درس طب استاد ضیائی

88/09/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: لقوه
لقوه که همان بیماری عدم تعادل در حرکت است و به آن پارکینسون می گویند گاه در جوانان است و گاه در سالمندان
در طب الرسول المصطفی ج 1 در اواخر کتاب مطالبی را در این مورد توضیح دادیم.
بیماری پارکینسون بر اثر از بین رفتن تدریجی سلول های عصبی خاصی در مغز ایجاد می شود. این سلول های عصبی ماده ای به نام دوپامین ترشح می کنند که در تنظیم حرکات بدن بسیار ضروری می باشد و در صورت کاهش این ماده، حرکات بدن مختل می گردد.
بیماری لقوه در مردان بسیار شایع تر از زنان است و غالبا در افراد مسن و سالخورده پدید می آید.
علائم بیماری پارکینسون:
1.بیماران مبتلا به پارکینسون دارای قیافه ای می شوند که بی حالت و بی تفاوت به نظر می آید.
2.عضلات بدن از جمله دست و پا سفت می شود.
3.در حال استراحت، دست و پا دچار لرزش می شوند و هنگامی که بیمار می خواهد کاری را انجام دهد این لرزش ها کمتر می شوند.
4.گاهی از اوقات فک و زبان بیمار نیز دچار لرزش می شود.
5.راه رفتن این بیماران مشکل بوده و به سختی تعادل خود را حفظ می کنند.
داروی شمیایی دپرنیل، لوو دوپا، ال دوپا و غیره تجویز می شود.
در طب گیاهی، مصرف هر روز زرشک خام، آلوبخارا، آب انار شیرین، نرمش و ورزش به مدت بیست تا چهل دقیقه و انجام کارهایی که نیاز به دقت دارد مانند نویسندگی، خیاطی، بافندگی، تحقیق و پژوهش در درمان این بیماری مفید است.
این بیماران بیشتر محتاج به حمایت روحی و روانی خانواده و اطرافیان می باشند. پژوهشگران در حال یافتن راهی هستند که با عمل جراحی در مغز و اعصاب بتوانند بر این بیماری غلبه کنند.
از آنجا که کسانی که به پارکینسون مبتلا هستند غالبا به بیماری افسردگی نیز مبتلا هستند، به آنها داروهای ضد افسردگی نظیر قطره ی هایپیران که از دسته ی داروهای آنتی دپرسانت هستند و مانند آن می دهند. همچنین است مصرف شربت زعفران عسل در وسط روز و عصرانه.

در بحث ازدواج مواردی است که موجب افسردگی و ناراحتی می شود از جمله خورده گیری ها و توقعات بی جا، انتظارات بیش از توان، مصرف غذاهای مانده، تأخیر در سن بارداری، سقط جنین های مکرر و یا بارداری های مکرر و یا همچنین خونریزی های مکرر و امثال آن. بنا بر این در ازدواج باید ساده گیر بود و ساده زیستی را پیشه کرد. البته این به معنای ساده اندیشی نیست.
در مصرف زعفران که موجب رفع افسردگی می شود باید دقت کرد که در آن از رنگ زعفران که رنگ تارتازارین که شیمیایی و خطرناک است و یا از پودر زعفران استفاده نکنند.
برای تولید فرزند صحیح باید در زمان آمیزش، در خوردن و آشامیدن و نیّت و اراده ی خود در زمان انعقاد نطفه و دیدن صحنه ها و حرف زدن دقت کرد. وقتی در جهان امروز در تولید کالا مشخصات فنی آن از نظیر سالم بود و خصوصیات آن مورد توجه است یقینا باید در تولید فرزند سالم این مشخصات مد نظر باشد.
یکی از مشکلاتی که در سن های بالا وجود دارد اختلال در خواب است. تا کنون هشتاد عامل اختلال در خواب شناسایی شده است و سی تا چهل درصد افراد بزرگسال دچار این نوع اختلالات در خواب می باشند. این اختلالات در حال رانندگی گاه موجب تصادفات جبران ناپذیری می شود.
نگرانی، اضطراب موجب حواس پرتی می شود و اگر کانون خانواده کانون آرامش نباشد والدین از تربیت صحیح غافل می مانند. حتی مشکلات آموزشی و یادگیری در افراد و فرزندان نیز پدید می آید زیرا تعادل افراد به هم می ریزد و فکر آنها مشغول می شود و حتی هنگام خواب به سبب درگیری ذهنی به اختلال در خواب مبتلا می شوند. منازعات خانوادگی و جر و بحث های بی مورد موجب خستگی مفرط در بدن می شود و جلوی انجام کار مفید را می گیرد. در تحقیقات جدید می گویند که یک و نیم ساعت کم خوابی موجب بروز سی و دو درصد کمبود هشیاری در روز می شود.
عدم تربیت صحیح موجب اختلالات اجتماعی می شود زیرا کودکان، افرادی فحاش، بی ادب و متمایل به اعمال خشونت و درگیری می شوند.
در زندگی زناشویی اعمال غیرت و عفت بیجا موجب بروز مشکلات فراوانی می شود. این نوع کارها علاوت وسواسی است نه اعمال غیرت. یا مثلا عده ای به خاطر اینکه رادیو تلویزیون گاه موسیقی های حرام پخش می کند استفاده از آن را در خانه ممنوع می کنند. شیعه ی اثنی عشری قائل است که انسان باید ابزار قدرت را داشته باشد و از آن سو از آن استفاده ی حرام نکند و الا گوشه گیری و کناره گیری از جامعه و امکانات توصیه نشده است.
وزن زیاد موجب خواب آلودگی می شود و علاوه بر آن موجب خرناس در خواب می شود زیرا چربی زیاد و کمبود اکسیژن موجب خواب آلودگی می شود همچنین است وجود غبغب، گواتر وجود فشار بالا و یا پائین که اگر فشار پائین باشد فرد بی رمق می شود و خوابش زیاد می شود. حتی وجود این نوع بیمارها موجب می شود که اگر نوزادی از آنها متولد می شود سالم نباشد.
مصرف ماست به همراه شام یا قبل از آن اختلالات در خواب را تا حدی برطرف می کند.
در زندگی با زن و شوهر توان طرف مقابل را در نظر بگیرند و از همدیگر توقعات بی جا نداشته باشند.