موضوع: ميکروبيولوژی و تکميل بحث ديروز/ طب المعصومين

 

ميکروبهاي مضر روي زبان سگ و نيز در پنجه گربسانان از جمله پنجه سگ روي بدن انسان رشد ميکند و تکثير مي يابد.

لذا در اسلام اهل بيت (ع) ميفرمايند خريد و فروشش سگ ولگرد جايز نيست. اما کلب معلَم، کلب نگهبان و کلب الحائط يا کلب شناسايي و مانند آن خريد و فروشش جايز است چرا که منفعت محلله مقصوده دارد.

سؤال: آيا در اين موارد که خريد و فروشش جايز است، محشور شدن با سگ جايز است؟

جواب: خير.لذا در روايات ميفرمايند همين سگ ها لانه اش دور باشد از محل زندگي باشد.

سگ ناقل و ايجاد کننده 800 نوع بيماري است و اگر گربسانی با پنجه خود خراشی روي بدن انسان ايجاد کند فرد دچار بيماري «پنجه گربه» روي رگهاي لنفاوي گردن خواهد شد. ادرار و مدفوع گربه سانان انگلي ايجاد ميکند که با انگلهاي معمولي برطرف نميشود. علاوه بر اينکه فلجي اطفال را به همراه دارد.

اگر گربه ساني در مزرعه اي از سبزيجات و خوردني ها، ادرار و مدفوع کند موجب يکي سخت ترين عمل هاي جراحي خواهد شد. يعني کبد يا همان جگر سياه تاول خواهد زد(کيست هيداتيت). سختي عمل جراحي بدين خاطر است که اگر حين عمل يکي از کيست ها بترکد هرجا که ريخته شود آنجا هم تاول خواهد زد.

 

شماره 9: مباحث ميکروبيولوژي

علاوه بر ميکروبهاي بد، در بدن ميکروبهاي خوب و مفيد هم داريم.

 

فوائد ميکروبهای خوب در بدن:

     هضم غذا

     ايجاد ميل به غذا خوردن: پس بي اشتهايي گاهي التهابيست، گاهي فقر روي هست، گاهي عصبي است ،گاهي هم بي اشتهايي بخاطر فقر ميکروبهاي مفيد دستگاه گوارشي است.

     کمک به ارگانهايي نظير همچون مغز

     ايجاد احساسات خوب و بجا: يکي از چيزهايي که باعث ايجاد احساسات خوب ميشود وجود باکتري هاي مفيد است. مثل کاتاليزور مجاورتي. عامل تشديد کند احساسات بي جا ميکروبهاي مضر است.

در زمان مولا فردي علاقه به مفعول واقع شدن داشت(ابنه). آمد محضر حضرت و گفت آقا من چنين حالتي دارم. حضرت مقداري برف در تشتي نهادند(و گفتند فرد در تشط بنشيند) از ماتحتش حيواني خارج شد. حضرت فرمودند همين حيوان باعث شد که تو علاقه به اين فعل حرام داشته باشي.

گاهي فرد شاکله اش اينگونه است که حرام زاده است و علاقه به چنين کاري دارد اما گاهي فرد شاکله اش مشکلي ندارد؛ حرام هم انجام نميدهد اما علاقه به اين کار دارد. اين فرد بيمار است. ميکروبها و ويروسهاي مضر در ايجاد احساس و استمرار احساس بد مؤثرند.

     ايجاد افسردگي ميکنند

     ايجاد آسم

     چاقي مفرط

     بيماريهاي رواني مثل اضطراب

شستشوي زياد و بيش از متعارف موجب از بين رفتن ميکروبهاي مفيد پوست شده و دچار اگزماي شديد پوست ميشود و خشکي و ترک خوردگي پوست ميشود.

عادت بد به شستشوي زياد با شامپو و صابون باعث از بين رفتن باکتري هاي مفيد ميشود و پوست بدن که خط دفاعي قدرتمند بدن است در معرض از بين رفتن قرار ميگيرد.

در پزشکي جديد ميگويند سطح بدن آلوده ترين عضو سطحي بدن ناف انسان است چرا که حدود 67 نوع باکتري مضر کشف شده است.

ناف باز ميشود ترشحات داخلي بدن بيرون ميزند. عمق ناف هم مرطوب است و هم گرم و رشد باکتري هاي در محيط هاي مرطوب و تاريک بيشتر ميشود. ضريب عفونيت باکتريايي بالا ميرود.

در بحث سگ هم ميفرمايند با سگ خيلي محشور نباشيد مخصوصا مراقب باشيد سگ ولگرد گاز نگيرد و محل گاز گرفتگي را سريعا با شامپو بشوريد و با گاز استريل ببنديد و به اولين اورژانس مراجعه کنيد تا دچار بيماريهاري هاری که بيماري مسري است نشويد.

