درس طب استاد ضیایی

89/02/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: زگیل

زگیل یک بیماری پوستی است. زگیل به اصطلاح روز، یک تومور خوش خیم پوست است که به سبب آلودگی به یک ویروس به نام پاپیلوم انسانی پدید می آید که به آن به اختصار اچ پی وی می گویند. زگیل در جاهای مختلف بدن حتی در اندام تناسلی ممکن پدید دهد.

بر اساس محلی که به زگیل مبتلا شده است و شکل خاص ویروس، انواع مختلف زگیل وجود دارد:

زگیل گاه معمولی است که پشت دست دیده شود.

زگیل کف پا که با خار پاشنه ی پا و با میخچه متفاوت است.

زگیل تناسلی که نباید آن را با زخم سیفلیس اشتباه گرفت.

زگیل های مخاطی

شایع ترین نوع زگیل در افراد همان نوع اول است. معمولا بر علت گرد و خاک و در مورد کسانی که مشغول بنایی هستند ایجاد می شود.

از ویژگی زگیل معمولی یکی این است که در آن نقاط قرمز متمایل به قهوه ای در سطح زگیل وجود دارد و دیگر اینکه زگیل معمولی قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است زیرا جنبه ی ویروسی دارد.

در درمان زگیل گاه به سبک طب سنتی قدیم عمل می کنند و آن اینکه:

با نخ پشمی دور زگیل را محکم می بندند که بعد از مدتی زگیل می افتد.

شیرابه ی برگ انجیر را بر روی آن می چکانند و این کار را هر روز انجام می دهند. البته در طول این مدت نباید در محل زگیل آب یا گرد و خاک بنشیند. چنین کسی برای وضو می تواند جبیره کند و به فتوای مقام معظم رهبری بعد از آن تیمّم بدل از وضو نیز احتیاج نیست.

صمغ انزروت که از شیرابه ی انجیر نیز قوی تر است که باید بر روی خود زگیل باشد نه روی پوست و الا موجب ایجاد زخم می شود.

البته در روایات است که بعد از بیماری نباید سریع برای مداوا اقدام کرد بلکه باید صبر کرد چرا گاه بدن خود بر بیماری غلبه می کند. اقدام برای دارو خود عوارضی به همراه دارد بنا بر این اگر انسان صبر کند ممکن است بیماری اش خوب شود. بله اگر با صبر بیماری خوب نشد باید به پزشک مراجعه کرد. زگیل های معمولی غالبا دوره دارند و طی نود روز خود به خود خوب می شود. در زگیل معمول در بیست درصد موارد طی نود روز بهبودی حاصل می شود و در شصت و پنج درصد موارد در طی دو سال زگیل از بین می رود.

در پزشکی جدید راه های مختلفی در درمان زگیل وجود دارد از جمله اینکه می توان از اسید سالیسیلیک به همراه اسید لاکتیک استفاده کرد. این دو به صورت آماده در داروخانه ها موجود است که از داروهای دست ساز است. طول مدت درمان با این روش حدود یک تا دو ماه است.

دیگر این است از نیتروژن مایع استفاده کنند که به آن کرایوتراپی می گویند. نیتروژن مایع از منهای دویست و تا منهای دویست و پنجاه درجه سرما دارد که برای نگه داشتن اعضاء بدن مانند قلب و کلیه و غیره مورد استفاده می گیرد.

دیگر استفاده از لیزر برای سوزاندن آن است که به آن الکتروکوتر می گویند.

 

برای بهره گیری از فرهنگ فاطمی باید عمل حضرت زهرا سلام الله علیها را ملاک قرار دهیم. یعنی باید به گونه ای عمل کنیم که نه تنها فکر بد نداشته باشیم بلکه هنگام انجام کار خوب تمامی جوانب آن را بسنجیم و از عقل جمعی استفاده کنیم.