درس طب استاد ضیائی

93/09/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: روزه ی شرعی
روزه در سیستم دفاعی بدنی و تقویت آن مفید است.
دکتر احمد مسعود تا شانزده سال در مورد روزه تحقیق و بررسی کرده است و روزه ی شرعی ضد سرطان، انگل و ویروس است.
سلول های مفید مانند سلول های ریزه خوار (آنتی بادی ها) عوامل سرطان زا و میکروب و ویروس های مضر را از بین می برند و روزه موجب تقویت و تکثیر این سلول ها می شود.
مردم در طول سال گاه مصرف بی رویه دارند و از چربی، قندهایی مانند ساکاروز مخصوصا شیمیایی و امثال آن زیاد استفاده می کنند. مثلا ساکاروز شیمیایی جلول اکسیژن های رادیکالی خون را می گیرد و روزه موجب آزاد شدن رادیکال های آزاد خود می شود.
در مصرف پروتئین، فرد باید مقتضای سن خود را در نظر بگیرد. در جوانی تا میان سالی بیشتر گوشت سفید ماهی (که بعد از آن از عسل یا خرما استفاده شود) مفید است. گوشت مرغ یا بوقلمون (اگر ران بدون پوست باشد بهتر است.) در میان سالی تا کهنسالی (یعنی از 35 سالگی تا 55 یا 60 آن هم دوبار در هفته) مفید است. فرد در این زمان باید بیشتر پروتئین گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کند به این گونه که قاشق غذاخوری در ناهار و یکی در شام (یا در سحر و افطار) استفاده کند یا هفت تا چهارده عدد زیتون. در نوجوانی و جوانی مصرف گوشت قرمز بهتر است زیرا اینها در سن رشد هستند و رشد طولی تا 25 سالگی و عرضی تا 35 سالگی ادامه دارد. در میان گوشت قرمز بهترین نوع ران و ذراع گوسفند است. خوردن ذراع از سنت رسول خدا (ص) است. گوشت کمبود و فقر ب 12 که موجب کم خونی می شود را جبران می کند. ذراع گوسفند بهترا است زیرا کمترین درصد نمک سمی یا اسیداوریک خون را دارا است.
اگر فرد افسردگی دارد یا دچار پوکی استخوان است و یا دچار خوردگی مفاصل (آرتروز) شده است برای جلوگیری از بیماری و افزایش تراکم استخوانی شب ها از پنیر با گردو استفاده کند. در سحر نیز پودر سنجد یعنی پوست، گوشت و هسته ی آن همه با هم آرد شده باشد به مقدار یک قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر استفاده شود.
این مخلوط با شیر از قرص های شیمیایی کلسیم دی یا ویتامین ب 12 و ب 1 قوی تر است. اگر کسی کلیت زخمی دارد یعنی مشکل انتهای روده ی کوچک و اسهال دائمی دارد می تواند از سنجد و شیر استفاده کند. البته شیر نباید چرب و یا سرد باشد. بعد از غذا می توان از پودر هسته ی انار یا دو عدد میوه ی شاه بلوط در روز یا وسط روز استفاده کند که موجب از بین رفتن کلیت می شود.
به کار گیری عطریات طبیعی مانند عطر گل محمد، گل سرخ آتشی، گل سنجد، گل یاس و مانند آن بسیار مفید است. مثلا پیشگیری و درمان جنون می کند (هفتاد نوع جنون وجود دارد) همچنین حس شامه را قوی می کند. مخفی نماند که بعضی چیزها شامه را کم می کند مانند گرد و غبار زیاد، گرد و غبار سیمان، آهک، گچ، ادکلون ها شیمیایی، سفید کنندهای شیمیایی. بنا بر این اگر کسی با این مواد کار می کند باید ماسک بزند یا ماسک کاغذی که هر دو ساعت عوض کند و یا از ماسک دوجداره استفاده کند.
مستحب است انسان برای نماز عطر بزند و یا برای نماز مهیا باشد و یا موی سر و صورت را شانه کند. عطر ثواب نماز را هفتاد برابر می کند.
عطر حافظه را نیز تقویت می کند و از نسیان و آلزایمر پیشگیری می کند. به همین خاطر در روایات آمده است که کسی روزه بگیرد و از عطر استفاده کند عقلش زائل نمی شود.
عطر همچنین موجب خوب شدن اخلاق می شود و جلوی عصبانیت بی جا را می گیرد.
در روایت است که زدن عطر به شارب از سنن مرسلین است.
عطر شیمیایی موجب ضعیف شدن شامه، آب سیاه و تاری دید، آسم و تنگی نفس می شود.
