درس طب استاد ضیائی

91/11/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بررسی علل ناباروری و یک سری بیماری های دیگر
وَ قَالَ ص الَّذِي أَنْزَلَ الدَّاءَ أَنْزَلَ الشِّفَاءَ[1] یعنی همان خدایی که درد و بیماری و یا بلاهایی را نازل می کند، شفاء را نیز نازل می کند. درمان بیماری و بلا به گونه ای که برگشت پذیر نباشد و هرگز آن بیماری به فرد عود نکند را شفاء می گویند.
در بحث های عرفانی، اخلاقی و رفتاری، اگر مردم گفتار و رفتار خود را در چهارچوب اسلام ولایی قرار دهند یعنی همواره عمل به وظیفه کنند شفاء ربانی و رحمانی برای تک تک آنها حاصل می شود ولی اگر به جای تکیه و اعتماد به خداوند قوی و عزیز، به غرب و شرق اعتماد کنند و توکّل بر خداوند را ترک کنند، دچار سختی و سستی و ترک اصول ارزشی می شوند. اگر کسی به چهارده معصوم توسل داشته باشد همواره در اوج عزت است و درجات ایمان او رشد می یابد و الا به ضعف و سستی و کاهلی روی خواهد آورد. بله ممکن است فرد برای دنیا و حب دنیا زحمت بسیاری بکشد، ولی از آنجا که هر کسی در این دنیا خواهد رفت، او نیز یک روز به مسافرت خود خاتمه داده و از این دنیا می رود در حالی که برای دار القرار خود پشتوانه ی مناسبی ندارد. توسل به چهارده معصوم به معنای توسل به ائمه ای است که منشأ تمامی خوبی ها می باشند. بنا بر این کسی که شفاء رحمانی و ولایی می خواهد، در صدد اصلاح خود بر آید.
در بعد جسم نیز هر بدنی در طول عمرش بیش از دویست ویروس وارد بدنش می شود اگر کسی می خواهد از این ویروس ها از پای در نیاید و ویروس سرما خوردگی عادی یا ویروس ناشی از سرماخوردگی شدید یا ویروس آنفلونزا که موجب آبریش بینی و استخوان درد است یا آنفلونزای پیشرفته که به آن بیماری سارس می گویند و یا تب گنگو و مانند آن به سراغ او نیاید باید مسائلی را از طریق بهداشت فردی و اجتماعی رعایت کند. مثلا قبل از وضو، بینی خود را با آب ولرم بشوید یا ضریب آلرژیک در بدن او کمتر شود. یا اینکه با محلول آب سرکه و بخور آن حلق، سینوس ها و پشت حلق را شتشو دهد به این گونه که با محلول فوق غرغره کند یا استنشاق نماید. این کار حلق چسبنده ی پشت حلق را خوب می کند.
اگر می خواهد هرگز تب نکند و عفونت داخلی نگیرد، باید صبح دم عسل رقیق شده را با شیر تازه ی گاو که کم چرب است یا با آب ولرم یا سرد عادی بخورد. همچنین آب سیب شیرین در شامگاه برای این کار مفید است. آب سیب تازه اگر با عسل مخلوط شود و خورده شود برای ضعف بنیه مفید است.
مخصوصا کسانی که دچار تشنج و صرع می شوند (که انواع آن تا پنجاه نوع بالغ می شود.) برای واکسن طبیعی می تواند از عسل رقیق شده ی صبحگاهی و آب سیب شامگاهی را در جیره ی غذایی خود وارد کند.

در روایت دیگری از رسول خدا (ص) می خوانیم: من استقل برأیه فلا یتداوی فرب دواء یورث الداء. این روایت در کتب اهل تسنن وارد شده است. یعنی کسی که به شکل منفی استقلال رأی داشته باشد یعنی کسی که متخصص و متعهد نیست ولی خوددرمانی غلط دارد. ضرر این کار از اصل درمان بدتر است. یا اینکه شخص، متخصص هست ولی متعهد نیست و بنده ی پول است. تخصص او هم برای خودش حجاب اکبر است و هم برای بیماران ضرر دارد زیرا از چنین فردی خیر بر نمی خیزد.
