيب بخور قبل از خواب.

درمان سرفه هاي خلطي مزمن: صبح ناشتا کندر خوراکي مرغوب با عسل بجو بخور. صبحانه شير عسل و عصرانه آب شلغم بخار پز مخلوط با عسل. شب هم آب سيب رسيده‌ي تازه مخلوط با عسل بخور.

 

اگر کندر خوراکي مرغوب را هر روز 3 گرم در آب بخيساند و ناشتا بخورد براي رفع فراموشي و زيادي بلغم مفيد است(اما بر اساس روايات ميگوييم اين کندر را با عسل بخور)

ماليدن آن همراه با عسل به چشم براي التيام جراحت چشم و جذب خون مردگي در رفع درد چشم و خارش چشم و جَرَب(بيماري گال) و گَرد آن براي التيام زخم بد چشم بسيار نافع است (کنار اين دارو خوب است گَرد چوب «آبنوس» ضد التهابات چشمي است.)

از نظر حکماي طب سنتي يکي از مفيدترين داروها براي بيماري هاي چشمي کندر است. (حرف درست است. زيرا برخي اشک ريزي دارند يا بايد ميل بزني تا مجرا را باز کني يا اينکه «اسمت» يعني پودر سنگ آنتي موا، شبها قبل از خواب بزني. حالا در کندر هم همين است)

و اگر با شکر(شکر طبيعي نيشکر) خورده شود براي ضعف معده و تحليل و نفخ گازهاي غليظ و خشک کردن رطوبت ها و تحريک هاضمه، بند آوردن قي، اسهال خوني ، و خون ريزي از مقعد و بواسير مفيد است.(ضد آيبي اس است و آيبي اس دو نوع است. کندر براي آيبي اس نوع 2 خوب است. نوع 1 فرد دائما يبوست دارد. نبايد بخورد چرا که کندر قابض است. با شکر بخورد يبس مي‌آرود. اما آيبي اس نوع 1 که اسهال دائم است بخاطر مشکلات روده‌ي کوچک شخص اسهال دائمي دارد که کندر خوراکي مرغوب را با شکر نيشکر بخورد خوب است. نيز ضد اسهالات صفراوي است.)

استفاده از ضماد کندر با سرکه براي ناراحتي هاي خاصي که انسان در آن موارد احساس ميکند مورچه روي بدنش راه ميرود ( اين را در کتاب هاي عربي ميگويند خَدِر يا بيماري مورچه. براي اين فرد يکبار کندر با عسل ميخورد يا ضمادش را ميزند؛ يکبار هم قُصد شيرين که سفيد رنگ معطر است، بدون کرم است يعني تازه است، در پايه‌ي روغن زيتون خوراکي مرغوب به عمل مي آوريد. هم يک قاشق اين روغن را ميخوريد و هم محلي که رعشه دارد يا خيال ميکني مورچه راه ميرود که التهابات عصبي است بماليد. )

درمان خدر به 3 چيز است: يکيش همان قُصد شيرين است. يکيش عسل و کندر. يکيش هم ضماد کندر خوراکي مرغوب با سرکه.

(اگر کسي آبريزش بيني دارد حساسيت فصلي هم دارد:

از نظر طبع و مزاج کل افراد دو نوع اند: يا طبعشان گرم است يا سرد است. اگر طبعشان گرم است روغن بنفشه طبي دوقطره در هر سوراخ بيني بچکاند و قبل از هر وضو هم با ماء الفاطر بيني را بشور. و اگر مزاج سرد است روغن سياه دانه دو قطره در هر سوراخ بيني بچکاند و قبل از هر وضو با ماء الفاطر بيني را بشور. اگر ميخواهي زودتر خوب شود هر دو مزاج بعد از هر غذا يک عدد سيب رسيده شيرين بخورن)

اگر کسي کليه هايش سنگ ساز است يا سنگ موجود دارد، اينجا بايد با روغن شويد به نسبت مساوي که مخلوط با روغن بنفشه است قسمت کليه ها را ماساژ دهيم از نظر ابوعلي سينا رگ ها را باز ميکند و در خروج سنگ کمک ميکند.

