درس طب استاد ضیائی

88/10/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تب مالت
یکی از انواع تب ها تب مالت است که به آن بروسلوز نیز می گویند. در قدیم به آن تب سه یک می گفتند. برای تحقیق بیشتر می توان به کتاب دائرة المعارف پزشکی خانواده تألیف دکتر فرهاد همت خواه، ص 73 و به کتاب راهنمای پزشکی خانواده، ج 5 بخش بیماری های عفونی، ص 67 و کتاب شفا، گل و گیاه جلد دوم تألیف دکتر صفدر صانعی مراجعه کرد.
تب مالت یک بیماری عفونتی است که توسط گونه ای از باکتری به نام بروسِلا ایجاد می شود. این بیماری از طریق حیوانات مزرعه مانند: گاو، گوسفند، بز، خوک و مانند آن به انسان منتقل می شود. بنا بر این تب مالت از بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب می شود. اگر انسان شیر این حیوانات را اگر جوشانده نشده باشد مصرف کند ممکن است به این بیماری مبتلا شود همچنین است اگر پنیری که از آن شیر تولید شده باشد را مصرف نماید.
بله گاه پستان گاو و گوسفند زخمی است که آن خود موجب ابتلاء به بیماری است و اگر حیوان مشکل نداشته باشد خوردن شیری که به بدن حیوان گرم است موجب ازدیاد حافظه می شود و در روایات نیز به آن اشاره شده است.
علائم بیماری تب مالت:
1.تب
2.لرز
3.عرق ریزش
4.درد عضلانی
5.ضعف
6.بی اشتهایی
7.سردرد
8.شکم درد
9.درد مفاصل
10.کمر درد
اگر شخص بیماری خود را درمان نکند و به خوردن شیر آلوده یا پنیر آن ادامه دهد این بیماری در بدن مزمن شده و گاه چندین سال در بدن باقی می ماند.
در درمان تب مالت از ترکیب چند آنتی بیوتیک استفاده می شود.

عوارض بیماری تب مالت:
تب مالت خود یک بیماری است ولی اگر درمان نشود این چهار بیماری از آن ناشی می شود:
1.مننژیت که همان عفونت پشت پرده ی مننژ است (پرده ای که جمجعه را از مغز جدا می کند و باید تعادل مایع در آن حفظ شود و نوع ای و بی تقسیم می شود.)
2.آندوکاردیت عفونی
3.آنسفالیت
4.اسپوندیلیت
 گاه انسان بدخوری می کند یعنی یک بار مبتلا شده، دارو مصرف کرده، خوب شده است و دوباره بر اثر مصرف نا صحیح شیر و پنیر دوباره به آن مبتلا می شود. بنا بر این تب مالت از بیماری های برگشت پذیر است.

کار صحیح را باید در زمان مناسب و به مقدار توان انجام داد. آفت این کار، کسلی، تنبیلی و سستی و کاهلی است که باید برطرف شود.
انسان باید در انتخاب کار تحقیق کند و بداند انتخاب آن کار صحیح و درست است یا نه و یا لازم و شایسته است و یا نیست. همچنین باید توان و استعداد را در نظر گرفت. (مانند اینکه اگر کسی می خواهد الگو برای دیگران باشد ابتدا باید خود را اصلاح کند و از خود شروع نماید. مثلا پدر باید ابتدا از خودش شروع کند و بعد فرزندان خود را تربیت نماید. همچنین است در محیط های وسیع تر مانند امام جماعت. اگر کسی که الگو برای دیگران است قلبی مشوش داشته باشد نمی تواند قلب دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.)
کسی که به دنبال کاری است باید از عقل جمعی و تجربه ی دیگران استفاده کند. کار او باید توجیه اقتصادی داشته باشد و الا سرمایه را به بهره بری نمی رساند. بنا بر این هر کسی باید ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند و بعد در همان مسیر، کار خود را انتخاب نماید.
بعد که کار صحیح را انتخاب کرد باید تهدید های زندگی و فرصت های آن را شناسایی کند. باید قبل از انجام کار این تهدیدها و فرصت ها را در نظر گرفت و بعد کار را شروع کرد.
در زندگی نیز باید این حالت را در نظر گرفت. زیرا گاه از انسان تعریف می کنند و گاه حتی ارزش کار مفید انسان را نیز در نظر نمی گیرند. اگر انسان از قبل در مقابل این تهدیدها و فرصت ها آمادگی نداشته باشد ممکن است نتواند ادامه دهد.
انسان باید توجه داشت که هر جا که باید بالاخره باید تحت ریاست یک رئیس، کار خود را انجام دهد. بنا بر این باید توجه داشت که بالاترین رئیس، امام معصوم است و انسان همواره باید او را ناظر دیده و سعی در جلب رضایت او کند. اگر انسان از کسی شکایت دارد و یا دلش شکسته است باید با او درد و دل کند. اگر انسان غفلت کند، مأیوس می شود و کار خوب خود را رها می کند و تمرکز صحیح خود را از دست می دهد. بنا بر این شناخت امام معصوم یکی از فرصت های زندگی است.
از دیگر فرصت ها این است که انسان بداند عافیت، امنیت و سلامت دارد. زعفران و عسل و انگور سیاه موجب رفع کسلی و ناراحتی می شود. بنا بر این انسان باید کاری کند که همواره روحیه ی خود را حفظ کند.
انسان باید کار سنتی خود را تبدیل به کار صنعتی کند زیرا اولا ایجاد اشتغال به کار می کند و هم چنین تولید محصول در زمین افزایش می یابد و هم مدیریت زمانی کرده و در کمترین فرصت محصول بیشتری عائد او می شود.
مثلا امروزه به جای گشتن یک مطلب در کتاب ها به راحتی می توان از نرم افزارهای جدید استفاده کرد.
این مانند آن است که اگر انسان وقتی می خواهد درب اتاق را باز کند اگر دسته ی در که در آخرین نقطه ی در است را فشار دهد، در به راحتی باز می شود ولی اگر فرد آن قسمت از در که به لوله متصل است را فشار دهد باید نیروی بسیاری را مصرف کند تا در را باز نماید. انسان هم باید نیروهای بدن و روح خود را بشناسد تا با کمترین توان، بیشترین پیشرفت را داشته باشد.
امروزه باید از اینترنت و رسانه های جمعی برای انتقال آیین اهل بیت استفاده کرد که در نتیجه فرد در یک نقطه کلامی می گوید و سریع در سراسر جهان می تواند منتشر شود.