 

شماره 10: در هر بازه زماني از زندگي فرد(نوزادي، نوجواني، جواني، کهنسالي و...) ممکن است ترکيب ميکروبي موجود در بدن فرد تغيير کند. تعادل ميکروبهاي مفيد با ميکروبهاي مضر بدن سلامتي فرد را در پي دارد اما اگر درصد ميکروبهاي مضر بيشتر شود فرد مريض ميشود. مثلا خانم در دوران قاعدگي اگر به درستي مراقبت نکند و خود را بصورت صحيح نشورد به بيماري هاي مختلفي دچار خواهد شد.

يا در دوران حاملگي يا دوران پس از زايمان، دوران شيردهي و ....

بايد در دوران شيردهي باکتري هاي مفيد شير مادر را بالا برد.

با تغيير رژيم غذايي، ميکروبيوم انسان تغيير ميکند. کساني که خودسرانه و با سوء تغذيه وزن کم ميکنند اشتباه ميکنند. درصد ميکروبيوم هاي بدن را کم کرده اند. يعني درصد باکتري هاي مفيد بدن را کم کرده اند و اين موجب ميشود که مقاومت بدن در مقابل ميکروبهاي مضر کم شود و سامانه دفاعي بدن ضعيف شده و فرد دچار بيماري شود.

 

11. شير مادر مقادير زيادي از ميکروبهاي مفيد وارد بدن طفل ميکند. تحقيقات ثابت کرده است که 10% شير مادرِ سالم توسط نوزاد هضم شدني نيست اما به تقويت ميکروبيوم هاي طفل بسيار کمک ميکند.

 

12. براي سلامتي پوست و استمرارش اين موارد لازم است:

الف.وجود باکتريهاي مفيد پوست و تأمين شدن ويتامين هاي بدن.

پوست اين 5 ويتامين را لازم دارد: a، b، c، d، e

هر کدام از اين ويتامين ها نباشد پوست سالم نخواهد بود. پيري زودرس پوست از عوارض آنست.

 

ب)تأمين املاح بدن:

     نان سبوس دار

     دم کرده گون با عسل گون

     خوردن اره مايع با عسل گون

     خوردن خيار بوته اي با دوغ يا ماست قبل از غذا

     خوردن کاهو يا پرتغال بدون سس با ناهار

     خوردن کاهو بدون سس و...با شام

     ميوه طالبي عصرانه

     انار شيرين با پرده نازک روزانه يا عصرانه بعد از غذا يا غير آن

     چلغوز خام. تفت داده و شور نباشد

     تخم گلرنگ

 

«ترو بيوتيک»(=براي زندگي)

براي زندگي به نوع زندگي سبز و سالم (=زندگي سالم مستمر)، استفاده از ميکرو ارگانيسم ها (موجودات ريز ذره بيني که در ارگانهاي مختلف بدن نقش ويژه اي دارند) به ميزاني که تجويز شده است -که به نفع سلامت فرد و اجتماع ميباشد- مصرف شود.

اين غذا بايد طبيعي، تازه، حلال، طيب و بهداشتي، طبق نياز وسن و جنسيت باشد. نحوه فعاليت و کار و تحرک هم در نظر گرفته شود. ضمن اينکه پرخوري، بد خوري هم نباشد.

 

نقش پروبيوتيک ها در بدن انسان

1.به جذب ويتامين ها مخصوصا a،d،e، k در بدن کمک ميکند

2.به جذب املاح مخصوصا کلسيم و آهن در بدن کمک ميکند

3.ضد سرطان اند

4.تقويت سيستم دفاعي بدن ميکند

5.بهبود بيماريهاي گوارشي مثل درمان سندروم روده تحريک پذير(آي بي اس)، بيماري التهابي روده(کوليت)، درمان اسهال هاي عفوني ناشي از ويروس هاي مضر، باکتري هاي مضر يا انگل هاي مضر.

6.کمک کننده به درمان بيماريهاي معين (مثل بيماري هاي پوستي همچون اگزما، عفونت هاي ادراري، پيشگيري از آلژي ها و حساسيت ها) و نيز حفظ بهداشت دندان و لثه و نيز کنترل فشار خون و کنترل کننده کلسترول بد بدن

 

توجه: دقت در ميکروبهاي مفيد و مخمرهاي مفيد و باکتري هاي مفيد، مثلا ماست طبيعي که در جاي سرد از جمله در يخچال نگهداري ميشود مفيد است. اينکه چرا در جای سرد باشد بخاطر اين است که محيط آسپزخانه و گرما و نور خورشيد پروبيوتيک ها را از بين ميبرد.يعنی ميکروارگانيسم هايي که به نفع بدن است را از بين ميبرد.

لذا امام صادق(ع) ميفرمايند ماست را بخوريد و اگر کسي ماست اذيتش ميکند با هاضوم (زنيان) بخورد. مثلا کسي که يبوست يا بواسير دارد و ماست اذيتش ميکند با هاضوم بخورد.

 

تذکر: طول عمر اين ميکروارگانيسم هاي زنده يعني تروبيوتيک ها 7 روز تا 10 روز است. لذا توصيه ميشود قبل از غذا ماست شيرين تازه و بعد از غذا سيب رسيده شيرين بخوريد.