در ایام ماه مبارک رمضان و در سایر ایام خواب قیلوله است. هفت نوع خواب وجود دارد که چهار تای آن مکروه است که عبارت است از خواب در زمان طلوع فجر، خواب بین الطلوعین که این زمان، زمان رسیدن روزی و ارزاق است، خواب در زمان ظهر شرعی، و خواب در زمان مغرب شرعی. (در اینکه مغرب با اغتاب قرص خورشید حاصل می شود هفتاد روایت است و برای ذهاب حمره ی مشرقیه چهل روایت و برای مطلق الذهاب یک روایت صحیح السند وجود دارد.)
سه نوع خواب نیز جواز بالمعنی الاعم دارد: خواب در شب، خواب نیمروز مثلا نیم یا یک ساعت مانده به ظهر که به آن قیلوله می گویند و مستحب است و خواب بعد از نارها به این گونه که انسان اول ظهر نماز ظهر و عصر و تعقیبات را بخواند بعد ناهار بخورد سپس اندکی قدم بزند و بعد به دستشویی رود و وضو بگیرد و بخوابد. این خواب راحت برای بدن است و مستحب مؤکد می باشد.
در ماه مبارک نیز بعد از نماز و تعقیبات مناسب است که یک جزء قرآن خوانده شود و سپس انسان به خواب رود.
یکی از آثار روزه ی شرعی، تنظیم زمان غذا خوردن و تنظیم خواب و استراحت است. در ماه مبارک همه سر ساعت سحر و افطار می خورند ولی در غیر ماه زمان صبحانه زمان مشخصی ندارد و گاه افراد آن را ساعت نه و ده می خورند.
درصد بیماری ها در ماه مبارک رمضان پائین می آید.
مناسب است افطار را با رطب و تمر شروع کرد همچنین با آب سرد عادی، آب جوشیده ی ولرم (در شرایط عادی پنج دقیقه و در شرایط اضطراری مانند زلزله، سیل، بمباران و مانند آن باید بیست دقیقه بجوشد. علت آن این است که ممکن است مخلوط به وبا و طاعون و تیفوس و مانند آن باشد و بعد از مصرف باید درب آن را بست و آب را باید به شکل مکیدنی خورد. همچنین است خوردن حلوا خرمایی، شیر تازه ی گاو. البته باید بعد از جوشیدن شیر را هم زد زیرا یک سری از باکتری های موجود در شیر بر اثر جوشیدن سبک شده روی کف شیر می آید و با هم زدن آنها از بین می روند. مناسب است شیر با عسل مصرف شود. اگر کسی ضعیف است و افت فشار خون، کم خونی فقر آهن، ضعف عصبی، عصبانیت و سرگیجه و افت قند خون دارد مناسب است قبل از سحری یک لیوان شیر عسل و بعد از سحری هفت عدد خرما در افطار نیز در ابتدا یک لیوان آب جوش ولرم با هفت عدد خرما و بعد یک لیوان شیر عسل مصرف کند.
کشمش انگور سیاه را آب جوش ولرم هنگام افطار مفید است. خرمای سیاه قند ساکروز بیشتری دارد. خرما حاوی کمی فرکتوز و مقدار بیشتری گلوکوز نیز هست.
هندباء یعنی برگ های کاسنی از جمله فوائدی که دارد این است که ضد سحر است همچنین سیب شیرین بعد از غذا. برگ کاسنی شب قبل از خواب یا به همراه شام و یا افطار باشد و به مقدار هفت برگ مصرف شود (در روایات گاه به شش برگ نیز اشاره شده است.) همچنین است یک نوع خرما به نام عجوة که ضد سم و سحر است. عجوة را می توان با آب جوش یا شیر به همراه غذا یا بعد از آن مصرف کرد.
اگر کسی می خواهد از چشم زخم در امان باشد بعد از بیرون آمدن از خانه معوذتین بخواند. آیت الکرسی نیز بعد از خروج از منزل موجب حفظ عزت و احترام فرد می شود. اگر کسی یک بار آن را بخواند یک دسته از ملائکه و اگر دو بار بخواند دو دسته و اگر سه بار بخواند خود خداوند محافظ او می شود.
اگر کسی بعد از نماز شب آیه ی سی و پنج از سوره ی قصص را هفت بار بخواند البته اول آیه کلمه ی (قال) است که آن را نخواند. از آن سحر تا سحر بعد از سحر هر ساحری در امان است.
خوردن شکر طبیعی گیاهی در زمان افطار مفید است. (مانند شکر زرد خوزستان و یا شکر سرخ مازندران که هر دو از نیشکر گرفته می شود.) همچنین است سویق جو و گندم و حلیم گندم گوشت به شرطی که با سپوس باشد و گوشت آن چرب نباشد و از گوسفند باشد و نمک آن زیاد نباشد.