درس طب استاد ضیایی

89/01/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قند خون و دمای بدن

دیابت به دو نوع دیابت بی مزه و دیابت با مزه تقسیم می شود.

از نظر تخصصی غدد تا کنون نوزده نوع دیابت شناسایی شده است که دیابت خشک یکی از آنها است که در آن دفعات ادرار زیاد است و بدن مخصوصا دست و پا در آن همیشه سرد است و دهان همواره بوی بد می دهد.

فقط دو نوع دیابت مربوط به پانکراس (لوز المعده) است که دیابت نوع یک و دو است.

دیابت بی مزه که دیابت نوع یک است باید دانست که از غده ی هیپوفیز در مغز هورمونی به نام آنتی دیورتیک منتشر می شود که بر روی کلیه ها اثر نموده موجب کاهش دفع آب از طریق کلیه ها می شود.

حال اگر بر اثر صدمات مغزی در هیپوفیز اختلال ایجاد شود ترشح این هورمون کاهش یافته و دفع آب در کلیه ها افزایش می یابد و این موجب افزایش ادرار می شود که عوارضی به همراه دارد و یکی از آنها بیماری عطش است که همان تشنگی بیش از حد می باشد.

تنها وجه مشترک بین دیابت نوع یک و دو همین افزایش ادرار و تشنگی بیش از حد است.

در درمان تکرر ادرار و درمان ریزش بی اختیاری آن جوشانده ی پوست قهوه ای رنگ سخت چوبی گردو به مدت چند روز هر روز یک استکان مفید است.

برای درمان دیابت بی مزه می توان از طریق اسپره های مخصوص که از طریق بینی استنشاق می شود اقدام کرد. اگر دیابت به سبب تومور در غده ی هیپوفیز مغز باشد از طریق جراحی یا رادیو گرافی می توان آن را معالجه کرد.

در پزشکی گیاهی با تجویز گل استخودوس هر روز یک قاشق چایخوری در نصف استکان آب جوش ولرم می توان آن را معالجه نمود البته غذا ها و اسانس های شیمیایی و همچنین فست فودها را باید ترک کرد.

رگ های خونی بدن یا ضربان دار هستند و یا غیر ضربان دار که اولی را سرخ رگ و دومی را وریدی می نامند. هر دو نوع از آنها در روایات شیعه آمده است. هر کدام از این دو اگر کار خود را به شکل صحیح انجام ندهند فرد مبتلا به بی خوابی می شود:

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‌ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ فِي ابْنِ آدَمَ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ‌ عِرْقاً مِنْهَا مِائَةٌ وَ ثَمَانُونَ مُتَحَرِّكَةٌ وَ مِنْهَا مِائَةٌ وَ ثَمَانُونَ سَاكِنَةٌ فَلَوْ سَكَنَ الْمُتَحَرِّكُ لَمْ يَنَمْ وَ لَوْ تَحَرَّكَ السَّاكِنُ لَمْ يَنَمْ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَصْبَحَ قَالَ- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ‌ الْعالَمِينَ* كَثِيراً عَلَى كُلِّ حَالٍ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ مَرَّةً وَ إِذَا أَمْسَى قَالَ مِثْلَ ذَلِكَ.[1]

یعنی در بدن انسان سیصد و شصت رگ وجود دارد که صد و هشتاد تای آن متحرک و ضربان دار است یعنی سرخ رگ هستند و ما بقی ساکن و غیر نبض دار است. حال اگر رگ های ضربان دار ساکن شوند و بالعکس فرد به بی خوابی مبتلا می شود.

از این رو وقتی رسول خدا (ص) صبح می شد به تعداد رگ های بدن الحمد لله رب العالمین می گفت و هکذا وقتی هوا شب می شد.

 

یک سری بیماری ها موجب اختلالات در ضربان قلب می شود که به آن در تخصصی قلب و عروق آریتمی قلب می گویند. نوع دیگر اختلالات ضربانی در رگ است. اینها موجب بی خوابی، کرخ شدن و خواب رفتن دست و پا و بی رمقی و کسلی می شود و همچنین موجب اضطراب و دلهره می گردد. همچنین تپش قلب فرد در دقیقه زیاد می شود. غلظت خون، تصلب شرایین، تنگی عروق، تومورهای رگی، انسداد رگ، زخم دیابتی و مانند آن همه ضربان قلب را تغییر داده فرد به بی خوابی و مشکلات نامبرده مبتلا می شود.

 

انسان ضعیف خلق شده است و به تفضل خداوند است که این همه نعمت و بهره ها در اختیار او قرار داده شده است. انسان از هر جهت ضعیف است. اگر دمای بدن به سی و دو و پائین و یا به چهل و یک به بالا برسد فرد دچار تشنج شده می میرد.

کاهش شدید دمای بدن که به آن بیماری هیپوترمی می گویند ابتدائا موجب توهم و سپس مرگ می شود.

علل کاهش دمای بدن:

سرمای شدید مانند بودن در مکان های بسیار سرد مانند قطبین. اگر بدن انسان سه دقیقه در دمای بیست درجه زیر صفر بماند، در خون کریستال های ریزی ایجاد می شود و فرد می میرد. بدن برای اینکه اندام های حیاتی از کار نیفتد خون را از نوک انگشتان بیرون می کشد.

افسردگی شدید

کم خونی

افت شدید فشار خون

کاهش قند شدید.

بدن انسان نوعی هورمون به نام مانوآمین تولید می کند که سبب ایجاد دمای بدن و ازدیاد آن می شود. در صنعت داروسازی نیز این هورمون تولید شده است و پزشکان به بیماران هیپوترمی آن را تزریق می کنند.

تب از سی و هشت درجه شروع می شود و تب کودکان سی و هشت و نیم است. تب در بزرگترها سی و نه درجه و نیم است. تب شدید از چهل و یک به بعد است که بر اثر آن فوت رخ می دهد. یعنی تا پنج درجه کمتر و بیشتر شدن موجب مرگ می شود و این علامت ضعف انسان است.

 


[1] الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج2، ص503، ط دار الکتب الاسلامیة.