اين براي کساني خوب است که گرم مزاجند اما کسي که سرد مزاج است اين دارو جواب نميدهد. اينجا بايد روغن شويد را با روغن سياه دانه خالص ماساژ بدهيد.

 

چيزهاي ديگري هست که در هر دو قسمت کارساز است. اگر کليه ها را با روغن مار يا روغن عقرب ماساژ دهي سنگ ها را خورد ميکند. بشرطيکه اصل باشد.

سياه دانه هاي تمام کشورها خوب است اما سياه دانه‌ي اصل هندوستان از بقيه جاها بهتر است بخاطر وضعيت جغرافيايي خاص هند.

از هر 25 کيلو سياه دانه اگر هندي اصل باشد با دستگاه پرسي سرد که روغن بگيري 5 کيلو روغن سياه دانه‌ي اصل ميدهد.

اين روغن دانه را به هر مفصلي که ملتب باشد بمالي خوب ميشود.

از هر 5 کيلو کنجد افغاني يک و نيم کيلو تا 2 کيلو روغن کنجد ميدهد که مرغوبترين روغن کنجد است.

ضماد کندر با روغن زيتون يا با عسل در درمان درد مفاصل و دردهاي سرد(سر درد سرد، دست و پا درد سرد ناشي از سرد مزاجي) يا درد استخوانهايي که مزمن است مفيد است(استخوان درد در طي سال. رديف اولش اين است که سياه دانه با عسل بعد از هز غذا هر صبح و شب يا قبل از کار و بعد از کار روغن سياه دانه‌ي خالص ماساژ دهي. بعد از اين خشک و گرم شديد مي آييم سر مباحثه خودمان) کندر خوراکي مرغوب را با زرده تخم مرغ عسلي تقويت قدرت جنسي و افزايش توليداسپرم مفيد است.

 

اگر تعداد اسپرم کم است و جهش اسپرم هم ضعيف است:

شير دوشيده شده تازه‌ي گاو را با عسل طبيعي مخلوط ميکني صبح ناشتا ميخوري.

دوم اينکه تخم مرغ عسلي به شرط اينکه بيماري آنفلونزاي پرندگان نداشته باشد . اين تخم مرغ هم تازه هم سالم باشد وقتي عسلي شد با عسل يا با کندر ميخوري.

سوم تخم گل رنگ را شوهر ميخورد در هر 24 ساعت يک قاشق مربا خوري. هم آب کمر خوب ميشود هم تعداد اسپرم بالاميرود و هم جهش اسپرمش خوب ميشود. زن هم گل گل رنگ را بخورد تا قاعدگي منظم ، درد قاعدگي هم خوب شود)

 

اگر زياده روي کند در خوردن کندر يا بايد شيربرنج بخورد.

 

درمان ورم ها:

دم کرده گزنه با عسل اسطخدوس، سياه دانه با عسل بعد از غذا، ضماد کندر با روغن کنجد. بعد بايد رفت ديد چرا بدنش ورم کرده است. اول ورم را به اين صورت بخوابانيد بعد دنبال علت ورم باشيد.

 

روايات

امام صادق(ع): کان رسول الله يأکل العسل[3] و يقول آيات من القرآن و اللبان يذهب البلغم

آياتي از کلام الهي که بخواني و بنايت بر علم بر اساس آنها باشد و نيز جويدن لبان رطوبات اضافي مغز را از بين ميبرد.

يک معناي ظاهري دارد که بلغم اضافي را از بين مبرد لذا مغزت رطوبي نميماند

قرآن که بخواني و بنايت مروج قرآن باشد مخت رطوبت برنداشته است و اسلامت نم نکشيده است

 

امام علي(ع): مَا مِنْ‌ بَخُورٍ يَصْعَدُ إِلَى السَّمَاءِ إِلَّا اللُّبَانُ وَ مَا مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ يَتَبَخَّرُ فِيهِ بِاللُّبَانِ إِلَّا نُفِيَ عَنْهُمْ عَفَارِيتُ الْجِنِّ.[4]


[1] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص272، ط دار إحياء التراث العربی.
[2] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص272، ط دار إحياء التراث العربی.
[3] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج66، ص292، ط موسسه الوفاء.
[4] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص444، ط دار إحياء التراث العربی.