درس طب استاد ضیائی

88/07/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آستیگماتیزم و آسم
این بیماری در افراد به علت نامنظم بودن شکل قرنیه یا انحناء عدسی چشم رخ می دهد که بینایی شخص دچار اشکال و اختلال می شود. شیوع این بیماری در کودکان شایع تر است. اگر مشاهده شود که کودک هنگام خواندن و دیدن سر خود را کج می کند باید به آستیگمات بودن چشم او مشکوک شد و به متخصص مراجعه کرد.
آستیگماتیزم غالبا با نزدیک بینی و یا دوربینی همراه است.
مواد شوینده و سفید کننده مانند وایتکس، آمونیاک، اسیتون، بخارات جیوه و مانند آن روی چشم، پوست و ریه اثرات سوء دارد. همچنین است مخلوط کردن آب و این نوع شویندگان با هم که گاه موجب ایجاد بخار سمی و خفگی ناگهانی می شود.

بیماری آسم:
یک نوع اختلال التهابی مجاری تنفسی است که بر اثر مواد حساسیت زا و آلرژی زا که در نتیجه مجاری هوایی تنگ می شود رخ می دهد.
تغییرات ناگهانی آب و هوا به صورت سرد و خشک و یا گرم و خشک به این بیماری دامن می زند. همچنین انواع فشارهای روانی، تمرین های ورزشی زیاد و سنگین بدون آمادگی جسمانی، ابتلاء به عفونت های ویروسی و سرماخوردگی شدید. همچنین است زندگی در محیط بسته از این رو در روایات شیعه است که وقتی از مسافرت برگشتید کمی درب و پنجره را باز بگذارید و بعد وارد اتاق شوید چرا که موجب جذام، آسم و ناراحتی های قلبی می شود. همچنین ایجاد آنفلونزا و کمبود اکسیژن می کند. در اتاق ها مانند محیط بسته ی خانه دودهای آشپزی، بخار توالت، حمام و امثال آن وجود دارد که همه ایجاد بیماری می کند.
همچنین است بخار اسیتون، گرد و غبار معلق در هوا و محلول های شیمیایی مانند آمونیاک و شوینده ها.
پوست، میوه و برگ درخت کاج نیز موجب آسم می شود. کسانی که به حساسیت فصلی مبتلا هستند نباید کنار درخت کاج بنشینند.
کسی که مبتلا به آسم است مخصوصا در فصل بهار وقتی از خانه بیرون می آید باید از ماسک استفاده کند تا هاگ، گرده های گیاهان و مانند آن آسم او را تشدید نکنند.
همچنین در پیک ترافیک اگر کسی بیرون می آید باید از ماسک استفاده کند تا دود موجود در هوا کمتر به ریه ی او آسیب برساند.
اگر انسان در معرض بخارات مسموم مانند گاز اشک آور باشد باید دستمال خود را با سرکه مرطوب کند و جلوی بینی بگیرد. انسان نباید در این هنگام آب به صورت بزند زیرا بدتر می شود.
اگر فرد حساسیت پوستی و آسم دارد نباید در پیک بار نور یعنی از ده صبح تا چهار بعد از ظهر در معرض نور مستقیم آفتاب باشد.
فلزات معلق در هوا نیز موجب آسم می شود.
کم تحرکی نیز گاه موجب آسم می شود و همچنین به یبوست و تورم پروستات، خونریزی پشت کره ی چشم، دیابت و مشکلات دیگر منجر می شود.
پر تحرکی و ورزش های سنگین با تغذیه ی نامناسب نیز موجب آسم می شود.
عطرهای شیمیایی، بوی سرخ کردنی و دودهای شیمیایی نیز به آسم منجر می شود و یا آسم فرد را تشدید می کند.
