موضوع: گل میخک

در کتاب کشف الرموز فی بیان الاعشاب تألیف عبد الرزاق متوفای 1195 هجری قمری در شماره ی 654 در مورد عفص (که حشره ای مخصوص به درخت بلوط نیش می زند و شیرابه هایی در آن محل پدید می آید که به آن عفص می گویند) می گوید: به آن گال می گویند و ضد سرفه ی مزمن، ضد اسهال، ضد کولیت، ضد بیرون زدگی مقعدی و مهبلی است. همچنین ضد افتادگی لثه، تقویت لثه، ضد خونریزی لثه است. اگر عفص را با سرکه مخلوط کنند و روی موی سر بگذارند، موی سر سیاه می شود.

اگر آن را در سرکه محلول کنند و بخواهند مصرف کنند برای سینه ضرر دارد و مصلح آن کتیرا می باشد.

در کتاب المختارات فی الطب تألیف علی بن بغدادی متوفای 610 قمری در ج 4 ص 56 می گوید: اگر زنی بر اثر ضربه، پرده ی بکارتش تخریب شده یا از بین رفته باشد می تواند از این دارو استفاده کنند، عفص، صعد (کوهی یا هندی) سکّ و پوست خیار را به نسبت مساوی مخلوط کنند و بسابند و در آب جوش بگذارد و فرد در آن به مدت بیست دقیقه بنشیند.

البته امروزه جراح ها می توانند آن را مداوا کنند.

 

کسانی که خون دماغ می شوند و خونریزی بینی در آنها شدید است از شش چیز می توانند استفاده کنند:

    1. بو کردن کافور

    2. لسان الحمل

    3. عصای چوپان (به آن علف هزاربند یا هفت بند هم می گویند و تا بیست و پنج نام دارد.)

    4. جلّنار

    5. عقاقیا

    6. عفص

این مطلب را از کتاب الاغذیة و الادویة، تألیف محمد عربی، ص 355 اخذ شده است.

در کتاب معارف گیاهان دارویی، ص 344 در بحث میخک آمده است که درخت میخک بومی جزائر اندونزی و اقیانوسیه است و به سبب زیبایی خاصی که دارد در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان گیاهی زینتی نگهداری می شود. این گیاه در مناطق سردسیر در گرمخانه نگاه داری می شود.

میخک درختی است کوچک، مخروطی شکل و برگ های آن در طول سال سبز است و هرگز زرد نمی شود و ارتفاع آن گاه تا ده متر نیز بالغ می شود.

برگهای میخک نوک تیز، بیضوی و دمبرگ آن قرمز رنگ است.

گل های میخک کوچک، مجمتع و به صورت رشته ای است و خوشه های آن حاوی ده تا بیست و پنج گلبرگ است.

وجه تسمیه ی آن به میخک این است که غنچه های خشک شده ی آن کوچک و به طول یک سانتی متر و به شکل میخ و قهوه ای پررنگ است.

غنچه های درخت میخک بعد از باز شدن یعنی قبل از اینکه رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود باید چیده و خشک شود.

میخکی که به عنوان ادویه یا دارو استفاده می شود پودر غنچه های درخت میخک است.

ترکیبات شیمیایی میخک: شانزده درصد در ساقه ها و پنج در صد در خود میخک و دو درصد در برگ آن اسانس روغنی وجود دارد.

اسانس میخک بویی قوی دارد و طعمی سوزانده و به رنگ سفید است و اگر در مجاورت هوا قرار گیرد تیره و غلیظ می شود.

خواص گیاهی میخک:

میخک بسیار گرم و خشک است و برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس یا روغن آن را استعمال کنند و در محل بچکانند.

اوژنول که ماده ی اصلی گل میخک است آرام کننده، ضد عفونی کننده بوده و در دندان پزشکی برای آرام کردن درد دندان به کار می برد.

گل میخک تقویت کننده ی مغز آدمی است و کسانی که به سبب سرد مزاجی بودن و یا اینکه مغز آنها سرد و یا رطوبی است یا ازدیاد بلغم حافظه ی ضعیفی دارند می توانند از دمکرده ی گل میخک استفاده کنند. مثلا پنج لیوان آب جوش ولرم را گرفته در آن ده گرم گل میخک می ریزند و بعد از پنج تا ده دقیقه آب آن را صاف می کنند.

برای پیشگیری از سکته ی مغزی و یا برای پیشگیری از افت هشیاری و تقویت حافظه و همچنین برای کسانی که سکته کرده اند می توانند از دو گرم میخک در یک لیوان آب جوش دم کرده و در بیست و چهار ساعت یک لیوان از آن استفاده کنند.

