درس طب استاد ضیائی

92/07/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خواص آب آشامیدنی سالم
طب الأئمة عليهم السلام عَنِ الْجَارُودِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ كَامِلٍ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَشْيَاخَنَا يَقُولُونَ‏ أَلْبَانُ‏ اللِّقَاحِ‏ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ عَاهَةٍ فِي الْجَسَدِ.[1]
یعنی شیر شتری که سالم است شفا از هر دردی است و عاهت و بلا در آن نیست. از این رو موجب بیماری و بلا در جسد آدمی نمی شود. در بعضی روایات مثلا آمده است که شیر شتر موجب گری نمی شود.

در روایت دیگری آمده است که خاندان پیغمبر گاه برای درمان درد و بیماری آب زمزم را با عسل مخلوط کرده می خوردند و یا گاه هزینه ی آن را از مهر خود حساب می کردند و شفا می یافتند.
در روایت دیگری آمده است که فردی نزد امیر مؤمنان علی علیه السلام می آید و از درد شکم شکایت می کند و امام علیه السلام می فرماید: عسل را با آب باران رقیق کند (مانند آب نسیان با تمامی شرایطی که برای آن بیان شده است) و مصرف نماید.
از مصادیق آب های اسلامی، آب نسیان، آب زمزم، آب فرات (اگر بهداشتی باشد) است.
هفتاد درصد زمین از آب تشکیل شده است و هفتاد درصد بدن انسان نیز از آب است.
شیر چرب گاو هفتاد و هشت درصد آب دارد و شیر کم چرب آن نود درصد آب دارد. شیر بز هشتاد و شش درصد آب دارد. در میان شیرها بهترین شیر، شیر گاو است و بعد شیر شتر.
اگر شوهری مشکل قوه ی باز یا ضعف نعوظ دارد یکی از داروهای مهم برای او قولنجان است که پودر آن به مقدار یک قاشق چایخوری با یک لیوان شیر بز مخلوط کرده بخورد. در بعضی از نسخه های قدیمی مخلوط کردن با شیر گاو هم آمده است.
ماهیان دریا به طور متوسط 65 تا 78 درصد بدنشان آب است. 20 درصد عسل آب است. خوراک آب دار مانند سوپ رقیق، آش شل، آبگوشت و خورش از این قبیل است.
کتاب راز بیماری ها و رمز سلامتی ص 12 تألیف سید ماشاء الله باطنی و کتاب سالم برای زیستن ص 56 نوشته ی دکتر دیامون در این مورد بحث کرده اند.
غذای آبدار بهترین تناسب اندام را برای انسان فراهم می سازد بر خلاف غذاهای صنعتی مانند سوسیس، پیتزا و همبرگر بسیار ضرر دارند.
در میان اتم ها نیز عناصر حیاتی قرار دارند که به نام آنزیم مشهور هستند. آنزیم های سلول های بدن همانند آنزیم های سلول های گیاهان هستند. آنزیم ها در دمای بالاتر از 55 درجه از بین می روند بنا بر این پخت غذا نباید با درجه ی حرارت بالا باشد. اولین ویتامین که از بین می رود ویتامین ای است که ضد سرطان است و بعد از 20 دقیقه جوشیدن در دمای بالا ویتامین سی که ضد سرماخوردگی است از بین می رود.
از عوارض این فست فودها و زندگی صنعتی نازک شدن لایه ی ازن، بالا رفتن درصد فلزات سمی معلق در هوا، ذوب شدن یخچال های طبیعی است (که در روایت آمده است که در آخر زمان بعضی از خشکی ها زیر آب می رود.) ابتلاء به سرطان و تجمع کیست ها در بدن، سوء هاضمه و ضعف اعصاب و افسردگی است.
در مورد آنزیم ها و اسید آمنیه ها می توان به اصول طب داخلی هاریسون جلد هفت مراجعه کرد.