یکی از علائم آسم این است که بازدم مریض هم با سختی انجام می  شود و هم همراه با صدا است و به اصطلاح حالت ویزینگ دارد. این حالت گاه همراه با درد در قفسه ی سینه و همراه با سرفه های خشک و مکرر است. برای درمان آن گاه از اسپره ی سالبوتامول که اسپره ی گشاد کننده ی برونش است و یا از آمپول هیدروکورتیزون و یا اسپره ی بکلومتازون استفاده می شود همچنین از کرومولین سدیم که اسپره ای جدیدی است. داروی تئوفیلین هم هست که گاه موجب مسمومیت می شود و باید تحت نظر متخصص استفاده شود.
در روایت است که امیر مؤمنان علی علیه السلام روزی از منبر بالا رفتن و قبل از اندکی سخن گفتن سکوت کردند. از علت آن سؤال کردند امام علیه السلام فرمود صبر کنید نفسم جا بیاید. این حالت که همان به جا نیامدن نفس است یک نوع بیماری نیست. به جا نیامدن نفس گاه به سبب کار شدید است و گاه به سبب هیجان و استرس و گاه به سبب بالا رفتن از مکانی و امثال آن و بیماری محسوب نمی شود.
گاه تنگی نفس به سبب (رَبو) است که بر اثر نفخ شکم است که چون فضای دیافراگم پر می شود ریه ها دچار تنگی جا می شوند و فرد احساس نفس تنگی می کند. این نیز آسم نیست بلکه مشابهت به آسم دارد. در روایت این حالت را ربو می نامند.
ابتهار نیز به معنای قطع نفس است و در روایات آمده است که عللی دارد و از جمله خوردن تخم مرغ است. (البته گوجه فرنگی و رب آن در مردان موجب پروستات و در زنان موجب ناراحتی های دهانه ی رحم می شود. گوجه فرنگی را باید به شکل خام مصرف کرد.) امروزه به ابتهار آن آپنه می گویند که هم در دم هست و هم در بازدم. مثلا در اصول طب داخلی هاریسون ج 1، بخش 2، ص 379 و هکذا در راهنمای پزشکی خانواده ج 11، ص 58 در مورد آسم مطالبی ذکر شده است.
در کتاب راز درمان تألیف دکتر عبد الله خان ج 1، ص 155 آمده است که مصرف دو استکان آب شلغم هر روز و دو استکان آب زردک برای درمان آسم خفیف مفید است.
مصرف چند عدد انجیر هر روز مفید است.
جوشانده ی برگ بارهنگ برای درمان آسم مزمن مفید است. جوشانده ی مزبور ضد تراخم چشمی نیز می باشد و از پماد چشمی ضد تراخم قوی تر است باید آن را جوشانده و روزی چند قطره در چشم بچکانند که خارش چشم، قرمزی چشم و یک سری بیماری های چشم را درمان می کند.
برای درمان آسم متوسط، می توان از خوردانه استفاده کرد که به شکل یک قاشق چایخوری از پودر آن و یک استکان جوشانده ی آن را مصرف کرد.
سیب معطر که اول قبل از خوردن آن را بو کنند و مصرف کنند که هم مفرح قلب است و هم ضد آسم می باشد. سیب هم خون ساز، هم آنتی بیوتیک طبیعی است و هم هضم غذا را تسریع می کند. خوردن هفت خرما بعد از غذا (که هفت عدد بعد از غذا مصرف شود.) نیز موجب تسریع در هضم می شود همچنین مصرف اندکی سرکه قبل و بعد از غذا.
گوشت جوجه تیغی که حرام است برای درمان آسم مفید است و البته غیر مسلمانان باید آن را استفاده کنند. همچنین مصرف گوشت بوزنقوره به مقدار دو تا سه بار در روز که همان جوجه تیغی بزرگ است که تیغ های سیاه و سفید بزرگ دارد و مصرف گوشت آن حرام است.
همچنین است بول ابل که حلال است و در درمان آسم مفید است. حتی در روایت است که بول شتر از گوشت آن مفیدتر می باشد.