موضوع: الکمون و نانخواه/ طب المعصومين330و 331

 

درباره‌ي کمون «کتاب العلاج في الاعشاء»، ص 637 مطالبي دارد رجوع کنيد.

 

منافع زنيان:الف) قال ابن سينا....

1. صفا يافتن چهره: وقتي که چهره‌ي آدمي به آب زنيان(زنيان تازه را له کني و عصاره اش را بگيري) به صورت بکشي صفاي چهره پيدا ميکني.

2. قطع خون ريزي بيني: وقتي اين زنيان را خورد کني و با سرکه طبيعي مخلوط کني و استشمام شود خون ريزي هاي شديد بيني قطع ميشود(براي قطع خون ريزي هاي شديد بيني جوشانده سپند، عصاره‌ي سبزي ريحان، سبزي تره)

3. جلا يافتن چشم: عصاره‌ي زنيان تازه چشم را جلا ميدهد(طبق بيان امام صادق(ع) زردک چشم را جلا ميدهد)

4. دفع حشرات موذي: از خواص زنيان اين است که اگر در منزل مورچه زياد باشد عصاره زنيان را اطراف خانه بريز رفع ميکند.(عرق زنيان اگر طبيعي باشد 50%اصل دارد و اين خاصيت کل عرقيات است. از همه بهتر تازه اش بعد خشک شده با جريان هواي سرد بعد خشک شده با هيتر و بعد هواي زياد) چيزهاي ديگر هم هست مثل اکاليپتوس، دود چوب انار موجودات ريز موزي را فراري ميدهد.

نويسنده‌ي در کتاب عجائب للمخلوقات للقزويني، ج2 ص95 چگونگي فرار مورچه ها از زنيان را ذکر کرده است.

5. وجود زنيان در غذايي که ميخوريد مثلا ماست ، باعث رويش و گسترش امعاء داخلي ميشود. مثلا از کوچکي معده و تنگي روده ها و مشکل در تخليه، سردي غذايي که خوده ايد و مانند اينها. البته به تنهايي نخوريد که التهاب آور است.

6. کمک به برطرف کردن ازدياد گاز معده. ضد قرقره هاي شکمي و روده اي (چهارزيره با غذا، سياه دانه با غذا، در موارد مصرف خاص گلپر يک سوم قاشق چاي خوري استعمال شود. زياد نخوريد که براي مثانه بد است، و ديگري همين زنيان است)

7. بعنوان يک مسکن قوي براي کسي که دل پيچي شديد معده و روده دارد به کار گرفته ميشود.

 

ب) داوود انتاکي گويد:

1.زنيان با بوي خوش شناخته ميگردد.

2. تحليل انواع اسپاسمها(گرفتگي ها) از جمله اسپاسمهاي عضلاني و اسپاسم روده که مانع از تخليه‌ي مدفوع ميشود.

3. از بين بردن سرماي داخلي بدن را از کساني که سرد مزاج هستند.

4. تحليل ورم ها (ضد ورم يکي سياه دانه است، يکي زنيان است، سومي بيماري که ورم دارد و هم ديابت استفاده از گزنه عالي است)

5. دفع سموم مختلف از بدن

6. درمان سوء هاضمه.

7. درمان تُخَمِه

 

بيماري هاي دستگاه گوارش کلا دو نوع است: بيماري هاي عضوي، بيماري هاي غير عضوي.

بيماري هاي عضوي: مثل زخم معده، زخم اثناعشر، زخم کولون، بواسير خوني

بيماري غير عضوي: مثل رفلکس(برگشت اسيد به مري يا دهان)، سر سوزه‌ي معده(هارت بت) بين دو قفسه‌ي سينه، عدد8 زير جناقِ سينه قبل از ورود به معده . (به گونه اي که حالت تهوع داره اما عق نميزند، سردل دارد اما رد نميشود، پوده هم دارد. هر سه را با هم دارد)، سردي کرده، ترشا داشتن، پوده کردن. «سُؤل هضم».

سُؤل هضميش گاهي ژنتيکي است و گاهي بخاطر بدخوري است مثلا ماست و دوغ را بين غذا يا بعد از غذا ميخورد يا اينکه بين يا بعد از غذا چاي بخورد اينها همه سوء هاضمه در پي دارد. ماست و دوغ را بايد قبل از غذا خورد. کسي که سرد مزاج است يا زير زانو به مچ پا استخوان از داخل درد ميکشد يا يبوست دارد نبايد ماست يا ماست چکيده يا کشک بخورد. امام رضا(ع) فرموده اين ماست را با زنيان بخورد.