اگر مقدار آب آشامیدنی و آب جوش ولرم کم شود و غذاهای جامد و یا صنعتی زیاد مصرف شود،غلظت خون بالا می رود یعنی جرم حجمی خون افزایش می یابد و در نتیجه مواد سمی و زائد بافت ها و مواد حاصل از تبادلات سلولی به خوبی انجام نمی گیرد و سموم بدن بالا می رود در نتیجه به کلیه ها فشار می آید و اوره و کراتین خون بالا می رود در نتیجه جداره ی داخلی کلیه رو به پوسیدگی می رود و خون کثیف وارد کلیه شده تصفیه نمی شود و فرد کلیه خود را از دست می دهد. بنا بر این غلظت خون موجب قند و امثال آن نیز می شود. در نتیجه باید از آب آشامیدنی مناسب و کافی استفاده کرد.
همچنین در آب خوردن نباید زیاده روی کرد همان طور که نباید در غذا خوردن زیاده روی کرد که هم حافظه را ضعیف می کند و هم موجب برص، اضافه وزن، درد مفاصل، سوء هاضمه و مانند آن می شود.
زیاده روی در آب آشامیدنی موجب مرگ زودرس می شود و امام علیه السلام مثال زده که اگر گیاهی زیاد آب دریافت کند ریشه هایش خشک شده می پوسد. زیاد شدن آب در رگ ها موجب رقیق شدن خون و ایجاد سکته می شود.
به هر حال در بیست و چهار ساعت بدن در حال از دست دادن آب است و پوست آب را تبخیر می کند و با هر بار پلک زدن غده ی اشک چشمی آب به چشم می رساند در نتیجه باید آب لازم به بدن برسد. همچنین در دم و بازدم، آب تبادل می شود و الا ریه ها ترک خورده و انسان از بین می برد. همچنین است بزاق دهان و ترشح اسید معده که همه به آب احتیاج دارند. اگر آب کم شود دفع سموم در بدن به خوبی انجام نمی شود و موجب سنگ کلیه و مثانه و سوزش ادرار و بدبو شدن ادرار و تیره شدن رنگ آن و گاه خونی شدن آن می شود.
همچنین باید دقت کرد که فردی که جلو کولر گازی است به آب بیشتر نسبت به کسی که جلوی کولر آبی است احتیاج دارد. بنا بر این شغل ها و فعالیت های مختلف به درصد مختلفی از آب احتیاج دارند. همچنین منطقه ی زندگی افراد که مثلا در مناطق مرطوب و یا خشک هستند و امثال آن در نحوه ی آب خوردن تأثیر دارد.
از نظر شیمیایی هیچ مایعی شناخته نشده است که جایگزین آب آشامیدنی سالم شود و حتی دم کرده ی به لیمو و چای و هیچ چیز دیگر نمی تواند جایگزین آب شود. دم نوش و چای باید برای بیماری های خاصی مصرف شود و نباید به صرف ایجاد یک نوع بیماری از یک نوع دم نوش و چای خاص بدون بررسی استفاده شود.
همچنین از نظر شیمیایی چیزی مانند آب کشف نشده است که بتواند عناصر مختلف را در خود حل کند.
مصرف مناسب جلوی زیاد شدن بلغم و موکوس بدن را می گیرد. اگر آب جوش با عسل طبیعی مخلوط شود و یا فرد آب سیب عسل بخورد (مخصوصا که اگر شب قبل از خواب باشد) سرفه های خلطی را خوب می کند و خلط چسنده را خوب می کند.
برخی از جانوران هرگز آب نمی نوشند و آب مورد نیاز خود را از غذایی که می خورند تأمین می کنند مانند بز کوهی و چکاوک دشتی و یا یربوع.
بیشتر جانورانی که در نوک درختان و یا صحرا هستند در به دست آوردن آب دچار اشکال می شوند درنتیجه مدفوع آنها خشک و ادرار آنها غلیظ است. یا دفع آب از بدنشان تقلیل رود.
وقتی مقدار آب زیادی در دسترس باشد بعضی از جانوران عطش قابل ملاحظه ای دارند مثلا یک کرگدن 45 لیتر آب را در یک وحله می خورد. شتر صحرایی گاه با 126 لیتر آب می خورد و فیل گاه تا 150 لیتر آب می خورد. می توان به کتاب جهان جانوران ص 174 نوشته ی دکتر وسلووسکی مراجعه کرد.




[1] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج66، ص95، ط بیروت.