موضوع: بیماری رعشه

خلاصه جلسه قبل:

مبحث قسط را بررسی می کردیم؛ قسط هم دو نوع بود. گاهی شیرین است و گاهی تلخ، گاهی سیاه و گاهی سفید رنگ است. قسط سیاه، سمی است که فقط برای استعمال خارجی است و قسط سفید رنگ، غیر سمی است، شیرین است و می توان آن را نوشید و هم می توان به صورت استعمال خارجی، استفاده کرد؛ البته به شرطی که در پایه روغن زیتون فشار اول به عمل بیاید.

قسم شیرین را بحری نیز می گویند و قسم تلخ را کشمیری می گویند. از جمله فواید در بحث پیشگیری و درمان رعشه است. یعنی لرزش غیر اختیاری اندام انسان که با تیک عصبی و ام اس فرق می کند و با پارکینسون و لقوه سالمندان و جوانان و فلجی و شبه فلجی و لمسی فرق می کند. بیماری رعشه عللی دارد و درمان های گوناگونی نیز دارد.

عللِ بیماری لرزه یا رعشه:

1. یبوست دائمی شخص نیز از عوامل ایجاد رعشه و لرزه می باشد.

2. حجامت بعد از مجامعت؛ که باعث رعشه می شود.

3. حجامت روی نقره و گودی پشت گردن که به کتف نمی رسد و حافظه را نیز ضعیف می کند.

4. مجامعت زیاد؛ هر یه روز یک بار جایز است. جواز به معنای اعم است و هفته ای یکبار خوب است. در این صورت مایل به نامحرم نیز نیستی. هر چهار ماه قمری یکبار حق زوجه است.

هشدار:

نباید هر شب این عمل تکرار شود. افت متابولیسم و سرد مزاجی و دو مزاجی به بار می آورد. و اگر وقتی سیر سیر باشد و برود این کار را با سرعت انجام بدهد؛ چندین بیماری را می گیرد که از جمله رعشه است. لذا در روایت داریم که با شکم پر نزدکی نکنید. اگر سری به بیمارستان ها بزنید متوجه این عرایض می شوید.

اگر غذا بسیار زیاد خورده است و با نامحرم در ارتباط باشد و خودش را سیراب کند؛ مبتلا به ایدز و هپاتیت می شود و ابله و احمق می شود؛ یعنی حافظه اش بسیار ضعیف می شود.

5.کم خونی شدید و فشار خون بسیار پایین، رنگ پریدگی و پرش چشم و لرزه را به دنبال دارد. افت قند خون شدید هم فرد را اورژانسی می کند و دچار تاری دید و شنوایی ضعیف می شود. بیدار است اما هشیار نیست.

6. استرس و نگرانی شدید نیز از عوامل است .

7. تب شدید ناشی از ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا با اقسامش و یا تب ناشی از کریمه کنگو و تبی که ناشی از چرک و عفونت داخلی باشد. در کودکان اگر درجه 38 بشود تب است و اگر 40 بشود خیلی شدید است. و اگر به 41 برسد شخص دچار تشنج می شود و اگر شخص دچار تکرار تشنج شود ضریب عملکرد کبد و کلیه افت می کند؛ لذا باید سریع درمان شود.

8. سرمای شدید؛ در برف و کولاک و یخچال های طبیعی گیر کنند و لباس گرم و خوبی نداشته باشند و درجه به 22 درجه زیر صفر برسد، در طول 3 دقیقه مجسمه یخی می شود. و در قطب شمال و جنوب که آب نریخته یخ می بندد یخ می زند باعث رعشه می شود. با عفونت زیاد تب شدید می آید و پس از آن رعشه می آید و هذیان هم می گوید.

هشدار:

اکثر مردم نمی دانند مریض اند و ادای سالم بودن را در می آورند؛ الله طبیب است. پیامبر (ص) طبیب است؛ طبیب دوار بطبه . امام باقر(ع) می فرماید: « إِنِّي طَبِيبُ الْأَطِبَّاء »[1] اگر حرف طبیب را گوش کنی به نفع خودت است. عقل سالم در بدن سالم است. در ناسلامتی نباید جلو رفت.

