درس طب استاد ضیائی

94/01/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: استخوان
مطالبی را در جلسه ی قبل در این مورد بیان کردیم و اکنون به تکمیل آن خواهیم پرداخت.
استخوان در بدن انسان یک بافت زنده ی سلولی و فعال می باشد. استخوان همچنین محافظ بدن می باشد. مثلا استخوان جمجمه محافظ مغز می باشد و استخوان قفسه ی سینه محافظ قلب، ریه و کبد انسان می باشد. احشاء  داخلی لگن و حفره ی شکمی نیز توسط استخوان لگن محافظت می شود. استخوان می توان به کلسیم و منیزیم بدن نیز کمک کند.
از آنجا که هر موجود زنده احتیاج به حفاظت و پرستاری دارد تا بتوان زیست سالم داشته باشد، بافت سلولی بدن نیز از این قانون مجزا نیست. برای حفاظت از استخوان که بافت زنده ی فعال است باید دقت داشت که تراکم استخوانی و درجه ی سختی آن را کم شود و این با برآورده کردن مواد مورد نیاز آن صورت از جمله کلسیم، فسفر، منیزیم، بروم حاصل می شود و الا انسان دچار ورشکستی سلول های استخوانی می شود که گاه منجر به نرمی استخوان و راشیتسم شده گاه به پوکی استخوان می انجامد.
نباید به استخوان بندی آسیب وارد کرد و بر این اساس باید در مسائل رانندگی و مانند آن دقت لازم را مبذول داشت و هنگام رانندگی از خواب آلودگی، سبقت بی جا و رعایت نکردن قوانین رانندگی پرهیز کرد. در محیط کار باید اصول ایمنی را رعایت کرد و از ابزار محافظ بدن و اندام استفاده کرد.
نصف بیشتر جمعیت زنان به فقر کلسیم، ویتامین دی و آهن مبتلا هستند.
باید در بین روز از شیر و ماست و یا دوغ شیرین و یا کشک ساده و کم چرب استفاده کرد (کشک باید ساده و رقیق باشد.)
صبحانه از شیر عسل و یا شیر خرما استفاده کرد.
شب نیز به عنوان غذای اصلی یا کمکی و یا یک ریز مغذی کامل باید از پنیر طبیعی کم چرب تازه استفاده کرد و آن را به همراه مغز گردوی تازه مصرف نمود. در روایت است که در پنیر با گردو شفا است.
لبنیات سرشار از کلسیم است و باید در جیره ی غذایی به مقدار کافی وجود داشته باشد.
مقدار دریافت کلسیم افراد در بیست و چهار ساعت باید بین هزار تا هزار و پانصد باشد تا سلامتی استخوان در فرد تضمین شود.
اگر انسان استخوان بندی خوبی دارد، باید از این داشته های محافظت کند. هرگاه جهل و عدم تعقل به سراغ انسان بیاید، انسان داشته های مثبت خود را از دست می دهد و هم خود را مریض می کند و هم موجب بیمار کردن دیگران می شود. انسان باید به جنبه های مثبت خود توجه داشته باشد و این اثرات مثبت خوبی در بعد رفتار و روان دارد و موجب می شود که حس اعتماد به نفس در فرد از بین نرود. انسان نسبت به دیگران نیز باید همین نگاه را داشته باشد و از روابط عمومی سالم بهره بگیرد. تک روی، حرکت سلیقه ای و فرضیه بافی در اجتماع، مضر می باشد. اجتماعی که افراد از سلامتی جسم و روان برخوردارند و پایبند به اصول ارزشی هستند هرگز ورشکست نمی شود زیرا از عقل جمعی استفاده می کند.
باید توجه نیز داشته که اگر انسان و یا مجتمع انسانی دچار خودشیفتگی و غرور بیجا باشد به این گونه که خوبی های خود را ببیند ولی عیب و نقص را نبیند باید بداند که به خودشیفتگی بیجا مبتلا شده است و موجب انحطاط و پوچی می شود.
انسان حتی اگر خود قدرت به برطرف کردن عیب و نقص ها ندارد باید از عقل جمعی استفاده کند.