درس طب استاد ضیایی

89/02/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: زرد زخم

زرد زخم یکی از بیماری هایی است که بیشتر در مناطقی که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نمی کند شایع است همچنین در کودکان قبل از سن دبستان و دبستان بیشتر دیده می شود. این بیماری توسط یک باکتری به نام استافیلوکوکتلایی یا بیماری استرپتوکوک ایجاد می شود.

بیماری بهداشت زرد زخم یک عفونت مسری و سطحی پوست است که به دو شکل مشاهده می شود:

زرد زخم تاولی

زرد زخم غیر تاولی

شروع اولی از دومی بیشتر است و نوع غیر تاولی معمولا به این گونه است که در ابتدا یک ویزیکول که دانه ای است که داخل آن مایع است پدید می آید. این دانه پاره شده و ترشحات آن خشک شده به صورت دلمه ی زرد متمایل به قهوه ای تبدیل می شود. بعد ضایعات به تدریج گسترش یافته ممکن است چند ضایعه ی متصل شده به یکدگر زخم بزرگی را ایجاد کند.

این زخم بیشتر در صورت، دست ها و پاها رخ می دهد.

علامت بیماری یکی دانه های حاوی مایع است که سریعا پاره می شوند و دوم دلمه های زرد رنگ مایع به قهوه ای است.

در پزشکی جدید آنتی بیوتیک هایی مانند پنیسیلین، سفالکسین، اریترومایسین و مانند آن تجویز می شود. همچنین باید محل زخم را بل مواد ضد عفونی و آب و صابون شستشو دهند که به بهبود سریع تر این بیماری کمک می کند. همچنین است استحمام یک روز در میان با آب ولرم. این کار موجب می شود که زیر تاول ها و زیر پوست عفونت نکند.

همچنین باید از چیزهای التهاب آور مانند سرخ کردنی، بو دادنی، تفت دادنی را مصرف نکند همچنین از چیزهایی که موجب کهیر یا شبه کهیر می شود اجتناب کند مانند مصرف گوجه فرنگی، رب آن، پوست بادام زمینی، موز، فلفل، زردچوبه.

لباس های زیر و رو نباید از نایلون یا نخ های پلی استریل باشد.

همچنین با ناهار برگ کاهو با شام یک عدد لیمو شیرین مصرف کند.

 

اگر احساسات نابجا و واهی بر فکر و عقل کاربردی انسان غلبه کند این موجب چند بیماری می شود:

بی بصیرتی یعنی چشم دارد ولی نمی بیند در روایتی از امیر مؤمنان علی علیه السلام می خوانیم: مَنِ‌ اتَّبَعَ‌ هَوَاهُ‌ (أَعْمَاهُ‌ وَ أَصَمَّهُ وَ) أَزَلَّهُ وَ أَضَلَّهُ[1] به همین دلیل در آیه ی قرآن می خوانیم: ﴿قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني‌ أَعْمى‌ وَ قَدْ كُنْتُ‌ بَصيراً[2]

گمراهی که انسان را از مسیر دین ولایی، از ارزش های انسانی خارج می کند. در همان روایت فوق به این گمراهی اشاره شده است.

سبب لغزش و لرزش و لرزان بودن می شود. تمامی ابعاد زندگی انسان از کار فردی و اجتماعی او دچار مخاطره می شود. چنین کسی در اراده ی خود دچار مشکل است چه برسد که بخواهد آن را به مرحله ی فعلیت برساند.

این مشکلات برای کسانی است که هوای نفس خود را خدای خود دانسته از آن تبعیت کرده اند: ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ[3] بنا بر این انسان باید از تبعیت شیاطین جنس و انس و هوای نفس دوری کند. راه حل آن این است که به همان خدایی که خالق و رازق است توکّل کرد و به او اعتماد داشت و به همان خدا پناه برد: ﴿قُلْ أَعُوذُ بِرَبِ‌ النَّاسِ[4]

تفسیر ملا محسن فیض کاشانی تفسیر روایی بسیار خوبی است زیرا هم کم حجم است و هم جامع و هم اکثر روایات آن موثق و صحیح است.

وسواس خناس که در سوره ی ناس به او اشاره شده است همان وسوسه های ناپیدا و زمین زننده است که انسان را منحرف می کند. در نتیجه ایمان، ادب، رفتار مثبت، اخلاق حسنه و تربیت های رشد دهنده هم دچار مخاطره می شود.

انسان باید در مواضعی که لازم است سریع تصمیم خوب بگیرد و به سرعت فعل خیر را اجرایی کند. اینجاست که می بینیم که حضرت زهرا سلام الله علیها در شب عروسی لباس خود را به فقیر می بخشد. یا اینکه پنج تن آل عبا هنگام افطار غذای خود را به یتیم و مسکین و فقیر می دهند. این برای آن است که در فرهنگ فاطمی و فرهنگ اهل بیت همواره عقل کابردی محض حاکم است و تردید و شک در آنها راه ندارد. در فرهنگ فاطمی همواره تعادل و بودن در صراط مستقیم وجود دارد.

 


[1] مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج12، ص115.
[2] طه/سوره20، آیه125.
[3] جاثیه/سوره45، آیه23.
[4] ناس/سوره114، آیه1.