درس طب استاد ضیایی

88/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پسوریازیس و حجامت

یک سری بیماری ها مربوط به تخصصی پوست و مو و یا مربوط به یا فک و صورت می باشد که به عبارت دیگر مربوط به رماتولوژی فک و صورت است.

بیماری گاه مربوط به اختلالات ژنتیکی یا هورمونی است مانند بیماری داء الصدف که در پزشکی جدید به آن پسوریازیس می گویند.

در جراحی بینی باید توجه داشت که بعضی از متخصصین این جراحی را سخت ترین جراحی صورت می دانند که در آن هم باید استحکام بینی لحاظ شود و هم زیبایی آن. حتی باید عملکرد بینی در تنفس، تشخیص بو، حفظ رطوبت و تلطیف هوای تنفسی، وجود مژک هایی که هوا را از غبار تصفیه می کنند و وجود مخاط های بینی که رطوبت لازم را به هوا می دهند را نیز مد نظر داشت. همچنین باید دقت داشت که دریچه های دو پرّه ی بینی خراب نشوند و حالت گودی بیش از حد پیدا نکند و الا تو رفتی زیاد در داخل بینی رخ می دهد و مانع تنفس صحیح و دریافت اکسیژن می شود و مانند کسی می شود که پولیپ یا زائده ی گوشتی در بینی خود دارند.

در جراحی بینی گاه از غضروف سینه بر می دارند و حتی گاه از غضروف لاله ی گوش استفاده می کنند و این در صورتی است که به غضروف بینی آسیب قابل توجهی وارد شده باشد.

در سن پیری، استخوان صورت ضعیف و دارای افتادگی می شود. در این سن، عضلات صورت ضعیف می شود و شادابی و طراوت پوست صورت کاهش می یابد و به اصطلاح روایات شیعه، ماء الوجه از پوست می رود (و پوست خشک و دارای خط می شود.) از این رو عمل جراحی پوست در سنین پیری فایده ی چندانی ندارد.

در جراحی جدید گاه با کاشت پروتز جدید صورت و مخصوصا بینی را جراحی می کنند و مانند قدیم با کشیدن پوست آن را انجام نمی دهند.

عمل جراحی صورت و مخصوصا تکرار آن عوارض خاصی دارد و گاه چهره ی فرد را خراب می کند. بنا بر این در بحث جراحی پلاستیک باید ابتدا مشکل بیمار را تشخیص دارد که مثلا اگر بینی او انحراف دارد باید دید که آیا به سبب تصادف و یا ضربه چنین شده است و یا مشکل او ژنتیکی است. همچنین باید مشکل عضله یا عصب صورت را چک کرد که گاه بر اثر سکته از بین می روند که در این صورت باید مشکل عصبی را در فرد حل کرد نه با جراحی پلاستیک.

گاه فرد مبتلا به چربی اضافی خون است که به جای جراحی صورت باید آن چربی ها را آب کرد. گاه فرد به شکل تومورهای خوش خیم چربی هایی در زیر پوست خود دارد که باید آنها را معاینه کرد که اگر خوش خیم است آنها را در آورد. این چربی ها را می توان با ترک قندهای مصنوعی و اسانس های شیمیایی و ترک چربی های دارای ترانس بالا کم کرد. همچنین می توان در جیره ی غذایی از قرص آنتوم یا قرص شوید استفاده کرد و هر روز یک عدد کدو مسمی با پوست خورد و روزی یک عدد سیب درختی مصرف کند که در نتیجه چربی اضافی خون و پوست و چربی جدار شکم از بین می رود.

 

بیماری پسوریازیس (داء الصدف) یک بیماری ژنتیکی است که در اختلال در تولید سلول های خارج پوستی پدیدار می شود. به طور طبیعی روند تولید این سلول ها از بیست و شش تا بیست و هشت روز است ولی در بیماران فوق بین سه تا چهار روز کاهش می یابد بنا بر این سلول های مرده در بدن آنها زیاد می شود و نتیجه ی آن ایجاد لکه های قرمز و صورتی است که در سر زانو و سر مفصل دست بیشتر نمودار می شود. این لکه ها پوشیده از پوسته های نقره ای رنگ است.

این بیماری در سنین ده تا چهل سالگی و در کسانی که سفید پوست هستند بیشتر دیده می شود.

حدود دو درصد افراد به این بیماری مبتلا می شوند. زواید پسوریازیس بیشتر در پشت گوش ها، کپل ها، آرنج ها، پشت و زانوها دیده می شود. این بیماری گاه ناخن ها را نیز درگیر می کند و در ناخن، چاله هایی ایجاد می شود.

عوامل تشدید کننده ی پسوریازیس:

استرس و فشارهای روانی مضاعف.

عفونت ها در گلودردها مانند گلودرد استروپتوکوکی که در پنجاه درصد موارد موجب بروز پسوریازیس می شود.

