درس طب استاد ضیائی

88/07/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آلزایمر
این بیماری مغز و عصاب و یا بیماری اعصاب و روان است که به معنای زوال عقل پیشرفته است. این بیماری بر اثر از بین رفتن تدریجی سلول های بخشی از مغز پدید می آید و معمولا از شصت سالگی به بعد رخ می دهد. حدود پنجاه درصد کسانی که به آلزایمر مبتلا شده اند سابقه ی خانوادگی از وجود این بیماری دارند.
اولین علامت آلزایمر از دست رفته حافظه ی نزدیک انسان است و بعد که بیماری پیشرفته تر می شود قدرت تعقل و درک شخص به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

علت بروز آلزایمر:
1.علت اصلی آن در پزشکی جدید به طور وضوح شناخته نشده است ولی بعضی از دانشمندان اثرات سمی آلومینیوم را دخیل می دانند. مخصوصا امروزه که افراد با ظروف آلومینیومی و دیگ های فرانسوی که از این جنس هستند سر و کار دارند. همچنین است مصرف شربت های ازدیاد اسید معده که حاوی آلومینیوم است که مصرف مداوم و زیاد آنها به مغز آسیب می رساند. در کالبدشناسی مغز، در مواردی که مغز از بین رفته بود مقادیر قابل توجهی از آلومینیوم دیده شده است.
2.بعضی نیز می گویند که نوعی ویروس خاص با اثر آهسته موجب آلزایمر می شود. در کشفیات اخیر، گفت می شود که علت عمده ی آن یک عامل ژنتیکی است.
3.چاقی مفرط نیز موجب اختلال رفتاری و افزایش ابتلاء به آلزایمر می شود.
4.همچنین است کمبود انسولین در مغز. کسانی که بیماری دیابت دارند و انسولین مصرف می کنند باید در مصرف آن احتیاط لازم را به خرج دهند. بنا بر این این دسته باید پانکرات لوز المعده را چک کنند.
5.سکته ی قلبی خاموش نیز زمینه ی آلزایمر را در انسان فراهم می کند.
6.کم تحرکی، استرس و نداشتن مطالعه و کار فکری نیز در ابتلاء به آلزایمر نقش ویژه ای دارند.

درمان آلزایمر:
سحر خیزی و تلاوت قرآن و روایات مخصوصا در سحرها یکی از بهترین عامل پیشگیری و درمان آلزایمر است. بنا بر این باید از دیر خوابیدن، دیر شام خوردن و صبح تا دیر خوابیدن و دیر سر کار رفتن باید کنار گذاشته شود.
قرص گیاهی جین کو گل (تولید کشور چین، ژاپن، کره و آمریکا که جنس کره ای و چینی آن بهتر است) این قرص روی سه هزار دانشجوی داوطلب امتحان شده است و آنها ادعا می کردند که موقع امتحان برداشت اطلاعاتشان از حافظه ی موقت بهتر بوده است. بنا بر این کسانی که افت فشار خون دارند و خون رسانی به مغزشان کم است با این دارو که گردش خون را در مغز افزایش می دهد و گلوکز و اکسیژن لازم را به مغز می رساند می توانند آن مشکل را برطرف کنند.
از نظر طب اسلامی از امام رضا علیه السلام روایت است که اگر اهلیجات را در عسل بپرورانند و هر روز صبح یک قاشق مرباخوری از آن مصرف کنند موجب تقویت عقل می شود. این دارو حافظه ی اصلی که در دو طرف لوزه های شقیقه است را تقویت می کند. این دارو موهای سفید را سیاه می کند (البته اگر سنشان زیر شصت سال باشد)، یبوست مزمن را نیز درمان می کند، نور چشم را زیاد می کند.
کسانی که به این بیماری مبتلا هستند ضریب اختلال خواب در آنها زیاد است و گاه به سبب استرس های جانبی ضریب دلهره و افسردگی در آنها بالا می رود.
در پزشکی جدید از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می شود. همچنین بیشترین کمک به این نوع بیماران از طرف خانواده های آنها صورت می گیرد یعنی رفتار آنها نسبت به این نوع بیماران باید همراه با ملاطفت و حمایت و مهربانی باشد نه طرد.