درس طب استاد ضیائی

94/02/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العقل
صاحب کتاب طب المعصومین بخشی از کلام دکتر محمود البستانی در کتاب دراسات فی علم النفس الاسلامی ج 2 ص 240 را در مورد عقل آورده می گوید: از دیدگاه بعد عقلی سفارشات ویژه ای را می یابیم. مثلا گفتیم که سرکه ی طبیعی از مواردی است که موجب استحکام عقل می شود.
میوه ی به رسیده و شیرین و زرد و بدون پرز و ارگانیک موجب استحکام عقل می گردد.
همچنین است برگ چغندر یا خورش آن.
همچنین است رمان چه ترش باشد و چه شیرین و چه میخوش. همچنین خون را نیز صاف می کند و در پیشگیری و درمان لکنت زبان مفید است و موجب می شود که زبان کودکان زودتر باز شود.
همچنین است کدو (به انواعش.
همچنین است باقلا که آب پز شده باشد که علاوه بر ازدیاد عقل، مغز ساق پا را نیز زیاد می کند. البته فرد نباید بیماری کم خونی راسته ی بیماری ها همالتیک که بیماری  خاص ژنتیکی است داشته باشد. مثلا نباید کم خونی داسی شکل یا فاریسم داشته باشد. مصرف باقلا در بیست و چهار ساعت، چهارده عدد است.
همچنین است عسل که حافظه را زیاد می کند و از فراموشی جلوگیری می کند.
قدرت یادگیری در اطفال، کودکان، نوجوانان و جوانان از دیگر سنین بالاتر است. این علامت آن است که مغز آنها کارکرد بهتری دارد و اعصاب آنها قوی تر است.
گاه بعضی چیزها موجب نارسایی های مغزی می شود که از جمله آنها بی خوابی های مکرر و نارسایی در خواب است که به تدریج حافظه را ضعیف می کند و هشیاری لازم را در انجام کارهای صحیح کم می کند. این گاه موجب بالا رفتن ضریب سکته در فرد می شود. به همان نسبت، خواب مناسب و رفتن به خواب عمیق و به اندازه (که در سنین مختلف متغیر است) یکی از عوامل تقویت حافظه می باشد.
تقویت سیستم ایمنی بدن و روان از نشانه های عقل فعال کاربردی است و بی توجهی به آن نشانه ی جهل و نادانی است.
وجود آمادگی در کشور شیعه نشانه ی عقل کاربردی و نشانه ی عمل کردن به دستور خداوند در قرآن است. همچنین است توجه به نیروهای انسانی یک کشور و هزینه کردن برای پروژه ها تحقیقاتی و پژوهشی.
تولیدات اقتصادی کشور در سال 1390 هشتاد درصد دولتی بود و بیست درصد آن به بخش خصوصی واگذار شده بود. قرار بود تا پایان سال 1394 که پایان برنامه ی پنجم اقتصادی است باید بیست و پنج درصد در اختیار تعاونی ها باشد ولی در آن سال پنج درصد در اختیار تعاونی ها بود. برای رشد اقتصادی و پیشرفت نیازمند به استفاده از عقل جمعی و مشاوره های علمی هستیم.
همچنین باید در واردات مدیریت لازم داشت. در سال 1393 بیست و دو میلیارد صادرات و صد و پنجاه میلیارد واردات داشتیم که به هیچ وجه مناسب نیست. این واردات بی رویه موجب تعطیلی و نیمه تعطیلی کارخانجات تولیدات داخلی می شود.
تقویت عملی، اخلاقی و دینی جامعه ی پزشکی نشانه ی عقل و یقین و فکر و یقین متمرکز است.