 

برخي که شير را هضم نميکنند بايد شير يا ماست کم چرب بخورند. اينها مشکل پروتئين دارند. اين مشکل در هر سني شايد رخ دهد. مثلا نوزادي که شير مادر را برميگرداند. اينجا مشکل بچه حساسيت به پروتئين شير مادر است بايد شير مادر را دوشيد و مانند مشکهاي قديم تکان داد تا چربي اش که سبز مغز پسته اي است گرفته شود.

مصرف زنيان در تمام اين موارد يک قاشق چاي خوري در 24 ساعت است

سؤال: اينکه ميگويند بچه هاي 2 سال و 4 سال دو ليوان شير بيشتر نخورد درست است؟

جواب: بله، براي اينکه دچار رسوب نشود در کليه و معده. اگر کلسيم بالا رود رسوب زياد ميشود و سنگ کليه مي آورد. ضمن اينکه پوکي استخوان هم در پي دارد. کلا لبنيات اينگونه است. ويتامين C زياد مصرف کنيد اين اختلال را در پي دارد لذا پرتقال دو عدد در 24 ساعت کافيست.

 

8. يکي ديگر از فوايد کمون رفع تنگي نفس است زيرا افرادي که يبوست دارند يا ازدياد گاز معده و روده دارند دچار مشکل تنفس ميشوند. بخاطر اينکه اين معده از داخل ورم ميکند حجمش را زياد ميکند. پرده‌ي ديافراگم را هل ميدهد به سمت بالا بعد حجم دو شش براي نفس گيري کم ميشود و اين باعث تنگي نفس ميشود. زنيان يبوست و ازدياد گازها را از بين ميبرد.

9. رفع دلپيچه‌ي شديد. رنگ مدفوع اگر قيري باشد زخم معده و اثناعشر دارد. اما اگر اينها نبود و در مدفوع خون ديده شده زخم روده‌ي بزرگ است.

براي اين کار زنيان با ماست ميل شود يا به همراه غذا يک قاشق چاي خوري سرخالي مصرف شود. امام رضا(ع) هم ميفرمايند: دو عدد گردو را با پوستش روي شعله پخش کن گاز قرار ميدهيد تا گردو مغز پخت شود سرد که شد روزي دو عدد استفاده شود.

ميتواند اين زنيان را با آب بخورد يا با سرکه طبيعي بخورد. اگر با سرکه خورد سرسوزه‌ي معده نداشته باشد و نيز يبوست نداشته باشد.

اگر زنيان با آويشن شيرازي ممزوج شود و پخته‌ي اين دو را قرقره کند هم درد دندان ساکت ميشود و هم نُزلات پشت حلق و بيني برطرف ميشود.(البته اين بهترين درمان نيست. بهترينش اين است که شير عسل صبح و آب سيب عسل در شب مصرف شود. اين براي سرفه هاي خلطي و حساسيت ها مفيد است)

النباتات الطبيه و العطريه في وطن العربيه الخرطوم ص252

 

کمون همان نانخواه و زنيان است که برخي روي نان ميپاشند و ميخورند. در حاليکه ايراني ها کنجد ميپاشند. برخي هم رازيانه ميپاشند در حاليکه رازيانه به مرور زمان هورمون هاي مردانه را از بين ميبرد. اين براي زنان خوب است نه براي مردها.

روغن آفتاب گردان براي مجردها سم است. تخمه آفتابگردان هم سم است چرا که شهوت اضافه مي آورد. البته براي متأهلين اينگونه نيست البته اگر زياد مصرف شود و تحرک نداشته باشند تري گليسريد خون بالا ميرود.

 

ناني که تخمير طبيعي نشده، سبوس ندارد آرد سفيد خالص است، يکي از علل سرطان هاي گوارش نان سفيد است و بدترين نان، نان لواش است. و يا جگر سياه مصرف کردن که هر تکه جگر سياه اندازه‌ي نيم کيلو پيه ودنبه کلسترول بد دارد.

جگر را نبايد زياد مصرف کرد. چرا که تحرک انسان کم است. آن روزي که تحرک زياد است اشکال ندارد.وقتي جگر مصرف کني و ديدي حالت تهوع داري اين بخاطر ترانس چربي بالاست که مصرف کردي و نسوزوندي.

 

انواع زنيان

زنيان سياه که خودرو است که زنيان کرماني است، زنيان زرد، زنيان سفيد.

از اين سه نوع، بهترينش نوع اول که وحشي و خود روست ميباشد و بدترينش از حيث خاصيت زنيان سفيد باغي و زراعي است مخصوصا آني که گلخانه است.

جنس خوب زنيان ماندگاريش تا 9 سال است.