درس طب استاد ضیائی

93/12/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فوائد عسل
امام کاظم علیه السلام می فرماید: در روزهای خوشی به یاد خدا باشد تا خداوند نیز در روزهای سختی به یاد تو باشد.
امام کاظم علیه السلام همچنین فرموده است: الْعَسَلُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِذَا أَخَذْتَهُ مِنْ شَهْدِهِ[1] [2]
یعنی عسل طبیعی که از شهد گل های غیر سمی و توسط زنبور عسل سالم است شفای هر گونه درد و بیماری است. عسلی که با آن گلوکز صنعتی و قند مصنوعی و یا اسید سیتریک مخلوط نباشد.
اما کاربردهای عسل در درمان بیماری های مختلف:
شهد گل خارمریم که تبدیل به عسل می شود در درمان کبد چرب گرید یک یا دو یا درمان زمینه ی فیبروز و سرطان کبد یا سودای کبدی و برای کهیرهای حاصله از کبد استفاده می شود. به این گونه که عسل فوق را با دمکرده ی گل خارمریم مخلوط شده و بخورد. داروی مزبور برای پیشگیری از بیماری های فوق نیز مؤثر است.
گاه شخص دچار اختلالات در خواب می شود یا خوابش سبک است. او می تواند از عسل آویشن نعنا که مخلوط یا بعد با آب سیب یا آب آناناس تازه یا کمپوت آناناس شده است استفاده کرد. همچنین می توان عسل مزبور را با دوغ یا ماست شیرین کم چرب مخلوط کند و قبل از شام بخورد.
برای درمان لخته های خون در عروق عمقی (مخصوصا در پاها و دست ها) که در اصطلاح پزشکی به آن دی وی تی می گویند گاه در پزشکی جدید از هپارین که از پلاسم های گاو گرفته می شود که رقیق کننده ی قوی خون است و گاه از وارفارین استفاده می شود (که داروی مرگ موش در اروپا است) و یا از کپسول رتیپلاز و یا استرپتک استفاده می شود. اگر این بیماری درمان نشود، موجب قطع عضو می شود. گاه فردی که بیماری قلبی دارد و به بیماری دیابت هم مبتلا است چون غلظت خون دارد و گردش خون در پاهایش ضعیف است به بیماری فوق که بیماری دی وی تی است مبتلا می شوند. که اگر دیر بجنبند پاهایشان سیاه می شود و باید قطع کنند.
اما در طب سنتی روزی چهارده عدد عناب رسیده را با عسل گون مخلوط کرده می جوند. بعد هر شش ساعت یک لیوان آب جوش ولرم با به صورت مکیدنی می خورد.
برای همیشه به همراه ناهار و شام کاهو بدون سس می خورد.
صبح ناشتا هفت عدد آلوبخارا را می مکد. این کار قند خون را بالا نمی برد، ملین مزاج بوده و صفرا بر طبیعی بوده و خون را نیز رقیق می کند.
صبحانه یک عدد شیر تازه گاو کم چرب، مخلوط با عسل گون و نان سبوس دار را با مربای تمشک طبیعی و یا تمشک تازه می خورد.
شب ها قبل از خواب کرفس خام را یک یا دو ساقه و عصرانه یک یا دو ساقه، ریواس می خورد.
گاه نیز فرد درد گردن دارد ولی مفصل گردنش التهاب ندارد یعنی بیماری آرتروز و سائیدگی مفصل گردن ندارد ولی درد مزبور موجب می شود که دستش کرخ می شود و کار کردن با دست برای او سخت می شود. او همچنین ضعف عصبی و استرس شدید ندارد (که در نتیجه کتف و شانه هایش درد بگیرد و بعد به دست و انگشتان دست منتقل شود). درد گردن مزبور گاه به سبب این است که یکی از رگ های گردن فرد به مقدار قابل توجهی گاه تا نود درصد گرفته است که به آن بیماری تاکایاسو می گویند. چنین فردی باید از چند چیز پرهیز کند که عبارتند از ترانس چربی بالا، اسانس های شیمیایی، کافئین زیاد و قندهای شیمیایی.
اما برای درمان باید صبحانه یک عدد شیر تازه گاو کم چرب، مخلوط با عسل بخورد و به همراه ناهار و شام از سبزی ریحان کوهی و تره فرنگی و کاهو بدون سس استفاده کند. در بین روز هم از کافور گیاهی به مقدار یک عدس استفاده کند (که با کافوری که میّت را با آن غسل می دهند فرق دارد.)
