درس طب استاد ضیائی

88/10/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تنبلی چشم
بیماری تنبلی چشم اختلالی است که در آن بینایی یک چشم کاهش می یابد و با عینک نیز نمی توان آن را اصلاح کرد.
البته تنبلی چشم گاه به سبب تنبلی عضلات چشم است که با عینک برطرف می شود. برای درمان تنبلی چشم باید کارهای ریز و ظریف انجام داد.
اگر چشم شخص عیوب انکساری دارد باید در پزشکی جدید آن را اصلاح کرد و گاه تا نه سالگی باید از عینک استفاده کرد.
شایع ترین علت ایجاد تنبلی چشم، انحراف چشم است یعنی فرد لوچ است و درمان آن با جراحی امکان پذیر است. البته ارث و ژنتیک نیز در تنبلی چشم تأثیر دارد. در علم جدید مانند جراحی کارنت یا اصول طب داخلی هاریسون، این بیماری پیشگیری واقعی ندارد.
قبل از رفتن کودک به مدرسه باید چشم کودک معاینه شود زیرا تنبلی چشم در کودکان امری شایع است و هر چه زودتر اگر تحت درمان قرار گیرند امکان بهبودی بیشتر می شود.
بیشترین راه درمان این است که چشم سالم آنها را به طور متناوب می بندند تا او مجبور شود از چشمی که تنبل شده است کار بکشد.
اگر کودک یک ساله است باید چشم سالم را سه روز و بعد یک روز چشم تنبل را به طور متناوب پوشاند. اگر سن کودک بین یک تا سه سال باشد باید چهار روز چشم سالم و یک روز چشم تنبل را به تناوب بپوشانند.

علوم بر سه قسم است:
1.علوم سطحی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست و مانند آن.
2.گاه نیمه عمیق است مانند فیزیک پلاسما، فیزیک کوآنتوم، منطق و فلسفه
3.گاه عمقی است مانند علم، حروف، علم رمل، علم هیاکل، علم جفر و مانند آن. از علماء متأخر که سرآمد علوم غریبه بوده اند می توان آیت الله بهجت را نام برد.
مخفی نماند که سوء استفاده از علوم غریبه حرام است ولی واجب است دفع شر دشمنان توسط آن واجب می باشد.
همواره کتبی در زمینه ی علوم غریبه نگاشته شده است. از کتب قدیم می توان به اسرار المقاصد نام برد. از کتب جدید می توان به کتاب کفایة الرمل اشاره کرد که تألیف محقق ذهنی تهرانی است.
یکی از اقسام علوم غریبه، جنگ نرم است که اگر به صورت مثبت استفاده شود به نفع بشر است و اگر به صورت منفی و شرارت آمیز مورد استفاده قرار گیرد به ضرر بشر و به نفع ظالمین می باشد.
در روایات است که از فتنه های آخر الزمان به خداوند پناه ببرید و به قرآن مجید مراجعه کنید تا گرفتار دسیسه ی دشمن نشوید.
فتنه بر سه قسم است:
گاه سطحی است یعنی همه ی اقشار اجتماعی غالبا متوجه می شوند که دسیسه و شیطنتی در این قسم در کار است از این رو با آن مقابله می کنند. این مانند فتنه ی منافقین خلق، فتنه ی بنی صدر و فتنه ی صدام است.
فتنه گاه نیمه سطحی است یعنی بخشی از آن پیداو بخشی از آن ناپیدا است. مانند فتنه ی شریعتمداری که مرجع بود.
قسم سوم، فتنه ی عمقی است که در آن از خواص مسلمانان استفاده می شد تا اهداف ظلمه به تحقق برسد. برای این مورد می توان به کودتای سقیفه و نقش عائشه مانند آن اشاره کرد که منجر به جنگ های سنگینی مانند جمل و صفین شد که در نتیجه بسیاری از مسیر ولایت خارج شدند و در مسیر دشمنان قرار گرفتند.