گل میخک ضد سرطان است و حتی در درمان سرطان نیز به کار می برد. همچنین است عناب با عسل که هم خونساز است و هم ضد سرطان بوده برای درمان سرطان مخصوصا سرطان سینه به بالا و سرطان چشم و مغز مفید است. جوشانده ی عناب به اضافه ی آب کاهو مخلوط با عسل ضد انواع سرطان ها است و قند خون را به شدت پائین می آورد. بنا بر این اگر کسی دیابت ندارد حتما باید از عسل استفاده کنند تا به بیماری ضعف و تشنج ناشی از کاهش و افت شدید قند خون نشود.

میخک برای رفع بعضی از سردردها مفید است. بعضی از سردردها ناشی از تومور مغزی، کیست مغزی، آبسه مغزی، تجمع مایع اضافی بافت مغزی و عدم تعادل مایعات مغزی در اطراف پرده ی مننرژ مغز است که گل میخک که گرم و خشک است مایعات اضافی را کم می کند و سردرد ناشی از آن را از بین می برد.

در برطرف کردن فلج، شبه فلجی و عدم تعادل در حرکت مفید است.

ضعف اعصاب را درمان می کند (مانند گل راعی، چای کوهی، گل بیدمشک و عرق بهارنارنج)

کسانی که تنگی نفس دارند و علت آن وجود خلط چسبنده یا ریزش اضافی مایعات به درون نای یا ازدیاد رطوبت و مایع ششی باشد می توانند از دمکرده ی گل میخک استفاده کنند (مانند گل استخودوس)

کسانی که وسواس هستند و کثیر الشک می باشند می توانند از انار شیرین بعد از غذا یا عصرانی استفاده کنند همچنین می تواند از دمکرده ی گل میخک استفاده کند به این گونه که دو گرم میخک را در یک لیوان آب جوش ریخته و با عسل آویشن مخلوط کن و این را دو بار در طول شبانه روز انجام دهد.

کسانی که معده ی آنها ضعیف است و بر اثر ماندگاری بیش از اندازه ی غذا در معده دچار توده و تخمه و سنگینی معده می کنند می توانند از میخک استفاده کنند که مقوی معده و جهاز هاضمه است. (مانند گلپر و سیاه دانه)

کبد و کلیه ها را در کسانی که سرد مزاج هستند تقویت می کند. اگر کسی گرم مزاج باشد و در مصرف گل میخک مداومت کند هم کبد او آسیب می بیند و هم کلیه های او. چنین کسانی باید گل میخک را با صمغ عربی مصرف کنند.

میخک سکسه ای که ناشی از توده است را برطرف می کند. (گلپر نیز مفید است بنا بر این نصف قاشق چایخوری گلپر و دو گرم گل میخک با غذا مفید است.)

برای تقویت نیروی جنسی در سرد مزاجان بسیار مفید است. می توان دو گرم گل میخک را با یک لیوان شیر یا آب ساده یا ولرم حل کرده و بعد از خویسیدن بخورند.

برای تورم پروستات و کسانی که به تقطیر بول یا مشکل عصب مثلانه مبتلا هستند مفید است از عرق طبیعی خارخسک و یک قاشق چایخوری روغن کنجد استفاده کنند. همچنین است مصرف گل میخک.

گل میخک اشتها آور است و بدن را تقویت می کند.

کسانی که به تقطیر چشم یا لکه در چشم مبتلا هستند می توانند چند قطره از محلول آبی گل میخک را در ساک چشم بچکانند.

بعضی از اقسام تب را برطرف می کند.

اگر کسی مبتلا به انگل یا کرم است می تواند از گل میخک که کرم کش است استفاده کنند.

اگر گردش خون در کسی دچار مشکل است و یا قلب او مشکل دارد می تواند از گل میخک استفاده کند.

گل میخک ضد اسهال و ضد دلدرد ناشی از آن است.

گل میخک کمردردهای آرتریت که التهاب مفصلی است یا کمردردهایی که ناشی از سردمزاجی شدید یا افت متابولیسم بازالت باشد خوب می کند. همچنین برای لقی کمر مفید می باشد هر هشت ساعت دو گرم از آن را در یک لیوان آب جوش می توان مصرف کرد.. (مانند خیسانده ی تخم کاهو در اول مغرب به مقدار یک قاشق غذاخوری در روز)

برای نفخ و معده درد و پیچش های شکمی مفید است. (همچنین بعد از هر غذا یک قاشق چایخوری یا مرباخوری سیاه دانه با عسل طبیعی که جویده و مصرف شود.)

برای گرفتگی و اسپاسم عضلانی مفید است. از هفت عدد خرما بعد از هر غذا، صبح شیر عسل و شب آب سیب عسل استفاده کند. همچنین است مصرف گل میخک.

اگر اسپاسم عضلانی بر اثر کمبود کلسیم باشد می توان از لبنیات و شیر عسل، نعناع و آویشین با ماست قبل از غذا و شب از پنیر و گردو استفاده کند.

گل میخک قوه ی حافظه و توان بازبینی اطلاعات را زیاد می کند. مناسب است میخک را که در آب جوش دم کشیده است را با عسل آویشن شیرین کند و مصرف نماید.