درس طب استاد ضیائی

94/02/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قارچ های خوراکی
قارچ بر دو نوع کلی تقسیم می شود: گاه سمی است و گاه خوراکی. قارچ سمی مانند قارچ چوب است که در کنار چوب ها، پوست درختان، تنه ی مرده ی درختان و الوار چوب که روی زمین افتاده است می روید. این قارچ پایه اش باریک است و چتری می باشد و چتر آن باریک و هاگ آن قهوه ای رنگ است.
بحث ما در قارچ غیر سمی است.
قارچ غیر سمی گاه زراعی است که بهترین آن روی کیسه ی کاه عمل می آید و گاه خودرو و کوهی است که خود گاه دارای پایه ی کوتاه است که به آن پایک می گویند و گاه بلند. یک قسم دیگر آن بدون پایه می باشد که خود گونه های مختلف دارد گاه سفید است و گاه حالت دنبه ای دارد و برجسته است. بهترین نوع قارچ قارچ پاغورغوره است که بعد از باران و رگبار و رعد و برق می روید.
قارچ خوراکی حاوی پروتئین، کالری، موارد نشاسته ای، چربی گیاهی، ویتامین های مختلف و مخصوصا ویتامین ب 1، 2، 12، سی، دی و پی پی. قارچ به مقدار چشمگیری، پتاسیم، آهن و مس دارد و می تواند فسفر مورد نیاز بدن را تأمین کند.
کلاهک قارچ خوارکی سرشار از فسفر است. اسید فولیک قارچ بسیار زیاد است و برای کم خونی ناشی از اسید فولیک مفید که در زنان و مخصوصا زنان حامله مشاهده می شود. (اسید فولیک در لبو، کاهو و سبزی جعفری و خرفه نیز وجود دارد.) برای کم خونی، زن حامله می تواند روزانه دویست گرم قارچ بخورد.
قارچ هیچ گونه ماده ی قندی ندارد بنا بر این برای کسانی که دیابت دارند خوب است. بر خلاف میوه ی موز، انبه و خرما که مواد قندی آنها زیاد است.
قارچ برای یبوست بسیار مفید است زیرا سلولوز های قارچ ضد یبوست است.
خوردن قارچ با سرکه ی سیب یا آب لیمو ترش تازه حاوی هیچ ماده ی چربی نیست از این رو مانع چاقی بیشتر می شود.
برای سل خونی و یا ریوی نیز مفید است چون موجب باز شدن اشتها می شود در نتیجه سرعت در بهبودی حاصل می شود.
قارچ تقویت کننده ی طبیعی استخوان های بدن است و نرمی آن را از بین می برد. خستگی را رفع می کند و کمبود ویتامین دی بدن را جبران می کند. در نتیجه فرد به پوکی داخل استخوان مبتلا نمی شود زیرا استخوان به منگنز و ویتامین دی احتیاج دارد که در قارچ است. همچنین برای رفع پوکی استخوان می توان پانزده تا بیست دقیقه در نور آفتاب بود و یا کره ی حیوانی استفاده کرد.
افرادی که بر اثر سکته و یا فلجی و مانند آن زمینگیر شده اند و یا مدت زیادی در بیمارستان بستری هستند و یا مانند جانبازان و یا کسانی که زیاد از خانه خارج نمی شوند و در نور آفتاب کمتر هستند می توانند از قارچ استفاده کنند زیرا قارچ قدرت جذب ویتامین دی را در بدن زیاد می کند.
کسانی که سنشان بالا است و مشکل آهکی شدن استخوان دارند باید از قارچ خوراکی استفاده کنند (به مقدار روزانه دویست گرم)
برای اینکه تمام مواد غذایی قارچ خوراکی به بهترین صورت جذب بدن شود باید گروه ویتامین بی را در جیره ی غذایی قرار داد. قارچ یک سری از این ویتامین را دارا است.
قارچ بخشی از انرژی سوخت و ساز سلولی بدن را تأمین می کند یعنی ویتامین ب 2 را در اختیار بدن قرار می دهد.
ویتامین ب 2 برای رفع کسلی و رفع بی حوصلگی و به هم ریختگی اعصاب مفید است.
قارچ حاوی بیوتین است که در سوخت و ساز بدن نقش دارد و انرژی را همیشه آماده نگه می دارد.
در خانم ها تا نود درصد ویتامین ب 2 کم وجود دارد و جذب اسید فولیک در اکثر آنها کم است. برای رفع آن باید از قارچ استفاده کرد.
مادر حامله برای اینکه به دیابت حاملگی، لکه شدن پوست و ویار شدید مبتلا نشود به ویتامین ب 6 احتیاج دارد بنا بر این به انار، آب انار و رب انار شیرین احتیاج دارد. قارچ نیز آن را تأمین می کند. همچنین می تواند از روغن زیتون استفاده کند.
بهتر است قارچ با نان سبوس دارد مصرف شود و یا همراه با غذای قارچی کاهو بدون سس بخورد که چاقی را نیز برطرف می کند و خوردن موجب نگرانی از ازدیاد چربی نمی شود زیرا چربی آن بسیار کم است.
ویتامین ب 12 در قارچ از ویتامین های ضروری خون سازی در بدن است و اگر این ویتامین در بدن کم باشد، فرد به کم خونی کشنده مبتلا می شود.
در بحث گیاه درمانی تحقیق فاطمه اکبری صفحات 241 به بعد این بحث مطرح شده است.
