درس طب استاد ضیائی

93/10/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مضرات نوشابه و فوائد دم نوش ها
به بحث طعام و اطعام و طیب و علل خوشبویی بدن رسیدیم و اینکه چرا پوست بدن و عرق بدن بدبو می شود.
اگر کسی ترشا دارد و در کنار آن به یبوست هم مبتلا است و و به غم و غصه مبتلا است بعد از غذا خوردن یک عدد سیب رسیده ی شیرین و یک گلابی رسیده را تناول کند به این گونه که پوست آنها را بکند و هسته را جدا کند و رنده نماید و با هم مخلوط کرده بخورد.
خوردن آب میوه های شیمیایی و یا نوشابه های گازدار چون حاوی اسید فسفوریک، گاز کربنیک و شکر و قند بسیار است (یک شیشه و یا یک قوطی از آن با دوازده حبه قند و یا ده قاشق غذاخوری شکر برابری می کند) موجب می شود که کروم بدن کم شود و در مردان تورم پروستات و در زنان تورم دهانه ی رحم ایجاد شود و موجب سوء هاضمه می شود. همچنین موجب پوکی استخوان می شود زیرا اسید فسفوریک و اسانس و رنگ های شیمیایی و طعم دهنده و نگه دارنده ی شیمیایی که در اینها وجود دارد حاوی سدیم زیاد است که موجب ازدیاد فشار خون، ایجاد فشار روی کلیه ها، مسمومیت ناشی از فشار خونی بالا می شود که اینها در زن حامله سریع تر خود را نشان می دهد که از عوارض مسمومیت ناشی از فشار خون بالا می توان به خستگی، خواب آلودگی و مانند آن اشاره کرد. همچنین مانع جذب کلسیم در بدن می شود در نتیجه به پوکی استخوان می انجامد. دیگر اینکه مصرف نوشابه ها و آب میوه های شیمیایی موجب اضافه وزن می شود که خود عوارض سوء خود را دارد مثلا موجب عوارض قلبی عروقی شده و ضریب سکته های قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد.
زیاده روی در مصرف آنها موجب از بین رفتن و کوتاه شدن پرزهای معده می شود. حال تصور کنید که فرد در کنار آن نمک زیاد هم بخورد که این کار مخاط معده را از بین می برد و موجب ازدیاد ضریب سرطان معده می شود. نوشابه های فوق به سبب موادی که در آن است موجب اختلالات کبدی و ایجاد ناراحتی های کبدی می شود.
بنا بر این برای طعام خوردن و اطعام باید مواظب این ریز مغذی ها بود. اینها نه جزء دسته های غذاهای اصلی هستند و نه غذاهای فرعی.
معصوم نه تنها به اذن خداوند شفابخش است کما اینکه حضرت عیسی و معصومین همه شفابخش بودند، حتی آنچه به آنها متعلق است نیز شفابخش می باشد. از جمله در مورد امام رضا علیه السلام می بینیم که در مخزن اسناد آستان قدس رضوی بیش از نه میلیون برگه ی پزشکی درمان از شربت خانه ی امام رضا علیه السلام ثبت شده است و هفت نسخه ی خطی از رساله ی ذهبیه ی آن حضرت موجود می باشد که طب الرضاء علیه السلام یکی از آنها می باشد.
اینجاست که ما همه ی پزشکان جهان را دعوت می کنیم که فرمایشان معصومین را به شکل تحقیقاتی و پژوهشی بررسی کنند.
نکته ی دیگر این است که خوردن هویج زرد موجب تقویت قوه ی جنسی و تقویت نور چشم می شود.
گاه فرد هم نور چشمش کم است و هم قوه ی باه او ضعیف می باشد و هم ذَکَر او استقامت ندارد. او چهل صبح ناشتا آب هویچ زرد را به مقدار یک لیوان با یک قاشق غذاخوری مغز خام تخمه ی آفتاب گردان بخورد. این کار در عرض چهل روز، غالبا موجب می شود که یک درجه نمره ی عینکش کم شود. البته این در صورتی است که بیماری مزبور ناشی از نارسایی ژنتیکی و یا بیماری ای زمینه ای مانند از بین رفتن عصب بیمانی و یا ایجاد لخته ی خون در ورید و سرخرگ و یا مشکلات عدسی و مردمکی  چشم نباشد.
بعضی هستند که به چایی خوردن و قهوه و شکلات و نسکافه خوردن عادت کرده اند و به عبارت دیگر مصرف کافئین بدن آنها زیاد است. اینها موجب فقر آهن و لجن صفراوی و مانند آن می شود و حتی افسردگی ناشی از کافئین زیاد در بدن دائمی خواهد بود و اگر هم ایجاد فرح و خوشی می کند مقطعی می باشد. به جای آن بهتر است از آب آشامیدنی سالم و آب جوش ولرم و یا از آب میوه ی تازه ی طبیعی و رسیده و شیرین باشد و هکذا مانند آب نی شکر. البته در آن نباید زیاده روی کرد.
اگر کسی به کافئین معتاد باشد آنها می توانند یک دم نوش عمومی استفاده کنند همان گونه که بعضی از متخصصین در این مورد می گویند که به لیمو و گل بهارنارنج و گل گاو زبان و کمی گلبرگ گل محمدی را با هم مصرف کنند.
البته اگر شخص، بیماری خاصی دارد مثلا فرد هم دوست دارد دم نوش بخورد و هم بیماری دیابت و قند خون دارد او با دم نوش عمومی فوق مختصری گیاه گزنه مخلوط کند که این کار موجب کاهش قند خون می شود.
همچنین اگر کسی هم قند خون و هم تورم پروستات دارد او با دم نوش عمومی فوق گیاه گزنه و مختصری مغز خام کدو کاغذی مصرف کند (که مغزش مانند کدو باریک است.)
اگر کسی فشار خون دارد همراه با دم نوش عمومی فوق، مقداری چای قرمز مصرف کند.
اگر کسی غلظت خون دارد و یا گاه چربی خونش هم بالا است او همراه با دم نوش فوق، سه برگ لیمو (برای کاهش غلظت خون) و چند برگ چای سبز (برای کم کردن چربی مضر خون) قاطی کند.
اگر کسی در روز کارهای متعدد دارد و خسته می شود باید به دم نوش فوق کمی برگ آویشن و مختصری اکلیل کوهی (رزماری) اضافه کند.
البته اگر کسی فشار خون بالا دارد نباید مکررا آویشن بخورد زیرا آویشن فشار خون را بالا می برد.
از بهترین غذای حلال ماهی های پولک دار و ماهی قزل آلا است و نباید به جای آن از ماهی های وارداتی تیلاپیلا و مانند آن استفاده کرد که از سواحل ژاپن آورده می شود حتی در کشور ژاپن هم از آن استفاده نمی کنند زیرا این ماهی گوشت خوار است.
اگر کسی هم و غم دارد و هم عروق قلبی اش گرفته است و هم بنیه اش ضعیف است او میوه ی گلابی و مربای به را می خورد و کاهو بدون سس و سبزی ریحان کوهی و کرفس را به همراه غذا مصرف کند.
اگر کسی درصد منگنز بدنش کم شده و به این سبب موجب ضعف حافظه شده است و هم و غم هم دارد و عروق قلبش هم گرفته است صبح ناشتا 21 عدد مویز (کشمش سیاه) در بین صبح و عصرانه یک خوشه انگور سیاه بخورد و بعد از غذا در بین روز و یا به عنوان یک واحد غذایی بین مغرب و شام یک عدد میوه ی گلابی رسیده ی شیرین بخورد.