درس طب استاد ضیائی

88/08/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ام اس
بیماری ام اس که همان رماتیسم ستون فقرات پشت و گردن است و به عبارت دیگر همان تصلب متعدد در رشته های عصبی مغز و نخاع می باشد. این بیماری، یک بیماری عود کننده است که بر اثر از بین رفتن غلاف سفید رنگ میلین در رشته های عصبی در مغز و نخاع ایجاد می شود.
بیماری ام اس در افراد شانزده تا چهل ساله شایع تر است و در زن ها بیشتر از مردان دیده می شود. بر اثر از بین رفتن غلاف سفید رنگ میلین در رشته های عصبی و مغزی علائمی ایجاد می شود که از جمله آن عبارتند از:
1.عدم تعادل بدن،
2.لرزش هنگامی که سر را به طرف جلو خم می کنند احساس برق گرفتگی و لرزش در شانه ها حس می شود.
3.اختلالات بینایی یعنی فرد به دو بینی در بیش از بیست و چهار ساعت مبتلا می شود.
4.ضعف و بی حسی در دست ها و پاها
5.اختلال در صحبت کردن
6.اشکال در دفع ادرار
گاه فرد تا چند روز و یا چند هفته به علائم فوق مبتلا است و بعد بهبود یافته و باز ممکن است عود کند. گاه افراد این علائم را یک بار تجربه می کنند و گاه بعضی از افراد مکررا به آن مبتلا می شوند و هر بار این علائم شدیدتر از سابق بروز می کند.
پزشکی جدید دلیل مشخصی برای این بیماری ندارد و بعضی معتقد به نوعی از ویروس بوده و بعضی علت ایجاد آن را ژنتیکی و ارثی می دانند. این بیماری در پسران یک درصد و در دختران دودرصد به سبب عامل ارثی و ژنتیکی
در تشخیص بیماری ام اس از دستگاه ام آر آی که پلاک ها را به خوبی نشان می دهد استفاده می کنند.
برای پیشگیری از بیماری فوق و جلوگیری از عود آن باید یک سری از مسائل را در رفتار و کردار مورد توجه قرار داد از جمله:
1.استرس ها و فشارهای روحی
2.عفونت ها
3.حاملگی
تا کنون هیچ دارویی اختصاصی برای درمان آن کشف نشده است بنا بر این متخصصین از داروهای کورتون دار مانند پردنیزولون استفاده می کنند که عوارض مختلفی مانند پوکی استخوان و لجن صفراوی به همراه دارد.
در سال هشتاد و هشت گفته شده است که واردات دارویی این بیماران تا شصت میلیارد دلار برای کشور هزینه به همراه داشته است.
یک داروی آمریکایی برای آن وجود دارد که هفته ای چهار آمپول آن باید مصرف شود به قیمت هر دو آمپول دویست هزار تومان است. داروی پلاسما یا آی بی آی تی که کاربرد جهانی دارد به دلیل تقاضای بالای جهانی در جمهوری اسلامی ایران مورد تحقیق و تولید قرار گرفته است تا وابستگی دارویی ما به خارج را کم کند.
در روایات است که خوردن غذای سرد تگری مکروه است. در بعضی منجر به اسهال می شود. آب و نوشابه ی تگری از این قبیل است. همچنین حرکات بدن را کند می کند و موجب ضعف عمومی بدن می شود.
همچنین اگر غذا بسیار داغ باشد پرز زبان، از بین رفتن بزاق، نارسایی حنجره، از بین رفتن مخاط مری را از بین می برد و مری را برای سرطان مستعد می کند.
انسان ابتدا باید مواظب بدن و روان خود باشد تا بتواند عقل خود را به درستی به کار اندازد زیرا عقل سالم در بدن سالم است و خدا را با عقل و بدن سالم می توان عبادت کرد و دین خدا را با عقل و بدن سالم می توان یاری کرد. انسان باید بتواند دین خداوند را یاری کند تا مصداق ﴿وَ لَيَنْصُرَنَ‏ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ[1] شود.
به همین دلیل است که صحت و امان جزء دو نعمت مجهول و دو نعمتی شمرده شده است که مردم قدر آن را نمی دانند و کفران می کنند.
انسان برای عمل صحیح باید امام شناسی مناسبت داشته باشد و باید امام و ولیّ او که مجتهد جامع است را بشناسد. به همین دلیل در روایت آمده است که کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. این روایت در کتب اهل سنت نیز بسیار دیده می شود.
بنا بر این برای دریافت امنیت و عافیت و عزت مستمر باید ولایت را شناخت و از آن تبعیت کرد.



[1] حج/سوره22، آیه40.