درس طب استاد ضیائی

88/08/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اشتها
بی اشتهایی در افراد چه کودکان و چه غیر کودکان به سبب چند علت می تواند باشد:
1.بی اشتهایی ناشی از کمبود روی در بدن. بنا بر این باید زیر نظر متخصص و به مدت محدودی روزی یک عدد قرص روی تجویز می شود.
2.گاه بی اشتهایی از نوع عصبی می باشد. یعنی فرد به سبب عصبانیت و یا نگرانی شدید بی اشتها می شود. می توان به دائرة المعارف پزشکی انجمن بریتانیا ج 13 کتاب اعصاب و روان بخش بی اشتهایی عصبی مراجعه کرد.
3.گاه بی اشتهایی از نوع التهابی است و به سبب التهابات شدید رخ می دهد. مثلا کسانی که برنج بدون شلتوک یا نان سفید، نان ساندویچی و یا ماکارونی می خورند و میوه جات و سبزیجات کافی مصرف نمی کنند و یا انواع اسانس های شیمیایی در پفک، نوشابه ی گازدار، آب میوه ی شیمیایی و یا انواع شکلات و شیرینی های غیر طبیعی را مصرف می کنند مبتلا به این نوع بی اشتهایی می شوند. بنا بر این در بین وعده های غذایی باید میوه جات، سبزیجات و سالاد بدون سس مصرف کرد.
گاه دیدن، فکر کردن و تصور کردن غذا و مشاهده ی غذا و یا بوییدن غذا موجب اشتهاء می شود از این رو در روایات آمده است که بوییدن نان تازه مکروه است زیرا موجب اشتهای کاذب می شود. با جاری شدن بزاق دهان و شیره ی معده که همان اسید معده است فرد به خوردن غذا رو می آورد.
اصل اشتها و میل به غذا یک نعمت خدادادی است و علامت سلامت فرد است ولی اگر فرد به اشتهای زیاد مبتلا شد و در نتیجه به پرخوری که بیش از نیاز بدنش است روی آورده است این علامت بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید یا دیابت است.

انسان وقتی از دنیا می رود دستش از دنیا کوتاه است مگر اینکه سه چیز از خود به یادگار گذاشته باشد:
إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ‏ عَمَلُهُ إِلَّا عَنْ ثَلَاثٍ‏ وَلَدٍ صَالِحٍ‏ يَدْعُو لَهُ‏ وَ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ بَعْدَهُ وَ صَدَقَةٍ جَارِيَة[1]
یکی از آنها فرزند صالحی است که برای او دعا می کند. دوم نوشته ای علمی است که از خود به یادگار گذاشته است و دیگران آن را می خوانند و بهره می برند. سومین چیز، صدقه ی جاریه و خیریه ها و وقف های شرعی اعم از مدرسه و مسجد و غیره و نذورات شرعی است که بعد از خود به یادگار می گذارد.

ایمان هفت سهم دارد و فرد باید این سهم ها را در خود ایجاد و حفظ کند.
1.خیر و برّ. در روایت است که اهل بیت پایه و اساس هر نوع خیری است و دشمنان ایشان پایه و اساس هر شر و پلیدی هستند.
2.صدق و راستی
3.یقین. تا انسان به نماز شب و بیدار بودن هنگام سحر و قرائت قرآن روی نیاورد به یقین نمی رسد. انسان باید شام را زود بخورد و سریع بخوابد و در نتیجه سریع بیدار می شود. کارهای انسان باید یقینی و غیر مجازی باشد تا بتوان به یقین برسد. آیت الله خوئی به طلاب توصیه می کرد که شب تا خوابتان گرفت سریع بخوابید و بی خود شب زنده داری نکنید (تا سریع بیدار شوید.)
4.وفا. انسان باید به عهد خود به خداوند و معصومین عمل کند و عهد خود را نشکند. حتی نسبت به افراد عادی نیز اگر وعده کرده است باید وفا کند.
5.رضا
6.علم
7.حلم
انسان باید به امام زمان (عج) متصل باشد زیرا قلب به ذکر خداوند و معصومین شاداب خواهد ماند.




[1] مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج12، ص230.