موضوع: قسط تلخ و شیرین

قسط شیرین = قسط عربی = قسط بحری در روایات با ط دسته دار آمده است. قسط تلخ = قسط سیاه = قسط هندی = قسط کشمیری؛ این قسم دوم که سیاه است سمی است و برای استعمال خارجی است. ولی قسط شیرین معطر بدون کرم و در پایه روغن زیتون است که قابل خوردن و ماساژ دادن است که دارای دوازده فایده است.

فواید قسط شیرین:

عود سیاهی تلخی است. و قسط شیرین عربی، ادرار آور و برای کبد مفید است و برای درمان دل پیچه نیز مفید است. داروی دیگر برای پیچش های شکمی، گرم های مغز پخت است. در 24 ساعت دو عدد مصرف شود. و ضد کرمک و انواعی از انگل است. همچنین اگر قسط شیرین معطر در پایه زیتون خورده شود، درمان کننده تب چهار است. تب چهار یعنی تب مالت = تب بروسلوز.

و مفید برای زکام و نزله های یعنی زوائد مغز است که باید پشت لوزه ها ریخته شود و گاهی هم به ریه می رود که سرفه صدا دار می شود و درمان وبا است. بخور قسط، ضد وبا است. همچنین بخار پیاز در چهار طرف منزل، ضدعفونی کننده منزل است.

در بحث شب ادراری کودکان که می گوییم، قولنجان زیر زبان نگه دارد. پودر آهن یا حدید سینی حالت غضب و تهاجم می آورد. حدید سینی که از حیث درجه آهن(حدید های تربت منطقه خاف) هفتاد درصد عنصر دارد. اگر کودک براده آهن فشرده را در انگشت نگه دارد، شب ادرای در آن شب نخواهد داشت.

بخور قسط شیرین ضد وبا است. و نشانه وبا، اسهال آب چلویی است. مثل برنج نیم پخته که صاف شود رنگش آنطور می شود. باید سریع قرنطینه شود و متخصص بیماری های عفونی درمان کند. چون مسری است. و همانند طاعون خطرناک است. تاکنون 809 بیماری عفونی شناخته شده است.

ضد بیماری بَهَق:

همچنین قسط ضد بیماری «بهق» است. بهق یعنی لکه های سفید سطحی پوست. یا خورشت برگ چغندر که امام رضا (علیه السلام) فرموده است. ضماد قسط تلخ و شیرین ضد بهق است.

کسانی که پوست بدنشان تیره می شود که علل مختلفی از قبیل ریه و کبد دارد. ماساژ با روغن قسط، برای روشن کردن ظاهر پوست شان، مفید است و قسط تلخ بخاطر حساسیت برای مالیدن توصیه نمی شود.آیت الله تبریزیان در بحث امراض غیر نافعه این ها را بررسی کرده است.

انواع قسط:

ضماد قسط شیرین، ضد بهق و کلف است. قسط هم دو نوع داریم. یکی قسط شیرین، سفید، رنگ معطر تازه بدون کرم داریم که در عربی به آن بحری می گویند. نوع دوم قسط هندی است که تلخ است و حرارتش بیشتر است. منافع قسط سفید و سیاه بسیار زیاد است. بلغم را خشک می کنند. مکوس اضافی را خشک می کنند. برای بلغمی مزاج ها بسیار مفید است. قسط سیاه و سفید، زکام را که تب با آبریزش بینی است را درمان می کند.

حکم اولیه خوردن سم حرام است اگر قرار باشد که قسط تلخ را بخوریم. و در حرام شفا نیست و بیماری در فرض درمان بر می گردد.

ضعف کبد و معده:

برای ضعف کبد، دم کرده ی گل خارم مریم و عرقیات هشتگانه مفید است. همچنین در وبلاگ طب المعصومین نیز آمده است. و کسی که معده اش و کبدش گرم است، قسط شیرین باعث سردی شان می شود. و برای تب مالاریا نیز مفید است و برای تب مالت نیز مفید است.

قسط تلخ برای استعمال خارجی است و باعث درمان بیماری پیرولیت مفید است. بیماری ذات الجنب منظور سینه پهلو نیست، بلکه منظور بیماری پلوریت است. با قسط تلخ ماساژ و قسط شیرین را بخورد. مثل کهیر یا اگزماهای پیشرفته باید با محلول شیمیایی اب لیدر مالیده شود و خشک شد، سپس قسط شیرین با پایه زیتون ماساژ بدهد. وقتی که به صورت ضماد باشد بهتر است قسط شیرین در پایه زیتون باشد و معجون بسازی با آب مقطر و عسل گون. بصورت ضماد شب تا صبح بماند تا کلف الوجه یعنی تیرگی صورت برود.

حجامت به موقع مثلا در ماه دوم بهار البته یک هفته قبل ازآن تا یک هفته مانده به خرداد ماه نیسان است که بسیار مفید است. و قسط بحری یعنی همان قسط شیرین در پایه زیتون نیز مفید است. مشی یعنی پیاده روی آرام به صورت مستقیم است. یکی از علائم مردم دنیا در اخر الزمان بواسیر و اسهال است.