تغییرات هورمونی که در هفتاد درصد بیمارانی که افزایش هورمونی داشته اند این بیماری دیده شده است.

تغییرات آب و هوای جوی. آب و هوای سرد و خشک موجب بدتر شدن بیماری فوق می شود.

در موارد خفیف پسوریازیس از نرم کننده ها استفاده می کنند و در قدیم از وازلین، پارافین مایع و گلیسیرین استفاده می کردند. امروزه گاه از استروئیدهای موضعی نیز استفاده می شود.

در موارد متوسط یا شدید پسوریازیس درمان های موضعی پاسخ نمی دهد در نتیجه از نوردرمانی یا فوتوگرافی استفاده می شود که در آن از پرتوهای اشعه ی ما وراء بنفش استفاده می شود و در صورت عدم دسترسی به دستگاه فوق از اشعه ی ما وراء بنفش خورشید استفاده می شود (البته در معرض قرار گرفتن این اشعه موجب ایجاد سرطان پوست می شود.) حتی گاه در کنار آن از شیمی درمانی نیز بهره می گیرند که به آن پرتو درمانی به اضافه شیمی درمانی گفته می شود که آن را فوتوکوموتراپی می گویند.

پوست، یک سپر حفاظتی در مقابل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است. پوست از لایه های مختلفی تشکیل می شود. تعداد سلولهای پوست در کف دست و پا بیشتر از جاهای دیگر است و پوست در این دو ناحیه کلفت تر است. در این دو مکان غده های چربی وجود ندارد و فقط غدد عرق در آن وجود دارد.

سلول های خارجی پوست به طور مرتب از بین می رود و با دست کشیدن روی پوست هنگام حمام رفتن به شکل چرک نمودار می شود. به شکل مرتب سلول های جدید جایگزین می شود.

در لایه ی زیرین پوست عروق خونی و رگ ها وجود دارد و حس های مختلفی مانند سرما، گرما، فشار، درد و غیره در این بخش قرار دارد و غدد عرق در قسمت عمقی تر از آن وجود دارد و عرق با جمع آوری آب، نمک و مواد زائد غیر قندی از بدن دفع می شود و توسط مجاری خاصی به سطح خارج پوست منتقل می شود. غدد چربی نیز موجب لغزندگی و نرم شدن پوست می شود.

وضعیت پوست در هر فرد بیانگر درصد سلامتی روان و روح و همچنین جسم او می باشد. درصد قابل توجهی از بیماری ها با بررسی پوست و کره ی چشم قابل تشخیص است.

برای داشتن پوست سالم باید رژیم غذایی مناسبی مانند میوه ها و سبزی جات لازم داشت و همچنین باید ورزش و استراحت و تحرک کافی را فراموش نکرد. انسان باید پوست بدن خود را همواره تمیز نگه دارد.

داشتن ویتامین آ، سی و دی به مقدار لازم موجب شاداب و جوان نگه داشتن پوست است. دیگر اینکه انسان زیاد در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و الا به اگزما، آفتاب سوختگی، سرطان پوست و مانند آن مبتلا می شود. یک ربع ماندن در نور مستقیم آن هم نه به شکل پشت سر هم کافی است و ویتامین دی بدن تأمین می شود.

سرما و گرمای شدید موجب ترک خوردن پوست می شود. آب خیار موجب تأمین رطوبت پوست می شود همچنین است مصرف طالبی که ملین نیز هست و برای تأمین رطوبت پوست می توان پوست طالبی را بر پوست کشید.

کسانی که دانه های چرکی بر روی پوست خود دارند برای درمان آن می توان جو را آرد کرد و با زرده ی تخم مرغ مخلوط کرد و بر محل گذاشت.

کسانی که زخم های پوستی از نوع قانقاریا دارند مثلا بر اثر بیماری دیابت به این زخم ها مبتلا می شوند بر روی آن زردچوبه بریزند هم چنین است مصرف کاهو و کرفس با شام و ناهار نیز مفید است. همچنین باید به مقدار لازم آب مصرف شود.

اگر کسی در روی سرش جوش های ریز دارد و سرش خارش می آید حنا را با سدر مخلوط کند و بخیساند و نیم ساعت قبل از حمام بر سر بزند.

حجامت نیز برای شادابی پوست نقش مهمی دارد. همچنین برای تقویت اعصاب و حافظه و غلظت خون و احساس کسالت و سنگینی، بی اشتهایی التهابی مفید است. اگر کسی طحالش کم کار باشد چون سلول های تازه ی خون در او کمتر تولید می شود خونش غلیظ می شود و باید از حجامت استفاده کند. البته چنین کسی باید از مصرف چربی پرهیز کند.

حجامت برای درمان بی اشتهایی عصبی مفید نیست. حجامت در درمان قند خون و تنظیم قاعدگی و گاه برای شب ادراری در کودکان مفید است. حجامت در درمان برخی از مشکلات هورمونی نیز مفید است.