درس طب استاد ضیایی

88/11/10

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: چشم

در جلسات گذشته در بحث چاقی و چربی مفید و مضر خون بحث هایی را مطرح کردیم. از جمله داروهایی که ضد چربی است می توان به سیمواستاتین و قرص گیاهی لیورگل هفتاد اشاره کرد که محافظ کبد از صفرا و هپاتیت حاد و مزمن و سیروز کبدی نیز هست.

چشم انسان گاه تار می شود و علت آن آب سیاه است و گاه علت آن آب مروارید می باشد که عدسی چشم کدر می شود. گاه علت تاری، ازدیاد قند خون و در نتیجه خونریزی پشت کره ی چشم است. همچنین گاه چشم انسان به سبب بالا رفتن تری گلیسیرید خون است که این نیز گاه به خونریزی پشت کره ی چشم منجر می شود.

چشم عضو اصلی بینایی است و در دیدن شبیه دوربین عکاسی است و بشر تا به حال نتوانسته است دوربینی به ظرافت و دقت چشم های انسانی بسازد.

جلوی چشم انسان پرده ای نازک به نام ملتحمه وجود دارد که موجب محافظت قرنیه از گرد و غبار و سایر محرک ها است.

در جلوی کره ی چشم قرنیه قرار دارد که لایه ای شفاف است و نور از آن عبور می کند.

در اطراف قرنیه، صُلبیه قرار دارد که سفیدی چشم را تشکیل می دهد و موجب محافظت چشم از آسیب های وارده به آن می شود.

در پشت قرنیه، عنبیه قرار دارد که رنگ چشم ها به آن مرتبط می باشد. عملکرد عنبیه مشابه دیافراگم در دوربین عکاسی است که برای تنظیم عبور مقدار نور مناسب کاربرد دارد. در مرکز عنبیه چیزی به نام مردمک است که عنبیه مردک را تنگ و گشاد می نماید تا مقدار دریافت نور را تنظیم کند.

نوری که از مردمک عبور می کند از عدسی ای که در پشت آن قرار دارد عبور کرده به پرده ی شبکیه می رسد. هنگامی که می خواهیم چیزهایی که در فاصله ی دور هستند را مشاهده کنیم عضلاتی کوچکی که در به عدسی متصل هستند آن را کشیده و نازک تر می کنند تا نوری که از آن عبور می کند در شبکیه بیفتد. همچنین وقتی که اجسامی که نزدیک هستند را می خواهیم مشاهده کنیم این عضلات شل شده و عدسی ضخیم تر می شود تا نور به شکل صحیح روی شبکیه قرار گیرد. به این عمل تطابق چشیم با اشیاء در دور و نزدیک گفته می شود.

پرده ی شبکیه به نور حساس است و شعاع نوری را به امواج عصبی تبدیل می کند که این امواج از طریق اعصاب بینایی به قشر بینایی در مغز می رسد. بیش از یک میلیون تار عصبی در بخش شبکیه وجود دارد و پرده ی شبکیه از میلیون ها سلول عصبی که به نور حساس هستند تشکیل شده است. این سلول ها گاه مخروطی هستند و گاه استوانه ای. سلول های مخروطی در روشنایی زیاد و سلول های استوانه ای به روشنایی کم حساس هستند. سلول های مخروطی مسئول مشاهده ی رنگ ها نیز هستند.

 

عواملی که برای چشم ضرر دارد:

گرد و خاک، غبار گچ، سیمان، آهک، گچ خاک، جارو برقی زیرا ایجاد گرد و خاک در محیط می کند و برای نفس هم ضرر دارد، تلویزیون، موبایل، کامپیوتر

گرما و سرما

نور شدید لامپ پروژکتور یا نور شدید در پیک بار نور در آفتاب مانند ده صبح تا دو بعد از ظهر.

مواد قندی شیمیایی که گاه دویست برابر قند طبیعی قند دارند. همچنین است قند و شکر و شیرینی جات قنادی ها.

چربی زیاد، پی، دنبه، روغن جامد، کله پاچه، سرخ کردنی، تفت دانی، بو دادنی، ته دیگ، کوکو چون هم روغن دارد و هم تخم مرغ، تخم مرغ زیاد و موز زیاد.

دود، دوده، سیگار، قلیان، دود تریاک، دود ماشین که علی الخصوص موجب گلوکوم یا اب سیاه می شود. همچنین است دود ناشی از سوختن روغن هنگام طبخ غذا که موجب سرطان هم می شود. همچنین است روغن موتور، واسکازین، رنگریزی، کار در پمپ بنزین، سر و کار داشتن با نفت و گریس و افزودنی های بنزین و مانند آن.

بخارات مسموم مانند اسیتون، آمونیاک، ادکلون ها و عطرهای شیمیایی، مواد سفید کننده مانند تیزاب، آب جوال، وایتکس، اسپره های تمییز کننده (مانند اسپره ی داشبورد) پیستوله های رنگ و رنگ های پلاستیکی و روغنی و مانند آن.

بیماری هایی همچون فشار خون، چربی مضر خون، اوره ی خون، کراتین خون، قند خون

مصرف سدیم زیاد مانند نمک زیاد، نوشابه های گازدار، آب میوه های شیمیایی که سدیم فشرده دارد، زیتون شور و خیار شور.

اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی.

رنگ های شیمیایی موی سر، سرمه های شیمیایی، ریمل و مانند آن.

 

اگر انسان خودش را بشناسد به دنبال خداوند می رود مثلا اگر انسان بداند کسی او را دنیا آورده است به دنبال پدر و مادر خود می رود.

اگر از خواص و عوام سه عامل سر زند این علامت انحطاط در آنها است که عبارتند از:

رغبت به دنیا زیرا محبت به دنیا سرچشمه ی تمامی گناهان است.

طلبکار بودن از خدا و معصومین.

بدعت و داخل کردن آنچه در دین نیست در آن.

انسان نباید به اجانب وابسته باشد و الا در روایت است که این وابستگی برای انسان سکری می آورد که مانند مستی شراب است. (زیرا چنین کسی اعمال خشونت بی جا و افعال غیر عقلایی می کند که مشابه همان کاری است که از افراد مست سر می زند.)