درس طب استاد ضیائی

93/07/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صبر زرد (آلوئه ورا)
صبر زرد از ادویه ی مشهوره است که برای درمان بخشی از بیماری های چشمی استفاده می شود (چه به صورت خوراکی و چه به شکل پودر که به شکل سرمه کشیده شود.)
ابن سینا در قانون در طب می گوید: صبر زرد از بین برنده ی فضولات و مایعات اضافه ی صفراوی است در نتیجه یک صفرابر طبیعی است در نتیجه بخشی از مشکلات گردش خون در سر را برطرف می کند. همچنین بخشی از دردهای چشمی و بخشی از بیماری های زخم چشم، زخم پلک و گری (بیماری جرب) را از بین می برد. همچنین بلغم اضافی که همان تجمع مایع های بافتی باشد را از بین می برد.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ سُلَيْمٍ مَوْلَى عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ أَنَّهُ كَانَ يَلْقَى مِنْ رَمَدِ عَيْنَيْهِ أَذًى قَالَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع ابْتِدَاءً مِنْ عِنْدِهِ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ كُحْلِ أَبِي جَعْفَرٍ ع جُزْءُ كَافُورٍ رَبَاحِيٍّ (که یک نوع صمغ است) وَ جُزْءُ صَبِرٍ أُصْقُوطْرَى (صمغ آلوئه ورا) يُدَقَّانِ جَمِيعاً (هر دو صمغ باید کاملا آرد شود.) وَ يُنْخَلَانِ بِحَرِيرَةٍ (و باید آنها را الکل کرد تا بخش های درشت آن خارج شود.) يُكْتَحَلُ مِنْهُ مِثْلَ مَا يُكْتَحَلُ مِنَ الْإِثْمِدِ (سنگ سرمه ی سیاه اصفهان) الْكَحْلَةُ فِي الشَّهْرِ تَحْدُرُ كُلَّ دَاءٍ فِي الرَّأْسِ وَ تُخْرِجُهُ مِنَ الْبَدَنِ قَالَ فَكَانَ يَكْتَحِلُ بِهِ فَمَا اشْتَكَى عَيْنَيْهِ حَتَّى مَاتَ[1]

الْكَافِي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ رَجُلٍ قَالَ دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَشْتَكِي عَيْنَهُ فَقَالَ لَهُ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ هَذِهِ الْأَجْزَاءِ الثَّلَاثَةِ الصَّبِرِ (آلوئه ورا) وَ الْكَافُورِ وَ الْمُرِّ (انگم) فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِكَ فَذَهَبَ عَنْهُ [2]
محسن عقیق در کتاب العلاج بالاعشاب، ص 681 بحث مُرّ را ذکر کرده است.
در کتاب دائرة المعارف گیاهان دارویی ص 348 و در اسرار گیاهان دارویی ص 1032 بحث مر ذکر شده است. مرّ نام های مختلفی دارد که گاه به آن مرّ مکی و گاه مرّ حجازی می گویند.