یا اینکه فرد متخصص است ولی تخصص کامل ندارد یعنی نمی تواند با کمترین هزینه و بیشترین اثر، دوایی را معرفی کند تا عوارض آن نیز کمتر باشد. اینها هیچ یک کارآمد نیست. بنا بر این کسی در شاخه ی پزشکی می تواند مثمر ثمر باشد که متخصص و متعهد باشد.
چه بسا دارویی که خودسرانه و یا با تجویز غلط و توسط متخصص غیر متعهد یا غیر متخصص مورد استفاده قرار می گیرد که خود موجب بیماری شود.
گاه نیز رفتارهای منفی با خود یا دیگران موجب بیماری می شود. مثلا آب آلوده موجب جذام می شود. یا مثلا کندن موی بینی موجب جذام می شود. یکی از علل بیماری موخوره که موجب می شود که تار مو چند تکه شود و بعد به پیاز مو برسد یا جذام دندان (که دندان خورد شده و می شکند) این است که شخص در داخل حمام سر را شانه کرده و یا مسواک بزنند. یا مثلا از پشت خوابیدن در حمام موجب می شود که پیه کلیه ها آب شود و در روایات از آن نهی شده است.
این همان چیزی است که از امام صادق علیه السلام می خوانیم: وَ إِيَّاكَ وَ التَّمَشُّطَ فِي الْحَمَّامِ فَإِنَّهُ يُورِثُ وَبَاءَ الشَّعْرِ وَ إِيَّاكَ وَ السِّوَاكَ فِي الْحَمَّامِ فَإِنَّهُ يُورِثُ وَبَاءَ الْأَسْنَانِ[2]

در روایت دیگری از اهل تسنن می خوانیم: عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الدَّاءَ وَ الدَّوَاءَ وَ جَعَلَ لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءً فَتَدَاوَوْا وَ لَا تَتَدَاوُوا بِحَرَامٍ
علامه مجلسی نیز این روایت را از اهل سنت نقل می کند. [3]
یعنی اگر خداوند بیماری و دردی را نازل کرده است در طبیعت نیز دوای آن را فرو فرستاده است و برای هر دردی دارویی خاص وجود ندارد و هرگز نباید برای این کار به سراغ عمل حرام آمد و با آن به مداوا پرداخت. مثلا گاه دیده می شود که برای پرکار شدن بیضه های به سراغ بیضتین گوسفند رفته و آن را می خورند. در حالی که خوردن منی حیوانات و بیضه ی گوسفند حرام است. حتی بعضی یک جفت بیضتین سگ دریایی که در سواحل کشور کانادا است و گران نیز می باشد را مصرف می کنند.
اگر کسی بیضتینش کوچک باشد می تواند از شکوفه ی خرما که عرب ها به آن طلع می گویند استفاده کند به این گونه که روی یک قاشق چایخوری شکوفه ی خرما با یک قاشق ناهار خوری عسل بخورد.
میزان باروی در دنیا پائین آمده است و ناباروری آقایان نیز بیشتر از خانم ها است. علل ایجاد ناباروری در زن و مرد به سبب استعمال چیزهایی است که موجب عقیمی می شود مثلا خوردن کافور، شیرخشک، نخودفرنگی موجب عقیمی می شود. دکتر حسین میرحیدر که حدود بیست سال با دانشمندان اروپایی و آمریکایی و کانادایی بحث کرده است و ما حصل آن را در کتاب معارف گیاهی در هشت جلد آورده است در جلد دوم و ششم این بحث ها را مطرح کرده است و گفته است که در کشور چین و هندوستان از نخودفرنگی هرمونی برای ایجاد ناباروی استخراج می کنند زیرا جمعیت آنها زیاد است و با این کار جلوی آن را می گیرند.
همچنین میوه ی قازیاقی که در منطقه ی آذربایجان شرقی و غربی است و در استان کهکیلویه و بویر احمد به آن برگ بود می گویند. میوه ی این گیاه ایجاد عقیمی می کند.
علل ایجاد ناباروی در زنان:
1.کیست تخمدان
2.تخمدان پلی استیک
3.فیبرون رحم
4.چسبندگی لوله ی رحم
5.ناراحتی دهانه ی رحم
6.سرطان دهانه ی رحم
7.سرطان رحم
8.مصرف قرص ضد حاملگی
9.بستن لوله ی رحم
10.کاهش هورمون جنسی استروژن و پروژسترون،
11.خستگی جنسی شدید که در روانشناسی بالینی از آن بحث می شود.
