درس طب استاد ضیائی

92/07/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آب آشامیدنی سالم
آب آشامیدنی سالم و آب جوش ولرم مایع حیات است و غذاهای آبکی موجب طول عمر بیشتر می شود.
خوردن خوراکی ها آبدار مانند آب سیب و آب انار و شربت و یا آب آلو بخارا و یا آب تمر هندی و همچنین آبگوشت کم چرب کم ادویه، سوپ رقیق، آش شل، خورش طبیعی، آب لیمو شیرین، آب هندوانه، خربزه، طالبی (بدون آنکه در آن یخ خورد شده باشد) و دوغ شیرین و امثال آن لا اقل پانزده فایده برای انسان دارد.
1- مواد اضافی موجود در خون را حل می کند زیرا آب یک حلال قوی است و اگر آب، جوشیده ی ولرم باشد قدرت حلالی آن بیشتر است از این رو مانع تصلب شرایین می شود و از رسوب مواد اضافی در خون جلوگیری می کند و زمینه ی فشار خون را کم می کند. خوردن آب آشامیدنی دو ساعت قبل و یا بعد از غذا (یا مثلا هر شش ساعت دو لیوان آب بخورد که یکی آب و دیگری آب جوش ولرم باشد، اثر فوق بیشتر می شود.) خوردن آب به دفع کردن سلول های مرده ی خونی که در طحال است کمک می کند در نتیجه فرد به نارسایی طحال مبتلا نمی شود که اگر شود، فرد به ازدیاد سلول های مرده ی خونی، ورم طحال و مانند آن مبتلا می شود.
2- خارج ساختن مواد زائد از سیستم بدن. مانند تسریع در خروج ادرار، تعریق متناوب و به جا. دفع سموم از این طریق موجب می شود که ضریب مسمومیت افزایش نیابد.
3- به جریان انداختن خون سالم. برای تولید خون سالم خوردن 14 عدد اناب با عسل مفید است. همچنین خوردن مغز خام پسته ی تازه موجب تولید خون سودایی می کند.
خوردن باقلا آب پز تولید خون و ازدیاد قلم مغز استخوان را موجب می شود. اما برای ازدیاد گردش خون (که در نتیجه رسوب بدن بالا نمی رود و ضریب لخته شدن خون در مویرگها که موجب سکته می شود کاهش می یابد.) آب آشامیدنی مفید است.
4- تقویت بنیه ی ضعیف و آماده کردن بنیه برای انجام فعالیت های اجتماعی و شخصی. انسان برای انجام کارهای صحیح و کوشش لازم احتیاج به عوامل مادی و معنوی دارد. از جمله اوامر معنوی موارد مختلفی را می توان مثال زد. مثلا فردی که بازاری است برای اینکه درآمد حلال داشته باشد باید واقعه را هر شب بخواند و زیاد استغفار کند و سوره ی قدر بخواند که موجب وسعت رزق می شود همچنین است صلوات فرستادن. از سایر معدات، زیارت معصومین، نماز شب، احسان به والدین، صله ی ارحام و بی تفاوت نبودن نسبت به درد دردمندان است.
باید توجه داشت که بعد از غذای چرب نباید آب خورد و الا موجب تخمه، توده و بی حال شدن می شود و اگر انسان می خواهد آب بخورد، مستحب است که بعدش سه لقمه غذا بخورد و بعد مقداری انسان قدم بزند بعد به دستشویی برود و بعد وضو بگیرد و تعقیبات وضو که عبارت است از سه مرتبه سوره ی قدر، یک بار آیت الله کرسی را بخواند و بعد بخواند و هنگام خواب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بخواند.
بعد از میوه هایی مانند خرما حتما باید آب خورد، اگر کسی با شکم گرسنه خرما بخورد به شقاق معده مبتلا می شود از این رو در روایات آمده است که اگر گرسنه بود و خرما خورد باید بعد از آن آب بخورد.
5- از فوائد نوشیدن آب، رساندن موارد مورد نیاز بدن به کلیه ی اعضاء داخلی و خارجی بدن است. غذا ابتدا در دهان توسط بزاق و آنزیم دهان کمی هضم می شود و سپس در معده با اسید معده کمی بیشتر هضم می شود (معداتی مانند خرما، انار شیرین، خربزه ی شیرین و سیب شیرین نیز به هضم غذا کمک می کنند.) سپس نهایتا در کبد هضم و ذخیره و توزیع می شود. آب به توزیع هر چه بهتر و در زمان کمتر کمک می کند.
6- تأمین کمبودها و مواد مورد احتیاج همه ی قسمت های بدن و سلول های بدن. هر سلول غذا را دریافت می کند و برای سوزاندن غذا به گلوکز و انسولین احتیاج دارد و هر سلولی دفع نیز دارد. هیچ یک از اینها بدون آب انجام نمی گیرد.
