موضوع: قلب و عروق-طب المعصومين ص318

 

در بحث قلب و عروق قلب گوشتي که عضله سنوبري شکل و غالبا در پشت قفسه چپ سينه قرار دارد . هر انساني در طول عمرش(اگر 70 سال عمر کرده باشد) دو نيم ميليارد بار قلبش زده است. از اين دو و نيم ميليارد بار روزي صد هزار بار قلب ميزند. يک انسان 70 ساله 40سال قلبش استراحت کرده و 30 سال کار کرده است. پس بين اين انقباض صحيح و انبساط صحيح جلسه استراحت است.

 

روايت

پيامبر(ص): الْكُمَّثْرَى‌ يُجَلِّي‌ الْقَلْبَ.[1]

گلابي رسيده شيرين قلب را جلا ميدهد و دردها يا ندرون را به اذن خدا تسکين ميدهد

 

کسي به امام صادق عرض کرد قلبم درد ميکند و پرده اي هم روي قلبم کشيده شده است. قال أبو عبد اللّه (ع) لرجل، شكا إليه وجعا يجده في قلبه، و غطاء عليه، فقال:كل‌ الكمثري‌.[2] حضرت فرمود گلابي رسيده شيرين بخور.

 

ِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ عَلَيْكُمْ‌ بِالْعَدَسِ‌ فَإِنَّهُ مُبَارَكٌ مُقَدَّسٌ يُرِقُّ الْقَلْبَ وَ يُكْثِرُ الدَّمْعَةَ وَ قَدْ بَارَكَ فِيهِ سَبْعُونَ نَبِيّاً آخِرُهُمْ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع.[3]

عدسي بخور که هم مقدس است و هم مبارک. دو ويژگي هم دارد که هم قلبت را رقيق ميکند و از قساوت قلب خارج ميشوي و هم اينکه خشکي چشم در مي آيي. اين در ديابتي ها خيلي مهم است.

و نيز پياز ضد تسلب شرايين است، ضد فشار خون است لذا يک پياز در طول 24 ساعت بخور. اما تازه و خام.

اگر کسي آلژي دارد بخار پز بخور

اگر کسي بواسير دارد عدس نخورد.

 

امام رضا َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ إِذَا طَبَخْتُمُ‌ الطَّعَامَ‌ فَأَكْثِرُوا الْقَرْعَ- فَإِنَّهُ يُسِرُّ الْقَلْبَ الْحَزِين[4]

هنگامي که غذا ميپپزي کدويش را زياد بزن. کدوي بخار پز اينجا قلب شخص محزون و افسرده خوب مي شود. شادي طبيعي مي آورد. براي جوان و نوجوان خوب است زيرا که حافظه اش را زياد ميکند براي سنين پيري خوب است زيرا که نسيان نگيرد.

يک روز در ميان توي خورشت اين کدو را قرار دهيد

 

امام رضا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ كُلُوا الرُّمَّانَ فَلَيْسَتْ فِيهِ حَبَّةٌ تَقَعُ فِي الْمَعِدَةِ- إِلَّا أَنَارَتِ الْقَلْبَ وَ أَخْرَسَتِ الشَّيْطَانَ‌ أَرْبَعِينَ‌ يَوْماً.[5]

 

انار شيرين مصرف کن. بهترين زمانش بعد از غذا است که کمک به هضم غذا کند. اينجاهم قلبت نوراني ميشود و هم باعث لکنت زبان در شيطاني که خناس و مانند خناس است ميشود.

امام رضا ميفرمايد اگر نورانيت قلب ظاهري ميخواهي که قلب گوشتي است انار طبيعي ارگانيک مصرف کن. آفات گياهي و آفات شيميايي نداشته باشد. شکسته شده نباشد ترک خورده نباشه کرمي نباشد. اين انار نسبت به قلب روانت که فکر متمرکز است و نسبت به قلب روحت که عقلت است و نسبت به مؤمنين نورانيت اينها به اين است که در باغ محمدي باشي و ميوه هاي ارگانيک مصرف کن و اهل اطاعت و تبعيت باش. فقط انار مادي را نخور بلکه انار معنوي را هم بخور.