اگر کسی به فشار خون بالا (مخصوصا اگر بر اثر کم کاری کلیه ها باشد.) و بیماری نقرس مبتلا نیست (یعنی رسوب اسید سیتریک به شکل کریستال در مفاصل وجود نداشته باشد.) می تواند از گوشت قرمز گوسفندی (که ران و سردست آن اگر به صورت کبابی باشد بهتر است.) استفاده کند که بالاترین درصد ویتامین ب 12 دارد. مخصوصا اگر با شعله ی غیر مستقیم کباب شده باشد که در نتیجه حاوی هیدروکربن نباشد. کباب قدرت بدن را نیز زیاد می کند.
قارچ ها به طور طبیعی دارای لوواستاتین هستند و نمی گذارد که کلسترول و تریگلیسیرید خون بالا رود. حتی قارچ در کاهش این دو چربی مضر خود مفید است. در نتیجه قارچ انسان را از خوردن قرص شیمیایی لوواستاتین بی نیاز می کند که یکی از عوارض آن ایجاد لخته ی خون در بدن است که موجب سکته ی رگ یا آمبولی می شود.
اگر کسی چربی بد خونش خیلی بالا باشد در بیست و چهار ساعت دویست گرم قارچ با نان سبوس دار بخورد. وسط غذا یک عدد کدو مسمی با پوست را به شکل خام یا بخارپز بخورد. این غذا فعالیت عقلی را نیز زیاد می کند.
در قارچ خوراکی ترکیبی به نام بیوفریئولیت است که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در در شریان ها جلوگیری می کند. حتی مانع تشکیل کلسترول بد و اسیدهای چرب اشباع در سلول ها و خون جلوگیری می کند در نتیجه فرد به تصلب شرایین و سکته ی قلبی مبتلا نمی شود.
قارچ سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و عمر او طولانی می شود، ضریب سدیم بدن (که ازدیاد آن موجب زیاد شدن فشار خون است.) متعادل باقی می ماند.
روغن پالم، افزودنی های شیمیایی، روغن های صنعتی، سوسیس و کالباس و مانند آن به اضافه ی دخانیات موجب بیماری های مختلفی که بیماری قرن ما هستند شده است. انسان نباید غذای مانده بخورد حتی یخچال و فریزر هم موجب رشد کامل باکتری نمی شود زیرا صفر مطلق نیست بلکه رشد آن را کمتر می کند. بنا بر این اکثر مردم که غذاها را در یخچال و فریزر نگهداری می کنند همواره مشغول خوردن غذای مانده اند.
قارچ یک نوع ضد ویروس طبیعی است. همچنین مقدار زیاد کربوهیدرات و آهن دارد.
باید تا می شود از قارچ های فله ای خریداری نشود زیرا احتمال مسمومیت در آنها زیاد است و کیفیت آنها کم و آلودگی های آنها زیاد است.
اگر رنگ ظاهر قارچ تغییر کند نباید از آن استفاده کرد زیرا مسمومیت حاصله از آن زیاد شده است. همچنین اگر احساس شود که مزه ی قارچ نامطبوع شده است.
اگر کلاهک قارچ سیاه و یا خاکستری شود این علامت آن است که از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
زیاده روی در مصرف قارچ موجب می شود که سلولوزهای موجود در قارچ هضم آن را به تأخیر بیندازند در نتیجه انسان دچار توده و سردل می شود. بنا بر این نباید مصرف آن از پنجاه تا دویست گرم در بیست و چهار ساعت تجاوز کند.
بعضی از عسل ها سمی است مانند عسل هایی که از گل های بلادر تهیه می شود. این عسل سالانه موجب مرگ چندین نفر در انگلستان می شود. در مورد قارچ هم انسان تا یقین پیدا نکرد که خوراکی است نباید آن را مصرف کند.
بعضی از اقسام قارچ ها هستند مانند آمانیتاآلوئیدس که از کشنده ترین قارچ ها می باشد. بعضی از اقسام قارچ ها نیز به دلیل مسمومیت موجب اسهال و استفراغ شدید می شود.
قارچ برای افراد کهنسال (کسانی که سنشان بالای هفتاد سال است.) و زنان حامله مناسبت نیست و علت آن دیرهضمی قارچ است و موجب ازدیاد ویار و استفراغ و مانند آن می شود که خود یکی از عوامل سقط جنین است. همچنین برای زنان شیرده مناسب نیست. کسانی که به اختلالات کلیه و یا هاضمه مبتلا هستند و یا به شکل ژنتیکی پرز معده شان کوتاه است نباید از قارچ استفاده کنند. همچنین اگر کبد فرد ضعیف است و یا فرد کم تحرک است که زیاده روی در مصرف قارچ در آنها موجب تهوع و بالا آوردن و شکم درد می شود.
عسل از نظر طبعی معتدل است و نه گرم است و نه سرد ولی می توان طبع آن را گرم کرد مانند عسل استخودوس، عسل آویشن نعناع و عسل سیاه دانه و گاه سرد مانند عسل گون.
کسانی که کولیت روده (التهاب انتهایی روده ی کوچک) دارند نباید از خرما، سرخ کردنی، موز و قارچ استفاده کنند. کسانی که به ورم مفاصل مبتلا هستند نباید از قارچ استفاده کنند. (همچنین نباید ورزش های سنگین و چرخش های مفصل و یک سری ورزش ها را نباید انجام دهند)
کسانی که اسید اوریک خونشان بالا است نباید از قارچ مصرف کنند.