12. تخمدان کم کار،
13.کوتاه بودن طول عمر تخمک
14. نارس بودن تخمک
15. عفوت مجاری ادراری و مجاری تناسلی
16. قرار گرفتن در معرض بمباران فسفری، اورانیوم ضعیف شده، اتمی هیدروژنی یا نیترونی قرار گرفتن که وقتی این بمب منفجر می شود تا فاصله ی شانزده کیلومتری همه چیز از بین می رود ولی از آن به بعد انواع سرطان ها و نازایی و ناقص الخلقه بودن برای افراد به وجود می آید. گاه این عمل در مراکز عکس برداری و رادیولوژی رخ می دهد. یا مکث در مناطقی که آلوده به بمباران فسفری یا اورانیوم ضعیف شده است. مثلا در زمان شاه پهلوی، زباله های اتمی را در صحرای طبس دفن می کردند که بعد از شکاف هستی ای آنها زلزله ی شدیدی در منطقه رخ داد.
اما درمان های مختلف برای بیماری های زنان: اگر خانمی تخمدان یا تخمک ضعیف داشته باشد، یا طول عمر تخمک او ضعیف باشد و کیست تخمدان داشته باشد این چهار مورد را می تواند به این گونه مداوا کند:
1.هر روز، هفت برگ کاسنی بخورد. ا این روایات علامه نمازی در کتاب مستدرک سفینة البحار ذکر کرده است.[4] بنا بر این برگ تازه ی کاسنی یا برگ خشک شده ی آن، یا یک استکان عرق بدون اسانس آن را مصرف کنند.
2.همچنین مخلوط پودر ثعلب به اضافه ی زعفران و مشک ناف آهو را هنگام مجامعت داخل واژن بریزد. به احتمال قوی در این صورت، در اولین مقاربت بچه دار می شود.
3.باقلای هندی که ساییده شده است را با شیر انسان مخلوط کند و به عنوان شیاف داخل رحم از آن استفاده کنند.
4.کاهو بدون سس به همراه ناهار و شام.
5.مصرف کرفس هنگام شام
6.استفاده از گل استخودوس به این گونه که به مقدار یک قاشق چایخوری از پودر آن را در روزی یک بار مصرف کند.
7.استعمال قرص کلومیفن که قرصی شیمیایی است.
8.اگر خانمی اضافه وزن دارد (مانند بیست کیلو اضافه وزن) و همچنین دیابت نوع یک یا دو دارد اگر بخواهد حامله شود برای کاهش وزن و کاهش قند خون می تواند قرص شیمیایی متفورمین استفاده کند. در هفته ی اول هر بیست و چهار ساعت یکی و در هفته ی دوم هر دوازده ساعت یک بار و در هفته ی سوم هر هشت ساعت یک بار و هفته ی چهار دوباره هر دوازده ساعت و هفته ی پنجم هر روز یکی.
علل ناباروی در مردان:
1.واریکوسل بیضه ها که عبارت است از واریس وریدهای بیضه که گاه بر اثر بار سنگین برداشتن، زیاد یک جا نشتن، غلظت خون و مانند آن ایجاد می شود.
2.هیدروسل که عبارت است از تجمع مایعات اضافی بافتی بین بیضه و پوسته ی بیضه که گاه با آمپول این مایع را بیرون می کشند و در قدیم از آرد جو سبوس دار استفاده می کردند که فرد چند شب روی بیضه می گذاشت و آب، تخلیه می شد.
3.عفونت های مجاری ادراری و دستگاه های تناسلی مانند ابتلا به چسبندگی مجرا یا بیماری سوزاک یا عفونت مرنژیتی نوع ای و یا بی که با آزمایش مایع نخاع مشخص می شود. بیماری اُریون اگر در دوران بلوغ ایجاد شود و فرد در صدد درمان بر نیامده است. اُریون یک بیماری عفونی است.
4.ضربه یا سقوط یا تصادف که موجب ضربه به ناحیه ی تناسلی می شود.
5.رانندگی طولانی. از نظر اصول طب کار، بعد از دو ساعت باید یک ربع ساعت استراحت کرد.
6.جراحی تناسلی که گاه بر اثر بی تجربگی لوله ی اسپرم و مانند آن را دچار آسیب می کند.
