درس طب استاد ضیائی

88/10/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تومور
تومور انواع مختلفی دارد و گاه آبکی است و گاه از جنس چربی. این تومورها در جاهای مختلف بدن رخ می دهد. تومور گاه مغزی است و گاه بافتی (مثلا در بافت پوست یا عضله) یا غده هایی است از جنس چربی که در بخش لنفاوی (جناغ سینه، کشاله ی ران، زیر بغل و ماهیچه های دست) رخ می دهد که ناشی از چربی بالای بدن یا اضافه وزن زیاد است.
از انواع تومورها، می توان به تومورهای استخوانی نام برد که عبارتند از رشد غیر طبیعی بافت های استخوانی که می تواند به صورت خوش خیم با بدخیم ظاهر شود.
تومورهای استخوانی در هر سنی و در هر استخوانی می تواند پدید آید. تومورهای خوش خیم رشد آرامی داشته و درد ناچیزی تولید می کند و غالبا بر اثر ضربات قبلی به استخوان ایجاد می شود گاه بعضی از افراد سالها به آن مبتلا هستند ولی از وجود آن خبر ندارند ولی تومورهای بدخیم مشکلات بسیاری برای بیماری ایجاد می کند. منشأ اولیه ی تومورهای بدخیم خود استخوان است ولی گاه با سرطان های سایر قسمت های بدن این قسمت از استخوان نیز گرفتار می شود.
سرطان استخوان علائمی دارد که عبارتند از درد و تورم و این درد در ابتدا کم و به تدریج بسیار شدید می شود. برای تشخیص آن عکس برداری به نوع سی تی اسکن یا اسکن استخوان و یا ام ای آر انجام می شود. در جراحی جدید برای درمان آن از شیمی درمانی، رادیو گرافی و جراحی بهره می گیرند.
پرده ی نازک روی هسته ی خرما، گیاه چوبک (شکاعی) و هر صبح و شب به مقدار یک قاشق چایخوری پودر استخودوس برای درمان آن مفید است. همچنین است استفاده از افطیمون.

غدیر خم از زمان حضرت ابراهیم آغاز شده است. یعنی حضرت ابراهیم از آن زمان به عنوان امام معرفی شده است: ﴿إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ‏ إِماما[1] در شیعه نیز آغاز امامت امام علی علیه السلام از یوم الدار است یعنی همان زمانی که رسول خدا (ص) در میان بستگان نزدیک خود حضرت را به وصی و جانشین خود معرفی کرد. بنا بر این غدیر خم تأکید برای واقعه ی یوم الدار است.
در تفاسیر آمده است که مراد از ﴿انعمت علیهم﴾ در سوره ی حمد همان چهارده معصوم هستند و مراد از ﴿مغضوب علیهم﴾ یهود و ناصبی ها هستند و مراد از ﴿الضالین﴾ کسانی هستند که مشرک به شرک جلی می باشند.
اگر کسی دنبال اصلاح است باید اصلاح او خداگونه باشد همان گونه که حضرت شعیب می باشد ﴿إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ‏ مَا اسْتَطَعْتُ[2]
یا اینکه امیر مؤمنان علی علیه السلام بعد از آنکه مردم به اصرار از ایشان خواستند که حکومت را به عهده بگیرد به مردم فرمود: شما چنان به درب خانه ی من هجوم آوردید که نزدیک بود حسن و حسین در زیر دست و پا له شوند و بعد اضافه می کند: شما برای دنیا به من روی آوردید و بعد آیه ی مزبور را قرائت فرمود.
همچنین امام حسین علیه السلام در واقعه ی کربلا می فرماید: و ما ارید الا الاصلاح فی امة جدی ما استطعت. بنا بر این اصلاح گران در جامعه باید به دنبال این نوع اصلاح باشند نه اصلاحی که به اهداف دشمن دامن می زند.



[1] بقره/سوره2، آیه124.
[2] هود/سوره11، آیه88.