7- نوشیدن آب دو ساعت قبل یا بعد از غذا (هر شش ساعت دو لیوان که در بیست و چهار ساعت هشت لیوان و این مقدار در گرما و فعالیت زیاد بیشتر می شود ولی نباید از شانزده لیوان بیشتر شود. این دستور برای سن متوسط 25 سال است.) از خیز چاقی جلوگیری می کند.
8- سیستم ایمنی را تقویت می کند و از بیماری ها جلوگیری و پیشگیری می کند. اگر کسی آب کم بخورد و تحرک او کم باشد، کم کم به سوزش ادرار، تغییر رنگ ادرار، چسبندگی مجرا، مشکل در باز و بسته شدن پلک ها، خشک شدن مدفوع، ابتلا به مشکلات روده بیرون زدگی مقعد، ابتلا به بواسیر، غلظت خون و گردش خون ضعیف مبتلا می شود. مثلا برای تولید نسل چند غده ی درون ریز مانند هیپوفیز مغزی، تالاموس مغز، غده ی فوق کلیوی و غده ی مربوط به دستگاه تناسلی باید هورمون لازم را ترشح کنند و همه به آب لازم احتیاج دارند. مایع منی نیز حاوی آب است. خشکی لب و ترک زدن آنها نشانه ی احتیاج بدن به آب است.
9- آب، قند خون را تنظیم می کند و میزان انسولین اضافی را در بدن کنترل می کند. از این رو یکی از عوارض غذاهای جامد و یا غذاهای صنعتی و فست فودها این است که افراد به دیابت و قند شیرین مبتلا می شوند. خانم های حاملگی اگر می خواهند به دیابت حاملگی مبتلا نشوند از آب بیشتر استفاده کنند. آب سیب عسل قبل از خواب، صبح شیرعسل نیز مفید است. ظهر و عصرانه خوردن شیرخرما و پودر سنجد با شیر مفید است ولی هیچ کدام جای آب را نمی گیرد.
10- تقویت سیستم عصبی در اعصاب مرکزی و اعصاب حرکتی.
11- موجب سرحالی شده و از افسردگی جلوگیری می کند و شادابی طبیعی فرد را حفظ می کند. یکی از چیزهایی که انسان را کسل و بی حال می کند بالا رفتن غلظت خون است که ناشی از مصرف کم آب است. آب درصد اوره و کراتین خون را کاهش می دهد در نتیجه فرد به ادرار چرب یا پروتئینور مبتلا نمی شود و اینها خود موجب شادابی می شود.
12- موجب عدم ابتلا به پیری زودرس می شود. نه تنها موهای سر بلکه کل بدن را جوان نگه می دارد، اعضاء و جوارح، چشم، گوش، پوست و غیره دیرتر پیر می شوند. یکی از علل پیری اعضاء بدن کمبود آب در بدن است یا اینکه انسان به جای آب، به سراغ دیگر مایعات و دمنوش ها و مانند آن رود. حتی آب جلوی پیری حافظه را می گیرد.
13- برای شادابی پوست و درخشان شدن لایه ی خارجی پوست، آب، آب انار شیرین یا رب انار شیرین را در جیره ی غذایی قرار داد. البته چنین کسی نباید در زیر نور مستقیم خورشید باشد به آفتاب سوختگی و یا اگزما مبتلا نشود. باید مواظب باشد به یبوست حاد و بواسیر مبتلا نشود. آب موجب زیبایی و شادابی مو و چشم ها می شود.
14- افزایش توان یادگیری و افزایش ساعات مطالعه ی مفید و افزایش زمان بیشتر و بهتر از حیث کمیت و کیفیت در پژوهش و تحقیق می شود. قدرت مغزی و عملیات مغزی را بالا می برد. اهلیجاتی که در عسل پرورانده می شود و هلیله ی سیاه، زرد و کابلی و یا زنجفیل پرورده شده در عسل یا کدو مسما و حلوایی نیز به این مهم کمک می کند.
15- جلوی تصلب شرائین را می گیرد و از تشکیل شدن شبکه ی پروتئینی در مفاصل جلوگیری می کند. مردم غالبا مفصل زانویشان درگیر این بیماری است مانند بیماری نقرس یا ام اس یو که همان رسوب اسید اوریک خون به شکل کریستال در مفاصل است. این بیماری بیشتر مفصل زانو و مفصل شصت پا را درگیر می کند. در پزشکی جدید با جراحی مفصل آن شبکه ی پروتئینی را خارج می کنند اما در پزشکی طب سنتی و طب مکمل نوشیدن آب توصیه می شود به این گونه که هفت روز، چهارده روز و چهل روز آب درمانی را تجویز می کنند تا آن شبکه ی پروتئینی در مفصل او از بین برود. مریض بعد از چند روز احساس ضعف و سستی در بدن می کند از این رو آب را با مختصری از عسل طبیعی مخلوط می کنند. بعد از چهل روز باید کم کم از مایعات مفید مانند آب گوشت کم ادویه و کم چرب یا عسل رقیق شدن در شیر کم چرب استفاده کرد و یا شیر خرما با درصد خرمای کمتر و یا پودر سنجد با شیر که درصد پودر سنجد آن کمتر است.