درس طب استاد ضیائی

88/08/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بواسیر
بیماری بواسیر در پزشکی جدید به نام هموروئید مشهور است و اقسامی دارد: داخلی و خارج و به سه حالت یافت می شود که عبارتند از: بادی، ساچمه ای و دگمه ای.
بواسیر به بزرگ شدن وریدهای انتهای راست روده و مقعد اطلاق می شود که در اجابت مزاج، ایجاد اختلال می کند.
زیاد ایستادن می تواند منجر به بواسیر شود زیرا موجب افزایش فشار در وریدهای مقعد شده موجب واریسی شدن یعنی اتساع وریدهای مقعدی می شود.
در سنین بیست تا پنجاه سالگی، احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است. گاه علت آن بدخوری است مانند مصرف نوشابه های گازدار که موجب بیست بیماری است و بواسیر یکی از آن موارد می باشد. گاه نیز به سبب مصرف نان سفید، کیک سفید، آرد سفید، نان ساندویچی، اسانس شیمیایی، موز نارس، برنج سفید، ماکارونی، هسته ی انار، تفاله ی سیب و تفاله ی به رخ می دهد.
باید دانست که زیاد نشستن نیز موجب بروز بیماری هایی می شود که از جمله آنها زیاد شدن احتمال بروز بواسیر است و بجز آن موجب درد مفاصل پا و قوس کمر می شود.
همچنین است مصرف زیاد پروتئین حیوانی که فرد به علت زور زدن بیش از حد هنگام اجابت مزاج، فشار زیادی روی عروق مقعد ایجاد می کند که به بواسیر منجر می شود. برای رفع این مشکل باید همراه غذا از سبزیجات استفاده کرد.
طهارت گرفتن با آب داغ نیز موجب بروز بواسیر می شود و در روایات به آن اشاره شده است. ریختن آب داغ روی آلت موجب سستی کمر و آلت می شود.
خوردن یک لیوان آب سرد هنگام نماز صبح و خوردن یک لیوان شیر سرد با یک قاشق عسل در اول آفتاب و خوردن سبزیجات و کاهو بدون سس به همراه ناهار و شام، مصرف زنیان در عصر (یک قاشق چایخوری از پودر آن و یا نصف استکان از عرق آن) با دو مغز گردو (امام رضا علیه السلام در رساله ی ذهبیه می فرماید: زنیان با مغز گردو بیماری هموروئید را می سوزاند و از بین می برد.)
در جراحی جدید، بواسیر را از طریق لیزر می سوزانند. بواسیر از بیماری های برگشت پذیر است و دوباره می تواند عود کند.
مریض از روز دوم و سوم ابتلاء به بواسیر احساس درد در ناحیه ی مقعد ندارد.
حاملگی و شیردادن موجب یبوست می شود و از آنجا که زنیان شیر را کم و قطع می کند زن حامله نباید از آن بیش از یک هفته استفاده کند و به جای آن از انگور یا آب آن و از گلابی و کاهو استفاده کند و برای شام بهتر است از سوپ استفاده کند. اگر شیر زن کم و یا قطع شود ضریب ابتلاء او به سرطان سینه بالا می رود. مخفی نماند که انگور ملین است و هسته ی آن اگر جویده شود مسهل است.
شب ها قبل از خواب هم می توان از قرص گیاهی سیلاکس با یک لیوان آب استفاده کرد. از آن قوی تر قرص گیاهی سنالاکس است که شب قبل از خواب با یک لیوان آب مصرف می کنند. البته زن حامله نباید از آن استفاده کند زیرا احتمال سقط جنین در او بالا می رود و به جای سنالاکس از سیلاکس استفاده کند. اگر کسی یبوستش مزمن است از این دو قرص دو وحله در شبانه روز استفاده کند.
اگر یبوست به علت کم تحرکی، بد خوری، زیاد ایستاده یا زیاد نشستن نباشد بلکه به سبب کولیت روده باشد یعنی ناشی از ضعف اعصاب اسپاسم عصبی روده ها باشد در این صورت می توان از قطره ی هایپیران در دو عده یعنی صبح و شب هر وعده بیست و پنج قطره در یک لیوان آب مصرف کند. این نوع بواسیر با خوردن کره، روغن کرچک، سبزی، کاهو و مانند آن بهبود نمی یابد زیرا علت این نوع یبوست اسپاسم عصبی روده است.
مصرف مایعات به مقدار لازم مانند چهار لیوان آب دو لیوان آب ولرم نیز مفید است زیرا گاه یبوست به علت کمبود شدید آب بدن رخ می دهد.
هیچ مایعی جایگزین آب آشامیدنی سالم نمی شود بنا بر این نباید آب را از جیره ی غذایی حذف کرد. در روایت است که دو چیز همواره به نفع بدن آدمی است یکی ماء فاطر است و دیگر خوردن انار که هم موجب تصفیه شدن خون می شود و هم درد رماتیسم مفصلی را خوب می کند. اگر کسی علاوه بر انار، از آلو بخارا نیز استفاده کند هم خونش رقیق می شود و هم تصفیه و هم یبوست او خوب می شود و رماتیسم مفصلی نیز در فرد بهبود می یابد.