9. بلغم زیاد؛ که امروزه به آن مکوس می گویند. دو نوع بلغم زیاد داریم؛ گاهی سفید است که مقتضای سن است؛ در سن میان سالگی یا کهن سالگی بلغمی میشود و رطوبات خلط زیاد می شود و اگر درست نشود حافظه کم می شود و سکته بوجود می آید و خواب آلودگی را در پی دارد. و گاهی بلغم سیاه است که به آن، نمک سمی خون گفته میشود که در پزشکی جدید به آن اوریا و به بیان علمی می گویند که اوره خون رفته بالا و یا اسید اوریک خون بالاست.

عوارض:

1.کم کاری کلیه ها2. شروع به فرسوده شدن گلومولول های هشتلوپ کلیه 3 . و یکی از عوارض آن نیز لرزه و رعشه است.

ضعف جسمانی شدید

11 . مسکر زیاد خوردن؛ یعنی مایعات مست کننده زیاد خوردن که عوارضی همچون بالا بردن ضریب جرم و جنایت و سرطان کبد و کوکان ناقص الخلقه و لرزه را به دنبال دارد.

12. فصد در سنین کهنسالی؛ کهنسال جوان که بین 60 تا 70 است و کهنسال پیر که بالای 70 باشد و برود فصد کند، مبتلا به رعشه می شود.

13. ترس زیاد؛ که همان بیماری پانیک یا اختلال هراسی است و با بیماری هیستوریا فرق دارد.

14. خشم شدید؛ یعنی غضب بیجای زیاد که اگر تکرار شود، باعث رعشه و لکنت زبان و افت پلاسمای خون و اسپاسم شدید عضلانی می گیرد. در چنین حالتی نباید چیز را بدهی بخورد. باید به اولین اورژانس برده شود. باید دستمالی را چند لایه کنی و بین دندان هایش قرار دهی تا بر اثر فشار150 کیلویی زبانش را قطع نکند و ضربه وارد نکند و وقتی آرام شد شربت عسل آویشن به او داده شد.

15. اندوه زیاد؛ که رفع ان انگور سیاه و گلابی و سیب سرخ معطر است.

16. شادی زیاد؛ که همین مواد مخدر بلای سلامتی شده است. در روایات شیعه در بحث آداب سفر، دختر چه مجرد چه متاهل روی سرج ننشیند، که منظور صندلی هست که پا در دو طرف قرار می گیرد. در روایت دیگر می فرماید: که تهییج شهوانی برای زنا می شود و در روایت دیگری می فرماید که اگر تحریک شهوانی بشود، قدرتش ده برابر می شود؛ یعنی حتی اگر ازدواج هم کند فقط 10/1 را انجام داده است. اینکه اسب سواران به صورت حمله ای قرار می گیرند به خاطر همین تهییج شهوت است.

نکته: دنیا دار عمل است؛ باید به آنچه می دانیم عمل کنیم. خودمان مراقب باشیم و رعایت کنیم. مدیریت صحیح انجام بدهیم. و باید مردم را نیز آگاه کنیم. که بدانند که اگر دستورات دین را عمل نکنیم باید پاسخ بدهیم و عالم دین نیز باید مردم را آگاه کند.

17 . بیرون آمدنِ یک دفعه ای از حمام ؛ اگر گرم مزاج باشد به نزله های گرم و خراش روده که همان سهج است و دردهای مفاصل مبتلا می شود و اگر سرد مزاج باشد به بسته شدن اندام (شخوص) و به اصطلاح جدید اسپاسم شدید عضلانی و سلس بول و رعشه مبتلا می شود.

18. خوردن ماهی تازه زیاد بدون خوردن عسل و خرما بعد از آن؛ که شحم چشم (برق چشم) را می برد و رنگش را کدر می کند و خوردن گوشت گاو مانده و شیر ترش که باعث زیادی بلغم می شود و ثقیل می شود و نمی تواند کار کند و یا فکر کند. لذا در روایات داریم که بعد از خوردن ماهی عسل و خرما بخورید تا بدن بعد از بیدار شدن دچار لمسی نشود. که باعث رعشه و صرع و لقوه و سکته و دردهای مفصلی نیز می شود.

 


[1] بحار الأنوار، علامة مجلسي، ج59، ص199، ط دارالاحیاء التراث.