شب قبل از خواب چند برگ سداب مصرف کند که در روایت است:
عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ مَنْ أَكَلَ السَّدَابَ وَ نَامَ عَلَيْهِ نَامَ آمِناً مِنَ الدُّبَيْلَةِ وَ ذَاتِ الْجَنْبِ[3]
سداب هم درد پهلو و هم غده های سرطانی بدخیم و بعضی از بیماری های دردناک و بیماری محل بحث را خوب می کند.
بعد از هر غذا مخلوط سیاه دانه با عسل گون بخورد. اگر سردمزاج هم است، مخلوط سیاه دانه را با عسل سیاه دانه مصرف کردند. این گیاه برای کسانی که رطوبت بدنشان زیاد است و معده ی رطوبی هم دارند و استخوان درد دارند، مفید است به این گونه که بعد از هر غذا یک قاشق چایخوری سیاه دانه را با عسل سیاه دانه می خورند. همچنین هر صبح و ظهر و شب با روغن سیاه دانه بدن را به شکل ملایم ماساژ دهند.
اگر کسی مشکلات ازدواجی دارد مثلا مشکل آب کمر و مشکل نعوظ و استقامت ذکر دارد صبح ناشتا آب هویج زرد (آب زردک) را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی آویشن مخلوط کرده بخورد. برای رفع خستگی جنسی یک لیوان آب زردک را با یک قاشق غذاخوری مغز خام تخمه ی آفتاب گردان بخورد.
برای رفع مشکل تغییر آب کمر در صبحانه یک لیوان شیر تازه ی گاو سالم (بدون پستان زخمی و بدون بیماری های خاص مانند تب مالت، تب برفکی یا جنون گاوی و مانند آن) را با عسل آویشن مخلوط کرده میل کند. این کار تعداد اسپرم، جهش مایع منی و لقاح اسپرم با تخمک را خوب می کند. برای این کار اگر هم کسی کلسترول بد و تریگلیسیرید خونش بالا نیست یک یا دو زرده ی تخم مرغ را در لیوان ریخته و با یک قاشق غذاخوری عسل آویشن با شیر ریخته مخلوط می کند. این دارو برای زن حامله برای اینکه بتواند راحت زایمان کند و زور بزند قبل از زایمان مصرف کند. این کار غالبا از آمپول زور که قبل از زایمان می زنند، فرد را بی نیاز می کند. از آنجا که غالبا در زمان ما فقر آهن و فقر کلسیم و ویتامین دی زیاد است و مردم با گرانی و تورم مواجه هستند در نتیجه سوء تغذیه و ضعف عمومی شدید در مردم زیاد است. مردم، غالبا بیمار نیستند ولی بنیه ی آنها ضعیف است.
یک سری چیزها اگر رعایت نشود، موجب می شود که انسان دچار بیماری های مختلفی شود مانند بدخوری، پر خوری، کم تحرکی و نداشتن ورزش صحیح و مفید، پیاده روی و دوچرخه سواری نکردن. یکی از عوارض آنها چاقی مفرط، دردهای مفصلی، ناراحتی های قلبی و عروقی و ناراحتی ها مغزی و اعصاب. اگر فرد پرخور، کم تحرک باشد و از غذاهای رنگارنگ استفاده کند همان چیزی به سراغش می آید که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرموده است: من غرس في نفسه محبة أنواع الطعام اجتنى ثمار فنون الأسقام.[4]
کسی که در نفسش محبت انواع غذاهای متلون را کارد، می چیند محصول میوه هایی که انواع بیماری های دردناک است. (اسقام) جمع (سُقم) به معنای بیماری های دردناک است.
فرد مزبور اگر در کنار کم تحرکی و زیاد خوری با همسرش نیز ارتباط جنسی داشته باشد به چندین بیماری مبتلا می شود که یکی از آنها بیماری نقرس است که همان رسوب اسید اوریک به شکل کریستال در مفاصل است.
نباید غذای فاسقین را خورد و الا انسان هم مانند آنها می شود و موجب سنگدلی، هتک نوامیس، بی رحمی، بی بند و باری و مانند آن می شود. رسول خدا (ص) در روایتی به ابی ذر می فرماید: وَ لَا تَأْكُلْ طَعَامَ الْفَاسِقِين‏[5]




[1] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج66، ص292، ط بیروت.
[2]  مستدرك الوسائل، ميرزا حسين  نوری، ج16، ص422.
[3] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج63، ص241، ط بیروت.
[4] غرر الحکم، ص669، حدیث 1566.
[5] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج74، ص86، ط بیروت.