درس طب استاد ضیائی

93/10/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: التهاب مفاصل، سو هاضمه و مسأله ی ازدواج
کسانی که دوست دارند غذایشان نافع باشد، بایست از کاکائو، شکلات، نوشابه های گازدار و آبمیوه های شیمیایی اجتناب کنند زیرا این نوع غذاها موجب تشدید تُرشا می شود. غذاهای آماده و صنعتی موجب تُرشا می شود که مربوط به بیماری های غیر عضوی معده است.
کسی که می خواهد به بعضی از انواع بیماری های مفصلی مبتلا نشود باید در نشستن و برخاستن خود و راه رفتن و بار برداشتن و در مورد چرخش های مفصلی نکاتی را رعایت کند. مثلا زیاد به شکل دوزانو یا چهارزانو نشستن در طول زمان موجب بروز التهابات مفصلی می شود در نتیجه باید بعد از مدتی، طرز نشستن خود را تغییر دهیم و به مدت طولانی یکسان ننشینیم. مثلا بعد از دو زانو نشستن، انسان وزن بدن خود را روی یکی از پاها بیندازد.
اگر کسی سنش بالا است و یا کارشان زیاد است و یا مجبور هستند زیاد ایستاده باشند حتما باید شب ها قبل از خواب در رخت خواب، پاها را دراز کنند و مچ پا را رو به عقب بدهند و رو و زیر مفصل زانو را ماساژ دهند تا دچار التهاب مفصل زانو نشوند. البته ماساژ زانو باید به آرامی انجام شود و به گونه ای نباشد که صدا کند.
زیاد نشستن، گاه موجب تغییر حرکات قوسی کمر می شود در نتیجه انسان باید هر لحظه وضعیت نشستن خود را تغییر دهد. کسانی مانند قالی باف ها، رانندگان و کسانی که پشت میز می نشینند باید در هر دو ساعت نیم ساعت قدم بزنند و یا به دستشویی رفته و تجدید وجود کنند تا سموم بدن را دفع کنند. همچنین باید مفاصل دیگر مانند مفصل مچ دست و آرنج و مانند آن را ماساژ داد تا اعصاب این مفاصل ملتهب نشود. در روایات هم آمده است که انسان باید در کارهای خود، مختصری به خودش استراحت دهد.
در بحث های سوء هاضمه گاهی بد نشستن موجب دلدرد شدید می شود. مثلا به شکل مچاله نشستن و یا زیاد خم شدن و یا تند خوردن موجب بروز دلدرد می شود.
انسان وقتی راه می رود باید سر و گردنش همطراز با بدنش باشد و دولا دولا راه نرود. در روایت است که انسان باید غض البصر داشته باشد یعنی چشمش را از نامحرم بپوشاند نه اینکه گردنش را دولا کند و راه رود.
گاه محیط بسیار شلوغ است و یا پر از سر و صدا می باشد اینها از علل ایجاد سوء هاضمه در فرد می باشد. سوء هاضمه از بیماری های غیر عضوی دستگاه گوارش می باشد. همچنین با عجله غذا خوردن و نیم جویده و یا نجویده غذا خوردن منجر به مشکل هضم غذا می شود.
مصرف تخم مرغ برای کودکان زیر یک سال ممنوع است همچنین نباید میوه و سبزی را به همراه لبنیات بخورد زیرا این کار موجب نارسایی دستگاه گوارش شده و موجب عدم جزء کلسیم موجود در لبنیات می شود. دوغ شیرین کم چرب و یا شیر کم چرب را باید قبل از غذا خورد و بعد به همراه غذا چند برگ گاهو یا سبزی کاسنی یا تره و جعفری خورد. همچنین است خوردن پرتقال شیرین یا لیموی شیرین با غذا. برای سرماخوردگی یا فشار خون می توان با غذا گریپ فروت و یا دارابی تو سرخ خورد و بعد از غذا، برای کمک به هضم غذا یک عدد سیب رسیده ی شیرین و در صورت عدم آن یک عدد انار شیرین و در صورت عدم آن خربازه ی رسیده ی شیرین و یا هفت عدد خرمای رسیده را مصرف کرد.
قبل از غذا و بین غذا و بعد از آن خوردن آب زیاد، نوشابه، نوشیدنی های شیمیایی، قهوه، نسکافه و چای بسیار مضر است. حتی برای افراد سالم نیز بسیار بد می باشد. کسانی که تخمه دارند، سرسوزی معده، رفلاکس معده، ترشا و مانند آن دارند حتما باید از این موارد دوری کنند. کسانی که بیماری لیزی معده دارند و یا قرص ضد اسید معده استفاده می کنند باید حتما از آن موارد دوری کنند. خوردن هندوانه باید دو ساعت قبل و یا دو ساعت بعد از غذا باشد و الا اگر به همراه غذا و یا قبل و بعد از غذا باشد به لیزی معده و نارسایی غیر عضوی دستگاه گوارش می شود که دلدرد معده از آن جمله است.
در روایات آمده است که اگر در جایی زنا زیاد شود این کار موجب زلزله های شدید می شود بنا بر این بین طبیعت و ماوراء طبیعت ارتباط وجود دارد. بشر باید از سطحی نگری در آید تا فریب دسیسه های دشمنان را نخورد. امروزه جمعیت رو به کاهش است زیرا چهارده درصد خانواده ها فرزند ندارند و نوزده درصد آنها تک فرزند هستند به بیان دیگر بیست و سه درصد خانواده ها یا فرزند ندارند و یا تک فرزند هستند. ما یک درصد جمعیت دنیا و نیم درصد پژوهش را داریم و هجدهمین کشور در دنیا و دهمین کشور در آسیا و سومین کشور در منطقه ی خاور میانه از حیث تعداد جمعیت می باشیم. تعداد جمعیت بر اساس مساحت کشور در زمان حال به این گونه است که در هر کیلومتر مربع از مساحت کشور چهل و شش نفر ساکن هستند. این در حالی است که در کشورهای پرجمعیت کشور سیصدو شصت نفر در هر کیلومتر مربع ساکن هستند. سی درصد کشور هفتاد و هشت میلیونی در روستا و هفتاد درصد آن در شهرها هستند.
