درس طب استاد ضیائی

93/09/10

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: علم الطب
الْعَلَّامَةُ الْكَرَاجُكِيُّ فِي مَعْدِنِ الْجَوَاهِرِ، قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع الْعُلُومُ أَرْبَعَةٌ الْفِقْهُ لِلْأَدْيَانِ وَ الطِّبُّ لِلْأَبْدَانِ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ وَ النُّجُومُ لِمَعْرِفَةِ الْأَزْمَانِ[1]
یادگیری فقه برای شناخت دین است. انسان باید با فقه آشنا شود تا مذاهب مختلف را بشناسد و مذهب حقه را انتخاب کند.
علوم پزشکی نیز برای شناخت بدن است و آنچه به بدن مربوط می باشد مانند: روان، روح، اخلاق، تربیت و رفتار. در شناخت علم طب باید ابزار مربوط به آن را نیز یاد گرفت مانند شناخت آمپول، سرم سازی و مانند آن. پروفسور میر حسین شمسی که مراتب بالای تخصص را در کشور فرانسه گذراند، پدر سرم سازی در ایران است و در سال 1348 واکسن ضد سرخک را در ایران ساخت. در 1352 واکسن ضد فلج اطفال را تولید کرد و در سال 1365 واکسن ضد اوریون را ساخت زیرا اوریون اگر درمان نشود یکی از عوامل عقیمی در فرد است. در سال 1366 واکسن ضد سرخچه را تولید کرد. او در کشور اردن مرکز تولید واکسن را تأسیس کرد و در کشور تونس (شمال قاره ی آفریقا) به عنوان مشاور و کارشناس ویژه از طرف سازمان ملل مشغول به کار بود. در سال 1379 در خاور میانه و خاور دور نماینده ی کمیسیار عالی سازمان ملل در مورد واکسن بود و در سال 1387 مرحوم شد. در بخش طب باید از ابزار جراحی، لیزر و مانند آن باخبر بود. همچنین است در مورد کاربرد لیرز در صنعت.
علم نحو هم برای این است که جمله از نظر اعراب و مانند آن صحیح خوانده شود. دیر این بخش از روایت، علم صرف، علم معانی و بیان، علم اشتقاق، علم لغت، علم بدیع و مانند آن و حتی فقه الغات داخل است. انسان باید علم نحو را بداند تا الفاظ قرآن، نهج البلاغه، صحیفه ی سجادیه و روایات را متوجه شود.
علم نجوم برای شناخت زمان ها است. شناخت انواع تلسکوپ ها، کابری آنها همه چیز داخل است زیرا علم نجوم احتیاج به ابزار دارد. ابزار نجوم گاه روی قله های مرتفع نصب است و گاه در دشت ها و گاه در حالت متعلق و بی وزنی نصب است مانند دوربین هابل در فضا به کار گذاشته است که ضریب دید و قدرت دید و ضریب پردازش اطلاعات در آنها بیشتر است. همچنین است بحث ستاره شناسی، زمان شناسی، شناخت طول و عرض و مختصات جغرافیایی و سیاسی و مدارات و نصف النهارها
باید دانست که مدار سیارات تغییر نمی کند. زیرا اگر مدارات سیارات تغییر کند این امر به تصادم آنها می انجامد ولی سیارات و ستارگان دور و نزدیک می شوند.
همچنین است شناخت تولد ستاره و سیاره و علائم اوج گیری و رشد و کمال و علائم افول و نابودی آن و افتادن آنها در سیاه چاله ها. سیاه چاله ها قسمت های تاریک فضا است و ضریب میدان مغناطیسی آنها بسیار قوی است.
همچنین است شناخت برج های دوازده گانه که برای ردیابی نور سطح ماه کاربرد دارد و اینکه ماه گرفتگی در چه زمانی رخ می دهد و اینکه چگونه نور ماه کم و زیاد می شود.
شناخت روزهای ماه های قمری برای اینکه فرد بداند اول و آخر ماه چه زمانی است مفید است. زیرا گاه شبهه ی محذوریه بین بین واجب و حرام رخ می دهد مثلا اگر آخر ماه رمضان باشد، روزه گرفتن واجب است و اگر اول شوال باشد روزه گرفتن حرام است.
علم نجوم برای جهت یابی و موقعیت یابی نیز مفید است.
یکی از فوائد کره ی ماه در جزر و مدّ دریاها مشخص می شود و یکی از فوائد آن کمک آن به اکو سیستم های حیاتی مختلف اعم از گیاهی، جانوری و حیوانی است.




[1] مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج4، ص278.