داروهای شیمیایی ضد صرع آثار سوئی دارد که از جمله آنها بیماری پوکی استخوان است. او در صورت استفاده از داروی مزبور باید بیشتر از افراد عادی لبنیات بخورند. مثلا از شیر در صبحانه، ماست در ناهار و دوغ در شام استفاده کند. البته نباید لبنیات ترش یا چرب باشد.
مردم تصور می کنند لبنیات موجب صرع می شود و حال آنکه ضد صرع است و موجب خواب و آسایش می شود.
یک درصد کسانی که از لبنیات استفاده می کنند صرع در آنها جنبه ی ژنتیک دارد و نود و نه درصد عام مربوط به عوامل دیگر است.
افرادی که سرشان ضربه خورده است و بدین جهت مبتلا به صرع شده اند ده روز باید دارو مصرف کنند.
کسانی که از کامپیوتر، تلویزیون و موبایل  استفاده می کنند برای اینکه دچار نارسایی های چشمی نشوند نباید دیدشان به آنها مستقیم باشد. مخصوصا کسانی که به مبتلا به صرع می باشند. دید آنها باید به آن موارد با زاویه ی چهل و پنج درجه باشد.
اگر کسی تیک عصبی در خواب یا بیداری دارد نباید آن را با صرع اشتباه بگیرد. همچنین اگر کسی در عصبانیت، دچار مخاطره در تکلم یا لرزش اعضاء شود آن هم ارتباطی به تشنج ندارد. گاه کسی که عصبانی است که به شکل اورژانسی باید مورد کمک قرار گیرد زیرا گاه به خود و دیگران آسیب می رساند. زیرا گاه با یک سیلی که به دیگری می زند پرده ی گوش فرد را پاره می کند.
گاه فشار خون کسی کم شده و به پنج یا شش می رسد که در نتیجه بدنش می لرزد ولی این نیز ارتباطی به بیماری صرع ندارد. باید فشار انقباضی خون او را به یازده یا دوازده رساند تا فرد خوب شود. مثلا به فرد باید سرم نمکی داد.
فقر آهن گاه به سبب کمبود آهن است و گاه کمبود اسید فولیک و گاه کمبود ویتامین ب 12. زنان غیر حامله باید در شبانه روز یک میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند. همچنین می توان از کاهو، خرفه، لبو استفاده کنند. برگ های سبز پررنگ علاوه بر سبزینه و کلروفیل سرشار از اسید فولیک هستند.
اگر زنی حامله باشد و به بیماری صرع مبتلا باشد باید در بیست و چهار ساعت، چهار تا پنج میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند یا دوز خوردن لبو و آیتم های بالا را بیشتر کنند. البته برگ کاهو در صورتی مجاز است که فرد سابقه ی سقط جنین مکرر نداشته باشد. همچنین کاهو باید بدون سس باشد. سبزی خرفه را نباید زیاد مصرف کرد که ممکن است به افت شدید قند خون منجر شود. اگر به دیابت حاملگی مبتلا شد و صرع داشت و بهترین دارو سبزی خرفه است. (قند ناشتا اگر بالاتر از 92 و زیر 128 باشد احتمال دیابت حاملگی وجود دارد.)
تب بالا در هر سنی که باشد اگر طولانی شود موجب تشنج می شود که البته صرع نیست. برای رفع تشنج باید تب را کاهش داد که بهترین داروی طبیعی سیب رسیده ی شیرین است. اگر بیمار هم تب داشته باشد و هم لرز، غالبا به عفونت داخلی مبتلا است در نتیجه هم باید تب را درمان کرد و هم عفونت او را از بین برد که عسل رقیق شده ی ناشتا با آب یا آب جوش ولرم مفید است، عصرانه آب شلغم بخار پز با عسل و شب ها نیز قبل از خواب آب دو عدد سیب با عسل مصرف نماید.
یکی از اثرات مثبت صمغ درخت کافور این است که اثر ضد تشنجی دارد بنا بر این اگر کسی صرع دارد در بیست و چهار ساعت نیم گرم کافور گیاهی بخورد. همچنین است صبرزرد.
اگر کسی به جوش های غرور جوانی و یا آکنه مبتلا است می توان از مخلوط کافور و گوگرد استفاده کند به این گونه که این دو را به نسبت مساوی مخلوط کرده و روی آن محل ضماد کند. همچنین است مصرف کاهو بدون سس و خوردن لیمو شیرین با ناهار و شام.
اگر کودک به اگزما که یک نوع بیماری پوستی است مبتلا باشد، کافور را با شیر زنی که دختر زاییده است مصرف کرده بر بدن فرد بمالند.
اگر دختری یا زنی هورمون لاکتوژن (هورمون شیر) خونش بالا باشد یعنی پلولاکتین خون او بالا باشد در نتیجه هنوز که ازدواج نکرده و یا بچه ندارد ترشحات شیری دارد برای درمان آن یک ماش کافور در بیست و چهار ساعت میل کند. همچنین است مصرف یک قاشق چایخوری پودر زنیان، همچنین است ضماد پودر برگ درخت گردو بر روی سینه ها. اگر پرولاکتین خون بالا باشد گاه موجب عقیمی می شود.




[1] الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج8، ص383، ط دار الکتب الاسلامیة.
[2] الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج8، ص383، ط دار الکتب الاسلامیة.