در بواسیر خارجی چیزی از سوراخ مقعد بیرون می آید و با دست حس می شود ولی بواسیر داخلی در داخل بدن است و با معاینه مشخص می شود و لمس آن مشکل است. بواسیر داخلی سبب احساس اجابت مزاج به شکل ناکامل است یعنی فرد هم با تأخیر مدفوع می کند و همچنان احساس می کند که کاملا تخلیه را انجام نداده است. کند شدن حرکت خون در وریدها موجب لخته شدن خون در آنها شده و موجب احساس درد هنگام اجابت مزاج می شود و گاه بعضی از این وریدها پاره شده و به خونریزی منجر می شود که گاه مقدار آن نیز زیاد است.
عفونت های ناحیه ی مقعد نیز می تواند به بواسیر منجر شود. همچنین است اسهال مکرر به نوع اسهال خونی که بر اثر بعضی مسمومیت ها و غذاهای مانده و به سبب ترس شدید ممکن است رخ دهد.
اگر انسان توکلش به خداوند زیاد نباشد و توسل به ائمه نداشته باشد در بعضی موارد به این نوع اسهال که گاه خونی است مبتلا می شود.
همچنین است ابتلاء به سرطان راست روده (رکتوم) که منجر به خونریزی مقعد می شود. گاه علت آن وجود تومور در ناحیه ی لگن است.
گاه نارسایی قلبی مانند بعضی از اقسام آریتمی های قلب یا نامنظم بودن ضربان قلب و یا نارسایی های کبدی و یا سرفه ها و عطسه های مکرر و شدید (عطسه به مقدار دو یا سه تا در بیست و چهار ساعت اشکال ندارد ولی اگر بیشتر شود ممکن است علامت ناراحتی های قلبی باشد.) استفراغ مکرر و طولانی همه می تواند موجب شود که فرد به خونریزی شدید در ناحیه ی مقعد منجر شود و بواسیر فرد را خونی کند.
حاملگی یک عامل تشدید کننده ی یبوست است زیرا رحم به تناسب رشد بچه اتساع می یابد و طراز زاویه ای در راست روده به هم می خورد در نتیجه روی عروق خونی شکم فشار وارد می شود و به بواسیر منجر می شود.
انقباضات عضلانی قبل از زایمان نیز گاه موجب بدتر شدن بواسیر می شود.
از مشکلات بواسیر، خارج شدید در ناحیه ی مقعد است (البته گاه خارش مقعد می تواند بر اثر انگل در مقعد باشد. که در این صورت اگر کودک باشد هنگام خواب آب ریزش دهانی دارد.
درد بواسیر را می توان با آب گرم تسکین داد یعنی فرد به مدت بیست دقیقه در آن بنشیند البته باید دقت داشت که اگر آب داغ باشد این خود موجب ابتلاء به بواسیر می شود.
استفاده از پماد شیمیایی آنتی هموروئید می تواند مؤثر واقع شود و درد بواسیر را تسکین دهد. گاه نیز کار به عمل جراحی منجر می شود.
خوردن انجیر تازه و شربت و مربای آن (اگر با قند درست شود که مسهل قوی است) گلابی، گیلاس، کاهو، سالاد همراه با آب غوره (اگر ترشی باشد موجب یبوست می شود) روغن کرچک، روغن زیتون، کره ی گاوی، اسفناج، کیوی، سوپ رقیق مخصوصا اگر با آب غوره و روغن زیتون باشد همه در درمان بواسیر کمک می کند. (باید دقت داشت که پرز روی کیوی موجب آسم می شود.) گل خطمی خبازی به مقدار سی گرم در سه لیوان آب اگر جوشانده شود تا به یک لیوان کاهش یابد بعد که سرد شده است با پمپ تنقیه آن را تنقیه کند در روده ها مخاط زیاد تولید می شود و بعد محتویات روده روی آن سر خورده تخلیه می شود.

در آخر الزمان جهان از نظر عدالت، وفای به عهد، حس اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران، از لحاظ امنیت و امثال آن مرده به حساب می آید.
مسأله ی دهکده ی جهانی به چند عامل احتیاج دارد:
1.تکنولوژی های ارتباطی مانند رادیو، تلویزیون، فاکس، موبایل، اینترنت، ماهواره، تلفن و مانند آن.
2.دسترسی راحت به اطلاعات که از طریق مموری ها و هاردها و لوح های فشرده و مانند آن حجم وسیعی از اطلاعات در دسترس قرار می گرد.
3.ادغام تمدن ها و ایجاد یک تمدن واحد. مثلا غرب و شرق کوشش می کند که یک تمدن واحد که کاپیتولاسیم باشد به وجود آورد. اراده ی خداوند نیز بر این است که جهان مملو از عدل و داد باشد و ندای توحید در همه جا بلند باشد.
4.انسان ها نیز باید جهانی فکر کنند. در نتیجه مسلمان و شیعیان باید به این فکر باشند تا جهانی سازی را انجام دهند و زمینه ی گسترش باطل را کم کنند و در فکر توسعه ی عدالت جهانی باشند. باید اسلام ناب ولایی را به دیگران معرفی کنند.