موضوع: دیابت

گفتیم که خیار را باید از جایی که به بوته وصل است مصرف نمود زیرا این بخش از خیار حاوی انسولین طبیعی است و به کنترل قند خون کمک می کند.

عوامل ایجاد کننده ی دیابت:

دیابت نوع دو همان دیابت قند شیرین است که پانکراس یا لوز المعده در ترشح انسولین دچار مشکل می شود. کسانی که سن آنها از چهل و پنج سال به بالا است باید آزمایش قند خون دهند اگر قند داشتند آن را کنترل کنند و الا هر سه سال یک بار قند خون خود را آزمایش دهند.

    1. اگر کسی بیست تا سی کیلو به بالا اضافه وزن دارد باید وزن اضافی خود را کاهش دهد و الا علاوه بر دیابت ممکن است به التهاب مفصل و یا تصلب شرایین (سختی رگها) مبتلا شود.

    2. اگر کسی فشار خونش بالا باشد (مثلا فشار انقباضی قلب بالای دوازده و فشار انبساطی قلب او بالای هشت باشد) باید آن را درمان کند و الا ممکن است به دیابت نوع دو مبتلا شود. در فشار خون انقباضی، سبزی شنبلیلیه، آب ماست، آلوچه و تمبرهندی بی نمک مفید است. همچنین اگر فرد مبتلا به استرس و درگیری ذهنی بی سبب است باید آن را درمان کند. اگر فشار خون انبساطی قلب بالا باشد می تواند از انار شیرین استفاده کند.

    3. سابقه ی چربی بالا در مورد کلسترول یا تری گلیسیرید موجبات ابتلاء به دیابت را فراهم می کند.

    4. همچنین است مادرانی که در دوران حاملگی وزن زیاد دارند. مادر در هنگام بارداری می تواند با هفده کیلو اضافه وزن داشته باشد و اگر وزنش زیاد است تا دوازده کیلو نباید وزنش بیشتر شود. حتی گاه جنین که وزنش نباید از سه و نیم کیلو بیشتر باشد ژنتیکی تا چهار و نیم یا پنج کیلو می شود که هم به مادر آسیب می زند و موجب پائین افتادگی رحم و مانند آن می شود و هم خود فرزند دچار می شود که از جمله این است که هم خودش و هم مادر در معرض ابتلاء به دیابت قرار می گیرند.

    5. اگر کسی سابقه ی بیماری قلبی و عروقی دارد مثلا عروق کرونل قلبش دچار گرفتگی شده است و یا پمپاژ قلبش در خون رسانی و برگشت خون ضعیف باشد می تواند به دیابت مبتلا شود.

    6. از دیگر عوامل ابتلاء به دیابت، خصوصیت ژنتیکی و وراثتی است. چنین کسانی باید بیشتر مراقب خود باشند تا عرق و ژن دیابت در آنها فعال نشود.

    7. کسانی که مبتلا به پرخوری و بد خوری هستند بیشتر در معرض دیابت می باشند همچنین کسانی که شکمشان بزرگ است و کم تحرک نیز می باشند. (پرخوری موجب قساوت قلب و شقاوت می شود)

    8. خانم ها و دخترانی که به کیست تخمدان مبتلا هستند بیشتر در معرض دیابت هستند. یکی از علل ایجاد کیست تخمدان مصرف چربی هایی مانند روغن جامد، خامه و امثال آن است. همچنین است کسانی که سندرم تخمدان دارند.

    9. مصرف دخانیات و مواد افیونی و یا قرص های روان برگردان یا کسانی که در معرض دود سیگار، قلیان، چپق و مانند آن هستند آنها نیز در معرض دیابت قرار دارند.

کسانی که قند خونشان بالا است و آن را کنترل نمی کنند به تدریج پانکراس بدن خود را از دست می دهند و به آثاری از قبیل کم کاری کلیه ها، توقف کلیه، بالا رفتن اوره و کراتین و در نتیجه ابتلا به دیالیز مبتلا می شوند. کسانی که به دیالیز مبتلا هستند شاید حدود شش ساعت معطل می شوند در حالی که انسان اگر سالم باشد با یک دستشویی رفتن مشکلش حل می شود. اگر قند خون استرسی باشد و باقی بماند بعضی از اندام حیاتی بدنش مانند رگ های قلب دچار اختلال می شوند و بعضی از اندام مانند کلیه ها در معرض نابودی قرار می گیرند.

    10. قند خون گاه به سبب استرس و آشفتگی ذهنی می باشد. بیماری استرس یکی از شاخه های بیماری روانی است. مخصوصا کسانی که استرس شدید دارند هم به قند خون استرسی و هم به فشار خون استرسی ممکن است مبتلا شود. ترکیب این دو بیماری با هم موجب زمینیگر شدن فرد می شود و حتی گاه قادر به تکلم نمی باشند.

 

انسان باید بداند که هر آنچه از خوبی به او می رسد از ناحیه ی خداست زیرا خداوند قادر متعال است ولی انسان ها عاجز و محتاج به او می باشند. انسان اول باید به ضعف و نیاز خودش اقرار کند و بعد به دعا روی آورد و به سمت خداوند برود.

اگر کسی به نفخ شکم مبتلا است باید از مصلح آن استفاده کند مثلا خیار را باید با نمک خورد و یا اگر زردآلو که موجب نفخ است می خورد آن را با مغز شیرین تخم زردآلو بخورد. همچنین اگر کسی کم تحرک است و اضافه وزن دارد و یبوست مزمن دارد همراه با غذا چهار زیره و بعد از غذا سیاه دانه مصرف کند.

انار هم گان موجب نفخ شکم می شود که در نتیجه خوب است به همراه آن مختصری از گلپر استفاده شود. (نصف قاشق چایخوری کافی است. برای اینکه حالت تلخی گلپر ایجاد مشکل نکند می توان آن را وسط انار خورد.) انار را نیز بهتر است با پرده ی نازک روی آن و با جویدن هسته ی آن بخورد که هر دو ضد سرطان هستند. اگر کسی یبوست مزمن دارد هسته ی انار را نخورد.

برای درمان آنفولانزا و یا عدم ابتلاء به آن می توان از انار و گلپر و عسل استفاده کرد. در پزشکی جدید از آمپول آنفولانزا استفاده می شود که طول عمر مفید آن یک روز است یعنی همان روز که تولید شده است باید مصرف شود بنا بر این اکثر آنچه در داروخانه ها است از تاریخ گذشته است. به جای آن می توان از یک لیوان آب انار یا یک عدد انار با نصف قاشق چایخوری گلپر و یا یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کرد. عسل، دارچین و زنجفیل هم گفته شده است که مناسبت است مثلا رازی در الحاوی به آن شاره می کند.