93/02/09
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: اوامر/ ادامه مطلب دهم/ امر به امر
ادامه مطلب دهم: امر به امر
بیان شد یکی دیگر از مطالبی که در راستای بررسی مبحث هفتم و تبیین مدلول اوامر مستعمله در لسان شارع، باید مورد تحقیق قرار گیرد، مسأله امر به امر می باشد، به این معنا که «آیا اگر امری از جانب مولای حکیم، به امر به فلان فعل توسّط شخصی دیگر تعلّق بگیرد، دلالت بر وجوب متعلّق امر دوّم دارد و مأمور دوّم، در قبال آمر اوّل مکلّف به انجام عمل می باشد یا خیر؟». بیان شد که بحث از این مطلب نیز مانند مطالب گذشته، ذیل چند امر تعقیب می شود. امر اوّل یعنی پیشینه تاریخی بحث و امر دوّم یعنی تحریر محلّ نزاع بیان گردید. در ادامه به بیان امر سوّم یعنی اقوال در مسأله خواهیم پرداخت.
امر سوّم: اقوال در مسأله
در این مسأله اقوال مختلفی مطرح می باشد:
قول اوّل این است که امر به امر به شیء، امر به آن شیء نبوده و دلالت بر مطلوبیّت لزومی آن شیء، نزد آمر اوّل ندارد و لذا مأمور دوّم، در قبال آمر اوّل، مکلّف به انجام عمل نمی باشد.
اکثر قدماء از اصولیّون و بلکه بعضی از متأخّرین، همین نظریّه را اختیار نموده اند. شیخ «رحمة الله علیه» در مبسوط[1] ، علّامه «رحمة الله علیه» در مبادی[2] ، فخر المحقّقین «رحمة الله علیه» در ایضاح[3] ، ابن فهد «رحمة الله علیه» در مهذّب البارع[4] ، محقّق اردبیلی «رحمة الله علیه» در زبدة البیان[5] ، محقّق نراقی «رحمة الله علیه» در مستند[6] ، شیخ انصاری «رحمة الله علیه» در کتب مختلف فقهی خود[7] و جمهور عامّه بنا بر آنچه نبوی در المجموع نقل کرده است، غزالی در المستصفی[8] ، فخر رازی در المحصول [9] ، آمدی در الإحکام[10] و بسیاری دیگر از اعاظم، از جمله قائلین به این نظریّه می باشند و لذا می فرمایند: مأمورٌ به دوّم یعنی عمل مذکور، تنها در صورتی نزد آمر اوّل واجب است که دلیل و یا قرینه ای بر مطلوبیّت آن، در کلام او وجود داشته باشد.
قول دوّم آن است که امر به امر به شیء، امر به آن شیء، محسوب شده و دلالت بر مطلوبیّت لزومی آن شیء، نزد آمر اوّل و لزوم اتیان آن بر مأمور دوّم در جهت عمل به امر آمر اوّل، دارد و به تعبیری دلالت دارد بر اینکه مأمورٌ به واقعی و مطلوب حقیقی آمر اوّل که داعی شده است تا امر خود را به امر آمر دوّم تعلّق دهد، چیزی جز همان عمل خارجی نیست و امر آمر دوّم در نظر آمر اوّل، موضوعیّتی نداشته و تنها از آن جهت که طریقی برای عملیّاتی شدن آن عمل می باشد، در متعلّق امر اوّل اخذ شده است، لذا شخصی که باید مخاطب امر دوّم قرار گیرد، به مجرّد اینکه بفهمد آمر اوّل به شخص دیگری امر نموده است که به او دستور انجام فلان عمل را بدهد، باید آن عمل را اتیان نماید، حتّی در صورتی که آمر دوّم به او دستوری ندهد.
این نظریّه نیز قائلین بسیاری دارد. از امامیّه، صاحب مدارک[11] ، محقّق بحرانی[12] ، میرزای قمّی[13] ، محقّق عراقی[14] ، محقّق نائینی[15] و محقّق خویی[16] «رحمة الله علیهم اجمعین» و از عامّه، طرفداران مذهب مالکی از جمله قائلین به این نظریّه می باشند.
بنا بر این، بر اساس نظریّه اوّل، امر به امر به شیء، من حیث هو و بدون وجود قرینه، امر به آن شیء نبوده و وجوب آن شیء را دلالت ندارد، لذا اگر شخصی بخواهد از طریق امر به امر به شیء، مطلوبیّت لزومی آن شیء را برساند، نیازمند ذکر قرینه در کلام خود می باشد، و امّا بر اساس نظریّه دوّم، دلالت بر مطلوبیّت آن شیء داشته و نیازی به آوردن قرینه نمی باشد و تنها در صورتی که امر دوّم در نظر آمر اوّل موضوعیّت داشته باشد، مانند اوامر امتحانیّه، نیازمند قرینه می باشد.
قول سوّم نظریّه محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» می باشد. ایشان در مقابل دو نظریّه پیشین قائل به این می باشند که امر به امر به شیء، نسبت به اینکه آیا امر به آن شیء بوده و دلالت بر مطلوبیّت لزومیّه آن دارد و یا امر به آن شیء نبوده و دلالت بر مطلوبیّت لزومیّه آن ندارد، ساکت بوده و تعیین هر یک از این دو، نیازمند قرینه می باشد.
به همین جهت می فرمایند: «اگر غرض و هدف آمر اوّل از امر به امر به شیء، تحقّق آن شیء در خارج بوده و هیچ غرضی از توسیط امر آمر دوّم به آن شیء، جز رساندن امر خود به مکلّف، نداشته باشد، در این صورت امر به امر به شیء، امر به آن شیء می باشد، مانند امر شارع مقدّس به صدور امر و نهی توسّط انبیاء «علیهم الصلاة و السلام» خطاب به مکلّفین؛
و امّا اگر غرض و هدف آمر اوّل، تنها به این محقّق شود که آمر دوّم، امر به آن شیء نماید و غرض، ایجاد آن شیء در خارج نباشد و یا آنکه غرض، ایجاد آن شیء باشد، پس از آنکه مأمور به امر دوّم قرار گیرد، در این صورت، امر به امر به شیء، امر به آن شیء نمی باشد[17] .
بنا بر این، امر به امر به شیء، من حیث هو و بدون قرینه، غرض و هدف مولی را برای ما معیّن نمی نماید، بلکه باید قرینه ای خارجیّه وجود داشته باشد تا غرض مولی را روشن سازد[18] ».