بنا بر این باید در امر ازدواج شرعی و قانونی مشقت های خودساخته ایجاد نکنیم. باید تمام توجه مرد خانواده منحصر به پول درآوردن نباشد بلکه باید به تغذیه ی مناسب، تربیت حسنه، اخلاق حسنه و روابط عمومی حسنه و مدارات با مردم را نیز تقویت کند. زن نیز نباید به مدرک گرایی توجه کند به گونه ای که به مسأله ی شوهرداری و تربیت فرزندان صدمه وارد شود. البته یادگیری علم بسیار خوب است ولی مدرک گرایی که موجب مشکلات شود صحیح نیست. همچنین است اگر توجه زن به وسائل منزل و طلا و مانند آن باشد. این کارها قوام خانواده ها را خراب می کند.
تأخیر سن ازدواج، بیشتر شدن زمان عقد، تأخیر عمدی در باردار شدن همه موجب بروز مشکلاتی می شود. از نظر تخصصی اگر دو سال بگذرد، تخمدان ها تنبل می شود.
ازدواج شرعی و قانونی موجب لذت واقعی و موجب رسیدن به زندگی با نشاط بیشتر و بقاء نسل صحیح می شود. غرب تا زنان را به زنان و مردان را به مردان نرساند دست از توطئه ی بر نمی دارد. بر این اساس در آیات و روایات آمده است که مؤمنین و مؤمنات پاک دامن و عفیف هستند و فروج خود را حفظ می کنند مگر در جایی که خداوند اجازه داده است: ﴿وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ‏ حافِظُون‏ إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ‏ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومين‏[1]
اگر کسی برای خداوند ازدواج کنند خداوند هم به کرم و فضلش او را اگر فقیر باشد بی نیاز می کند کما اینکه می فرماید: ﴿وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ‏ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ[2]
بر این اساس در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که اگر انسان می خواهد غنی شود باید ازدواج کند. عکس آن را غربی ها می گویند که وقتی انسان خودش را نمی تواند اداره کند نباید ازدواج کند و یکی دیگر را نیز با خودش به دردسر بیندازد.
واقعیت این است که همان خدایی که رازق است وعده داده است و می تواند آن را محقق کند.
داشتن ذریه ی طیبه چیزی بود که حضرت زکریا از خداوند درخواست کرد: ﴿هُنالِكَ دَعا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاء[3]
انسان باید صالح باشد یعنی در هر روز از روز قبلش بهتر باشد کسی که چنین باشد می تواند منتظر واقعی امام زمان باشد. کسی که با چنین نباشد فاسق است که هیچ سنخیتی با مؤمنین و متقین ندارد و با فاسقین محشور خواهد شد. ترک ازدواج شرعی و قانونی هم ظلم به نفس است و هم ظلم به جامعه ی اسلامی.
سیصد سال است که انگلستان و صد و پنجاه سال است که آمریکا سعی کرده است مسلمانان را از قرآن و روایات دور کند و از تاسوعا و عاشورا و شب های قدر و از امام زمان علیه السلام و معصومین جدا شویم. آنها می خواهد خدا، ولایت حقه و قیامت از زندگی انسان حذف شود.
انسان باید در مقابل همواره با خدا و معصومین و با قرآن باشد و همواره قلبی خاشع و چشمی اشکبار داشته باشد و در مسیر خوف و انابه و توبه و خشیت باشد. انسان باید بداند که امام زمانش از پدر و مادر بر انسان دلسوزتر است.
مادامی که انسان به کتاب و عترت تمسک کند هرگز گمراه نمی شود. انسان نباید امام حق مبین را تنها بگذارد کما اینکه در زمان امام حسین علیه السلام همه می دانستند که او نوه ی رسول خدا (ص) است حتی اگر کسی نمی دانست عمر سعد که از کوچکی با امام حسین علیه السلام بود این را می دانست ولی با این حال، علیه امام زمانش ایستاد و این به سبب تبعیت او از هوای نفسش بود به همین دلیل می بینیم که انسان های بسیاری در مراسم مکه و از مدینه و در کوفه با امام حسین علیه السلام بودند ولی شب عاشورا او را ترک کردند و به یک سری از بهانه های غیر معقول مانند عیال وار بودن و چیدن خرما و مانند آن تمسک کردند یا اینکه گفتند ما علیه دشمن که آنقدر زیاد است نمی توانیم مقاومت کنیم و مقابله با آنها عقلایی نیست.
همان خطر که در سال 60 هجری مسلمانان را تهدید کرد و موجب شد که بسیاری در آن امتحان مردود شوند، همان خطر برای مسلمانان در آخر الزمان وجود دارد.
در روایات ظهور آمده است که اگر خانمی یک سبد از طلا و جواهر به همراه داشته باشد و از مرکز عراق به تنهایی تا مرکز شامات برود هیچ کسی متعرض او نمی شود. برای رسیدن به این زمان باید هر کسی به وظیفه اش طبق شرع و عقل عمل کند.



[1] مومنون/سوره23، آیه5.
[2] نور/سوره24، آیه32.
[3] آل عمران/سوره3، آیه38.