پیامبر (صالی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «عليكم بالعود الهندي، فإن فيه سبعة أشفية يسعط به من العذرة ويلد به من ذات الجنب»[1] بر شما باد به استفاده از عود هندی که سمی هم هست. در آن شفای هفت بیماری است. یکی بیماری ذات الجنب یعنی همان پلوریت است. و الشونیز ... حجامت به موقع و سیاه دانه نیز مفید است. سیاه دانه دو نوع داریم. همانند کنجد سیاه و معمولی. سیاه دانه سیاه و سیاه دانه رنگ متالیک است که مفید تر هم هست.

فوائد قسط:

برای بیماری لرزه و رعشه مفید است. حداقل دوازده فایده دارد. قسط شیرین تازه ی سفید رنگ بهترین نوع قسط است که خوشبو است و از نظر طبع گرم و خشک است و جاذب خلط از عمق بدن است و ضد درد عضلات است. برای اسپاسم عضلانی بسیار مفید است. اگر ضربه خوردید و شکاف عضله داشتید بسیار مفید است که باعث می شود که فتق عضله صورت نگیرد.

ضد رعشه و لرزه:

ضد رعشه و لرزه نیز هست. لرزه یعنی لرزش غیر اختیاری اندام، که با خوردن یک قاشق غذاخوری قسط شیرین و مالیدن برطرف می شود. و ضد دردهای دماغی است. ضد بخشی از سر دردهای مغزی است. گاهی سر درد بخاطر ترشح اضافی غده هیپوفیز است که سردرد های مداوم دارد که با ماساژ و خوردن خوب می شود. و گاهی بخاطر کیست یا تومور خوش خیم یا بد خیم است که کمک کار گل افتیمون و اسطوخودوس است.

ضد درد سینه:

ضد درد سینه است. ناشی از سرفه های خلطی مکرر و ضد نزلات است. که از پشت حلق ریخته و از طریق نای آمده. اگر خلط ها بیرون کشیده نشود مرگ را به دنبال دارد. باید سریع و اورژانسی او را دکتر برد و یا اینکه کله پایی اش کرد و ضربه زد تا آب ها بیرون بریزد. در این موارد باید روغن قسط شیرین را در پایه روغن زیتون درست کنید. که حتی باعث آپنه که همان ربو است نقش دارد. که توقف تنفسی در دم و بازدم را برطرف می کند.

و اگر با عسل طبیعی بخورند مخصوصا اسطوخودوس، ضد تنگی نفس و تشنج است. که پنجاه نوع تشنج داریم که حداقل برای سه تا از انواع خوب است.

در اصول طب داخلی هاریسون، چهار صفحه ونیم درباره آپنه هنگام خواب گفته است. یکی از کتاب های دانشگاهی طب داخلی ویلیامز است. طب داخلی اطفال نیز کتاب نلسون و نوجوان و جوان و میانسال و کهنسالِ جوان و کهنسالِ پیر است.

دوره های سنی:

نوزاد به بچه ای می گویند که دنیا آمده است تا پایان یک ماهگی و کودکی، آغاز سه سالگی تا پایان یازده سالگی، نوجوانی از اول دوازده سالگی تا پایان هجده سالگی، که دوران بحران هویت و خطرناک ترین دوران است. جوانی از اول نوزده سالگی تا پایان بیست و پنج سالگی و میان سالگی تا شصت سال است و کهنسال جوان تا هفتاد سال است و کهنسال پیر، از هفتاد تا بالاتر است. در این قسمت ها طب داخلی هاریسون و طب داخلی جان اسمیت و طب داخلی سیسیل مفید است.

روایتی جامع از معصوم(علیه اسلام)

روایت از امام رضا (ع): « البيض‌ المسلوق‌ يورث‌ الربو و الابتهار»[2] یعنی «تخم مرغ آب پز، هم توقف تنفسی می آورد و هم ابتهار»

توقف تنفسی گاهی در دم است و گاهی در بازدم است و گاهی هنگام خواب و گاهی هنگام بیداری است. به فدای امام رضا(ع) که با یک کلمه همه را بیان کرده است. اگر با ولایت حقه باشیم گدای غرب و شرق نمی شویم.

«ابتهار» ازدیاد گاز معده یا روده و غرغره های شکمی و روده ای است. خوردن زیاد تخم مرغ، باعث این امراض می شود که کلسترول خون را بالا می برد و کبد چرب می آورد.

درمان خوردنِ زیادی تخم مرغ:

معصوم (علیه السلام) درمانش را نیز فرموده است که اگر تخم مرغ زیاد خردی بعدش عسل بخور و اگر برای ازدیاد نسل می خواهی پیاز سفید بخور با روغن زیتون فشرده که، علاوه بر ازدیاد نسل ازدیاد فرزند پسر را نیز دارد. چربی مضر خون را نیز پایین می آورد و همچنین رگ بسته قلب را نیز باز می کند. بیماری ام اس نیز یکی از داروهایش بصل است. روایت است که هر شهری رفتی پیاز آنجا را بخور. در مورد تخم مرغ نباید زیاده روی نکن و اگر خوردی و میخواهی مبتلا به قراقره های شکمی نشوی، چهار زیره با غذا و سیاه دانه بعد از غذا مصرف شود.

برای رفع سکسکه نیز، چهار زیره با غذا به اضافه گلپر خورده شود. گلپر داروی بسیار قوی ضد سکسکه است. که البته مصرف زیادش برای مثانه خوب نیست.


[1] سبل الهدى والرشاد، صالحي الشامي، ج12، ص222.
[2] رسالة الذّهبيّة المعروفة، محمد مهدي نجف، ج1، ص28.