درس طب استاد ضیائی

88/11/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: چربی خون
گفتیم چاقی لا اقل نه بیماری می آورد که یکی از آنها چربی خون است.
چربی یک منبع مهم انرژی زایی در بدن است و برای بدن مفید است. هر گرم چربی اعم از دنبه، پیه، روغن زرد و غیره دارای نه کالری انرژی است. با این حال مصرف زیاد یا بی رویه سلامتی فرد را دچار مخاطره می کند.
در کشور آمریکا و بلوک غرب شایع شده است که مصرف چربی از سی درصد کالری به چهل تا چهل و پنج درصد رسیده است.
روغن خوراکی، روغن جامد، انواع سس ها در فست فودها، موجب ازدیاد چربی خون شده است.
اگر کسی در بیست و چهار ساعت دو هزار کالری دریافت می کند باید حدود شصت و هفت گرم چربی مصرف نماید. اما در آمریکا هر فرد روزانه صد و پنجاه و پنج گرم چربی مصرف می کند. در کشور ژاپن میزان متوسط مصرف چربی یک چهارم فرد آمریکایی است از این رو طول عمر متوسط مردم در ژاپن بیشتر است و بیماری های قلبی و سرطان روده و ناراحتی های قلبی کمتر مشاهده می شود.
کلسترول یک ماده ی زردرنگی است که در غذاهای حیوانی و گوشتی دیده می شود. گوشت قرمز مخصوصا گوشت گاو، تخم مرغ علی الخصوص زرده ی آن، جگر سیاه گاو و گوسفند و مرغ و قلوه حاوی مقادیر زیادی از کلسترول می باشد. در روایات شیعه آمده است که مصرف زیاد احشاء داخلی حیوانات مکروه است و آمده است که موجب درد مثانه می شود.
آخرین پیشرفت علمی ثابت کرده است که بین کلسترول بالا و فشار خون ارتباط مستقیم است زیرا همان گونه که در جدار رگ ها سدیم موجب رسوب می شود چربی نیز همین مشکل را ایجاد می کند. کلسترول بد که چربی مضر است در رگ ها رسوب می کند و در شریان های اصلی قلب تری گلیسیرید ایجاد رسوب می کند. همچنین کافئین نیز موجب رسوب می شود.
روغن جامد مانند روغن هیدروژنه و روغن هایی مانند پیه و کره و مانند آن همه ایجاد چربی در بدن می کند. البته از آنجا زنجیرهای سلولی پیه طولانی است چربی دنبه جذب بدن نمی شود در نتیجه چربی خون را بالا نمی برد.
از جمله چیزهایی که کلسترول خون را زیاد می کند این است که انسان هنگام روزه، عمدا سحری را ترک کند همچنین است اگر انسان عمدا صبحانه را ترک کند و این کار را تکرار کند که موجب بالا رفتن چربی های مضر خون می شود. این موجب نه بیماری در بدن می شود از جمله اینکه کلیه ها را کم کار می کند و موجب کم کاری روده و در نتیجه یبوست می شود و دیگر اینکه حافظه را ضعیف می کند.
اگر کسی نوشابه های گازدار آب میوه های شیمیایی، پفک و چیپس و مانند آن بخورد خونش نیز غلیظ می شود و مشکل چربی بیشتر نمودار می شود.
فشارهای عصبی نیز چربی های مضر خون را بالا می برد.
البته کلسترول به مقدار کم برای بدن لازم است زیرا یکی از عناصر تشکیل دهنده ی سلول های بدن می باشد و در ساختمان اسیدهای صفراوی، ویتامین دی، هورمون های جنسی و هورمون های غدد فوق کلیوی وجود دارد. بنا بر این اگر در رژیم غذایی هیچ کلسترولی وجود نداشته باشد بدن می توان کلسترول لازم بدن را خودش تأمین کند.
البته در بعضی از روغن ها از باب تبلیغ تجاری می نویسند بدون کلسترول. البته روغن های گیاهی فاقد کلسترول است.
اگر مقادیر زیادی کلسترول وارد بدن شود عوارضی مانند تصلب شرایین ایجاد می شود که به آن آترواسکلروز می گویند که همان سختی رگ ها است که در نتیجه قطر داخلی رگ ها کم می شود و حالت الاستیک خود را از دست می دهد و به خون مردگی منجر می گردد. امام صادق علیه السلام می فرماید: آب جوش ولرم ضد تصلب شرایین است. همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر کسی تخم مرغ مصرف کند آن را با پیاز مصرف نماید. امروزه کشف شده است که پیاز کلسترول بد موجود در زرده را از بین می برد.
اگر کسی چربی بدنش بالا رود و به فشار خون و تصلب شرایین مبتلا شود به سکته ی قلبی و مغزی نیز مبتلا می گردد.
برای اینکه کلسترول در خون جریان یابد باید به یک پروتئین متصل شود. مجموع کلسترول و پروتئین به نام لیپوپروتئین معروف است. بعضی از این لیپوپروتئین ها برای بدن خوب بوده و بعضی از انواع آن نیز مضر می باشند.
نوع خوب لیپوپروتئین ها به نام اچ دی ال معروف است و نوع بد آنها به (ال دی ال)  یا به وی ال دی ال) که همان تری گلیسیرید است معروف می باشد.
افزایش چربی خوب خون مانند امگا 3 و امگا 6 موجب کم شدن خطر ابتلاء به بیماری های عروق قلب می شود.
کسانی که میزان تری گلیسیرید در خون آنها از صد میلیگرم در هر دسی لیتر بیشتر است دو برابر کسانی که تری گلیسیرید آنها کمتر از این مقدار است دچار بیماری های قلبی می شوند.
افزایش وزن بدن موجب افزایش تری گلیسیرید در خون می شود و افزایش فعالیت های فیزیکی بدن موجب کاهش آن می شود. بنا بر این تحرک لازم در هوای آزاد مانند نیم تا یک ساعت پیاده روی آرام در سطح مستوی در هوای آزاد مفید است. البته شروع و پایان آن باید آرام باشد ولی در وسط می توان کمی تندتر حرکت کرد تا بدن عرق کند. مثلا اگر بیست دقیقه راه می رود در پنج دقیقه ی اول و آخر آرام باشد.
مقادیر چربی های بدن:
کلسترول مفید از صد تا دویست و چهل میلی گرم
چربی خوب خون در مردان بیست و نه تا شصت و نه میلی گرم و در زنان از سی و چهار تا هشتاد و دو میلی گرم
چربی مضر خون از شصت تا صد و هشتاد باید باشد.
ولی ال دی ال نیز از دو تا سی و هشت میلی گرم طبیعی است.
تری گلیسیرید نیز از ده تا صد و نود باید باشد.

باید در کار خیر عجله کرد و اینکه مردم می گویند عجله کار شیطان است در کار دنیوی و در مورد علوم غیر نافع است.