تا 40 روز شيطاني که به نوع خناس است و وسوسه ميکند او دچار لکنت ميشود. لذا يکي از مستحبات صبح جمعه خوردن انار شيرين ناشتاست که تا 40 روز بيمه اي. اگر دو تا بخوري تا 80 روز و اگر سه تا بخوري تا 120 روز بيمه اي. تا سه تا در روايات آمده است.

خونت رقيق است غلظت خون نميگيري گردش خون مناسب است به قلب فشار اضافي نمي آيد. طول عمرت مناسب است اينها مباحث مادي است اما مباحث فرا مادي هم در پي دارد.

 

سه فاکتور اصلي در بيماري هاي قلبي و عروقي

دکتر عارفي متخصص قلب و عروق:

1.بايد مواظب باشيد که کلسترول خوب بدن يعني اچ دي ال توي مردها کمتر از 40 تا 45 درصد نباشد و در زنان و دختران کمتر از 45 تا 50 درصد نباشد. حال اگر کمتر باشد و کلسترول بد بالا برود يعني ال دي ال بالا رود، يکي از فاکتور هاي اصلي بيماريهاي قلبي و عروقي است مخصوصا سکته هاي قلبي. چربي هاي مفيد کمتر از حد مجاز است و چربي هاي مضر هم بالاتر از حد مجاز است.

2.فشار خون بايد نرمال باشد. يعني فشار انقباضي قلب 11و نيم و فشار انبساطي قلب 7 ونيم (به پزشکي عمومي ميگوييم دوازده هشتم) باشد. حال اگر کسي فشار خونش غير از اين باشد همه اش خطر است. فشار خون انقباضي بالاتر از 14 نباشد و فشار خون انبساطي قلب بالاتر از 9 نباشد.

3. دخانيت مواد افيوني و قرص هاي روان برگردان علاوه بر ضررهاي زيادي که دارند سکته هاي قلبي و عروقي هم در پي دارد.

 

عوامل اصلي ايجاد سکته هاي قلبي:

فشار خون بالا

قند خون بالا

قند خون بالا

دخانيت

نشستن طولاني و کم تحرکي

عصباني بودن

کساني که سابقه وراثتي يا ژنتيکي دارند

 

بايد دانست يک سوم مرگ و ميرهاي در کشور ايران ناشي از بيماريهاي قلبي و عروقي است.

عوامل مرگ و مير: اول سکته هاي قلبي و عروقي، دوم سکته هاي مغزي، سوم مواد افيوني، چهارم تصادفات

 

عوامل کاهش سکته ها

مصرف ميوه جات در بين روز و عصرانه

سبزي جات همراه غذا

سالاد طبيعي قبل از غذا. مثلا خيار بوته اي با ماست شيرين کم چرب يا کاهو بدون سس يا سبزي مخلوط مثل جعفري مثل تره مثل ريحان

غذايت را هم سبک شروع کن

خوردن ران يا سردست گوسفند.

گوشت خروس ،گوشت بلدرچين، گوشت کبک، گوشت گنجشک براي مرد و پسر خوب است

گوشت مرغ، بوغلمون، رازيانه، براي زن و دختر خوب است

 


[1] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج59، ص298، ط دار احیاء التراث العربی.
[2] طب الائمه، ابنابسطام، ص135، ط دار الشریف الرضی.
[3] بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج63، ص257، ط دار إحياء التراث العربی.
[4] صحیفه الامام الرضا0ع)، علی بن موسی الرضا(ع)، ص54، ط کنگره جهانی امام رضا(ع).
[5] صحیفه الامام الرضا0ع)، علی بن موسی الرضا(ع)، ص53، ط کنگره جهانی امام رضا(ع).