درس طب استاد ضیائی

88/07/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آبسه، آبله مرغان
یکی از بیماری ها آبسه نام دارد که عبارت است از تجمع چرک در بافتی که به علت عفونت آسیب دیده است ظاهر می شود. از علامت آبسه قرمز شدن محل آن است و اینکه آن محل تورم می کند و با درد همراه می باشد.
آبسه غالبا به علت تهاجم میکرب های خاصی به بافت ها که از طریق زخم های کوچک ایجاد می شوند حاصل می شود. وقتی میکروب ها موجب تخریب بافت می شوند، گلبول های سفید در آن منطقه برای از بردن باکتری ها تجمع می کنند. بافت های از بین رفته از خود ماده ای کرم رنگ که به آن چرک می گویند باقی می گذارند. این سبب فشار بر روی اعصاب می شود که در نتیجه درد ایجاد می شود. زیاد شدن خون در آن محل، سبب قرمز شدن آن محل می شود.
گاهی اوقات، آبسه ها سر باز می کنند و چرک آن تخلیه می شود ولی اگر سر باز نکنند نباید با دست آن را فشار داد چون این کار نسوج بافتی دیگر را نیز درگیر می کند. باید به سراغ جراح یا متخصص بافت و یا پوست و مو رفت تا جراحی کند و یا با سوزن و مانند آن، عفونت را خارج کند.
یکی از بیماری ها آب سیاه است که بیماری تاری در دید می باشد. این بیماری بر اثر ازدیاد فشار داخل چشم ایجاد می شود و این فشار به علت اشکال در تخلیه ی مایع زلالیه ی چشم به وجود می آید.
این بیماری گاه حاد است و گاه مزمن، در اب سیاه حاد، همراه با درد شدید چشم است که به طور ناگهانی به سردرد می انجامد. چشم در این حال قرمز شده و دید فرد تار می شود. اگر بیماری به سرعت به پزشک مراجعه نکند و تحت درمان قرار نگیرد ممکن است در عرض چند روز کور شود.
اما آب سیاه مزمن که در آن فشار چشم به شکل تدریجی و آهسته بالا می رود. در این حال، درد وجود ندارد بینایی به آهستگی از دو طرف از بین می رود یعنی دید فرد در این حال تونلی است یعنی مستقیم را می بیند ولی نمی تواند دو طرف را ببیند.
افراد مبتلا به این بیماری باید سالی چند بار نزد متخصص چشم بروند و فشار چشم خود را بسنجند. گاه متخصصین از قطره های چشمی مخصوصی به نام تیمولول استفاده می کنند. افرادی که دچار نزدیک بینی شدید یا بالای هفتاد هستند و یا سابقه ی ژنتیکی هستند بیشتر در معرض این بیماری یعنی آب سیاه مزمن می باشند.
یکی دیگر از بیماری ها آبله مرغان است در سابق این بیماری به آبله فرنگ مشهور بود. این یک بیماری ویروسی است که شدیدا مسری می باشد و معمولا در سنین پنج الی نه سالگی شیوع دارد ولی در هر سنی ممکن است فرد را مبتلا کند و بعد از 11 تا 21 روز علائم آن در فرد آشکار می شود. معمولا 24 ساعت قبل از ایجاد بثورات پوستی، کودک دارای این ویروس دچار تب شده و بی رمق و بی حال می شود. وقتی دانه ای آبله مرغان بیرون می زند این دانه ای بیضی شکل و به شکل قطره ی اشک می باشد و از شکم و سینه شروع شده و به صورت و دست ها و پاها امتداد می یابد. این دانه ها گاه پاره می شد و جای هر دانه دَلَمه می کند. این بیماری از 24 ساعت قبل از بروز بثورات تا اتمام بیماری یعنی حدود 7 تا 8 روز مسری می باشد.
قانون کلی درمان در تمامی انواع بیماری های جسمی و روحی و بیماری های برگشت پذیر و غیر برگشت پذیر این است که باید در بیمار، ایجاد امید کرد و این کار درمان را قطعی تر و سریع تر می کند. ایجاد امید در حفظ تعادل روانی بیمار کمک بزرگی می کند.
علائم بیماری آبله مرغان:
بیمار تب می کند، احساس بی حالی و بی اشتهایی دارد، دانه های به شکل قطره ی اشک و بیضی بر بدنش ظاهر می شود و پوستش خارش می آید. باید توجه داشت که ناخن های بیماری باید کوتاه باشد و اگر مجبور به خاراندن شد بدنش را با کف دست بخاراند.
درمان آبله مرغان و پیشگیری: در بعضی از کتب قدیمی آمده است که اگر با آب ذغال تمام بدن را شستشو بدهند و مقدار کمی آب ذغال را بخورند، از آن پیشگیری می شود.
در طب جدید داروی ایمونوگلوبولین و ریفلازوستر را تجویز می کنند.
برای درمان خارش پوست داروی لوسیون کالامین تجویز می شود. یا داروی خوراکی آنتی هیستامین ها را می دهند.
در داروی گیاهی بهترین دارو آب سیب یا سیب بعد از غذا است. زیرا گیرنده ی اچ یک و دو در جدار داخل معده فعال می شود که خود یک نوع آنتی هیستامین طبیعی تولید می کند و خارش بدن را کم می کند.
برای اینکه از عفونت ثانویه جلوگیری شود فردی که به آبله مرغان مبتلا شده است یک روز در میان با آب و صابون استحمام کند. البته گاه هر روز نیز مفید است.
بیمار مبتلا به آبله مرغان نباید آسپرین یا آنتی بیوتیک مصرف کنند زیرا موجب ایجاد بیماری سندرم ری می شود.
برای کاهش تب در آبله مرغان استامینوفن نیز تجویز می شود و در روایات آمده است که آب سیب یا سیب مفید است زیرا هم تب بر است هم خون ساز و هم چرک خشک کن طبیعی.
اگر مصرف داروی ضد ویروس به نام آرسیکلوویر در 48 ساعت اول شروع بیماری صورت بگیرد در رفع بیماری مؤثر است.
در داروهای گیاهی یک نوع مسهل نیز در کنار سیب تجویز می کنند تا سم بدن کاهش پیدا کند. از این رو خوردن آب انگور که هم ملین است و هم ضد عفونت است تجویز می شود.
ویروس آبله ی انسانی و بالاخص آبله ی میمونی سی درصد وحشی است که افراد آلوده اگر از موج اول بیماری بهبود یابند در موج دوم آن فلج شده و می میرند.