7.موبایل که بیش از یک دقیقه با آن تماس گرفته شود. باید دانست که موبایل مانند بی سیم و ماکروویو مخصوص موارد اضطراری است و نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کرد و الا هم ایجاد عقیمی می کند و هم موجب ایجاد تومور در بخش حافظه های اصلی که پشت شقیقه ها است می شود. این امواج مغناطیسی به غده ی هیپوفیز و غده ی هیپوتالاموس که در مغز است ضربه های جبران ناپذیری می زند.
8.مصرف داروهای هموتوراپی که آمپولی است که برای عکس رنگی گرفتن به کار می رود.
9.حمام سونا گرفتن (حمام اتاق خشک یا مرطوب) یا حمام جکوزی گرفتن (که از داخل آب داغ به سراغ آب یخ می روند). یکی از عوارض آن کوتاه شدن عمر است و دیگر اینکه موجب عقیمی می شود.
10.پوشیدن شورت تنگ، شلوار و شلوارک و یا لباس و زیرپوش تنگ. این لباس ها هم موجب ناراحتی قلبی می شود و هم موجب ناباروری می شود.
درمان ناباروری در مردان:
1.در صورت کوچک بودن بیضه به همان درمانی که در بالا گفتیم مراجعه شود. البته اگر بیضه ی چپ از راست کوچک تر باشد این، بیماری محسوب نمی شود. همچنین می تواند از عطر شکوفه ی خرما که به آن عطر طلع یا عطر طائف می گویند و در عربستان است استفاده کنند.
2.برای درمان کمبود اسپرم سالم می توان به روایت امام صادق علیه السلام عمل کرد که فرموده است: تخم مرغ و پیاز سفید و روغن زیتون به اندازه ی یک قاشق پلوخوری را استفاده کنند. (بهترین روغن زیتون لبنانی است بعد رودبار شمال، بعد ترکیه و بعد اسپانیا و ایتالیا است.) البته این روغن زیتون باید فرآورده شده نباشد و بدون اسانس باشد. باید هفته ای سه بار هنگام ناهار مصرف شود. امام صادق علیه السلام فرموده است چنین فردی نه تنها بچه دار می شود بلکه تعداد فرزندان پسر او نیز زیاد می شود.
3.اگر کسی ضعف جهش اسپرم به هنگام لقاح دارد یا ضعف جهش اسپرم دارد یا بیضه اش در تولید اسپرم کم کار است یا این گونه تولید اسپرم ندارد در این چهار مورد می تواند هر روز هفت برگ کاسنی یا یک قاشق مرباخوری پودر کاسنی و یا یک استکان عرق کاسنی بدون اسانس بخورد و یا یک قاشق چایخوری پودر ثعلب که پودر گل ارکیده را در دویست گرم روغن زیتون مخلوط کند و روزی یک قاشق چایخوری و یا با نیم کیلو روغن زیتون مخلوط و روزی یک قاشق مربا خوری از آن را بخورد. اسپرم مناسب این است که در یک سانتی متر مکعب به صد تا دویست و پنجاه میلیون برسد.
علل ایجاد نطفه ی ضعیف در زن و شوهر:
1.استفاده از قندهای شیمیایی مانند شکر و قند قنادی و مانند آن.
2.اسانس های شیمیایی مانند سن ایچ، دلستر نوشابه ها و مانند آن.
3.ترانس چربی بالا مانند کله پاچه، خامه و سرشیر
4.کافئین زیاد مانند چای مانده و یا چای پراسانس، چای عطری و یا چای احمد
5.کنسروها
6.کامپوت ها
7.غذای مانده
8.فسد فود ها مانند سوسیس، همبرگر، کالباس، مرغ کنتاکی و مانند آن.
9.استرس شدید
امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کسی که خواهان بقاء است هرچند بقایی برای کسی وجود ندارد یعنی اگر می خواهد عمری طولانی با عافیت داشته باشد از غذای مانده نخورد. خوردن غذای مانده هم عمر انسان را کوتاه می کند و هم ضریب عفونت های داخلی را بالا می برد و هم ضریب انواع تومورهای و کیست های بدن را زیاد می کند و هم یکی از علل ناباروری در زنان و مردان است.




[1] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج59، ص290، ط بیروت.
[2] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج73، ص71، ط بیروت.
[3] بحار الانوار، علامه مجلسی، ج59، ص76، ط بیروت.
[4] مستدرک سفینة البحار، ج 9 باب الهندبة.